Gå til innhold

NHD- Hva skjer ved observasjon?


Gjest ønsker jeg var ukjent

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker jeg var ukjent

Behandleren min ønsker at jeg skal bli innlagt på et psykiatrisk sykehus. Grunnen til det sa han at jeg hadde så vanskeligheter med å forklare hvordan jeg hadde det. At han ønsket at noen skulle se på meg i forskjellige situasjoner. Observere meg.

Men jeg synes det er så skremmende at andre skal observere meg. Hva skjer ved observasjon? Liker ikke at noen skal overvåke meg i forskjellige situasjoner. Skriver de opp alt det jeg gjør og sier i journalene sine? Skriver de når jeg sover? Klokka. Hvor mye jeg spiser? Når jeg ser på Tv? Går på do? osv.

Er redd de skal ha sånne tester sånn at jeg må svare enten ja eller nei på. Fordi jeg klarer ikke å svare enten ja eller nei fordi jeg ikke vet noe hvordan jeg føler meg. Dette er også grunnen til at noen heller skal se på meg. Fordi jeg ikke klarer å fortelle dette.

Får behandleren min vite alt hva jeg har gjort på psykiatriske sykehuset etterpå? Liker liksom ikke at noen skal bli kjent med meg. Bedre å være en som ingen vet noe om. Ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil prøve å svare på spørsmålet ditt, kanskje litt indirekte.

Du har søkt en behandler. Av en eller annen grunn antar jeg. Du skriver ikke noe om det. Jeg antar at du enten har subjektive plager med noe og/eller det er situasjoner i livet der du ikke fungerer så godt som du skulle ønske. For dette håper du at behandleren din skal kunne hjelpe deg.

Men så skriver du dette: "Liker liksom ikke at noen skal bli kjent med meg. Bedre å være en som ingen vet noe om. Ukjent."

Ingen behandler kan hjelpe dersom en overhode ikke får bli kjent med pasienten. Det er umulig.

Fordi du ikke har vist frem noe av deg selv i samtalesituasjonen, har ikke behandleren annen mulighet enn å la folk se deg i det daglige. Disse vil selvsagt rapportere det de observerer til behandleren din. Dette gjøres med den postitive hensikt at h*n skal kunne behandle og hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker jeg var ukjent

Jeg vil prøve å svare på spørsmålet ditt, kanskje litt indirekte.

Du har søkt en behandler. Av en eller annen grunn antar jeg. Du skriver ikke noe om det. Jeg antar at du enten har subjektive plager med noe og/eller det er situasjoner i livet der du ikke fungerer så godt som du skulle ønske. For dette håper du at behandleren din skal kunne hjelpe deg.

Men så skriver du dette: "Liker liksom ikke at noen skal bli kjent med meg. Bedre å være en som ingen vet noe om. Ukjent."

Ingen behandler kan hjelpe dersom en overhode ikke får bli kjent med pasienten. Det er umulig.

Fordi du ikke har vist frem noe av deg selv i samtalesituasjonen, har ikke behandleren annen mulighet enn å la folk se deg i det daglige. Disse vil selvsagt rapportere det de observerer til behandleren din. Dette gjøres med den postitive hensikt at h*n skal kunne behandle og hjelpe deg.

Jeg har prøvd å fortelle alt om meg selv. Prøvd mitt beste. Vet at jeg er veldig usikker av person, og jeg klarer liksom ikke å bestemme meg for hvordan jeg føler det. Jeg har så lyst til å fortelle, men jeg klarer liksom ikke. Hvorfor klarer jeg det ikke? Er jeg så unormal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker jeg var ukjent

Jeg vil prøve å svare på spørsmålet ditt, kanskje litt indirekte.

Du har søkt en behandler. Av en eller annen grunn antar jeg. Du skriver ikke noe om det. Jeg antar at du enten har subjektive plager med noe og/eller det er situasjoner i livet der du ikke fungerer så godt som du skulle ønske. For dette håper du at behandleren din skal kunne hjelpe deg.

Men så skriver du dette: "Liker liksom ikke at noen skal bli kjent med meg. Bedre å være en som ingen vet noe om. Ukjent."

Ingen behandler kan hjelpe dersom en overhode ikke får bli kjent med pasienten. Det er umulig.

Fordi du ikke har vist frem noe av deg selv i samtalesituasjonen, har ikke behandleren annen mulighet enn å la folk se deg i det daglige. Disse vil selvsagt rapportere det de observerer til behandleren din. Dette gjøres med den postitive hensikt at h*n skal kunne behandle og hjelpe deg.

Hva er subjektive plager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...