Gå til innhold

Nhd eller andre, persolighetsforstyrrelser


Gjest Hva betyr diagnosen?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva betyr diagnosen?

Hva vil det si hvis man har fått diagnosen uspesifert personlighetsforstyrrelse? Er de sikre på at man har en pf da, bare ikke hvilken, eller er det sånn at man fyller vilkårene for flere forskjellige. Har aldri fått noen forklaring på diagnosen. Tidligere ble jeg diagnistisert som ustabil pf, nå uspes. pf. Hva vil det si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest undrende_far

Uspesifisert personlighetsforstyrrelse finnes i ICD-10 F60.9

Den inkluderer:

karaternevrose INA

og

patologisk personlighet INA

INA betyr vel Ikke Nærmere Angitt

For å si det enkelt:

Den som diagnostiserte deg klarer ikke sette noen diagnose ut i fra de kriterier som finnes i ICD-10, men mener du har en sykelig adferd av en så kvantitativ mengde at du har en personlighetsforstyrrelse.

Vedkommende mener altså at du tilfredstiller de generelle kravene til en personlighetsforstyrrelse, men vet ikke hvilken!

Kall det svikt i diagnosesystemet eller svikt ved den som diagnostiserer.

Hadde jeg vært deg ville jeg krevd nærmere redgjørelse for hvilke kriterier vedkommende legger til grunn.

F60.9 er i mine øyne heller tvilsom!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva betyr diagnosen?

Uspesifisert personlighetsforstyrrelse finnes i ICD-10 F60.9

Den inkluderer:

karaternevrose INA

og

patologisk personlighet INA

INA betyr vel Ikke Nærmere Angitt

For å si det enkelt:

Den som diagnostiserte deg klarer ikke sette noen diagnose ut i fra de kriterier som finnes i ICD-10, men mener du har en sykelig adferd av en så kvantitativ mengde at du har en personlighetsforstyrrelse.

Vedkommende mener altså at du tilfredstiller de generelle kravene til en personlighetsforstyrrelse, men vet ikke hvilken!

Kall det svikt i diagnosesystemet eller svikt ved den som diagnostiserer.

Hadde jeg vært deg ville jeg krevd nærmere redgjørelse for hvilke kriterier vedkommende legger til grunn.

F60.9 er i mine øyne heller tvilsom!!!

Takk for svar. Mener du at det på en måte er fordi de er nødt til å sette en diagnose, men at jeg kanskje er i grenseland mellom psyk og frisk, hvis man kan si det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom en oppfyller kriteriene for flere pf, skal alle diagnostiseres.

Dersom en oppfyller de generelle krav til pf, men ikke kravene til en eller flere bestemte pf, men har "subterskelnivå" på flere, kan en bruke denne diagnosen.

Subterskelnivå betyr f eks. at du oppfyller 4 kriterier til en pf hvor en trenger 5 eller fler for å få diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva betyr diagnosen?

Dersom en oppfyller kriteriene for flere pf, skal alle diagnostiseres.

Dersom en oppfyller de generelle krav til pf, men ikke kravene til en eller flere bestemte pf, men har "subterskelnivå" på flere, kan en bruke denne diagnosen.

Subterskelnivå betyr f eks. at du oppfyller 4 kriterier til en pf hvor en trenger 5 eller fler for å få diagnosen.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Takk for svar. Mener du at det på en måte er fordi de er nødt til å sette en diagnose, men at jeg kanskje er i grenseland mellom psyk og frisk, hvis man kan si det sånn?

Om du ikke er klar over det er diagnoser i både ICD-10 og i DSM-IV av typen deskriptiv diagnose.

Det betyr på "norsk" at de er beskrivende. De beskriver de avvikende/sykdomstrekk som observeres og i dette tilfelle vil jeg anta at det gjelder adferdsmessige trekk.

Får å få den enkelte diagnose må man tilfredstille f.eks. 5 av x mulige trekk. Med andre ord er en diagnose en kvantitativ grense for når man har en diagnose og ikke.

Så du forstår sikkert at problemet ikke er at de er nødt til å sette en diagnose, men at du ikke når opp til kriteriene for noen av de spesifikke diagnosene.

Du tilfredstiller ikke kravene til noen enkeltdiagnoser.

Her ser du også en av svakhetene ved disse diagnosesystemene, for mens en person som har 4 meget kraftige trekk av 5 mulige ikke når opp til noen diagnose, så er en med 5 meget svake trekk diagnostosert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hva betyr diagnosen?

Om du ikke er klar over det er diagnoser i både ICD-10 og i DSM-IV av typen deskriptiv diagnose.

Det betyr på "norsk" at de er beskrivende. De beskriver de avvikende/sykdomstrekk som observeres og i dette tilfelle vil jeg anta at det gjelder adferdsmessige trekk.

Får å få den enkelte diagnose må man tilfredstille f.eks. 5 av x mulige trekk. Med andre ord er en diagnose en kvantitativ grense for når man har en diagnose og ikke.

Så du forstår sikkert at problemet ikke er at de er nødt til å sette en diagnose, men at du ikke når opp til kriteriene for noen av de spesifikke diagnosene.

Du tilfredstiller ikke kravene til noen enkeltdiagnoser.

Her ser du også en av svakhetene ved disse diagnosesystemene, for mens en person som har 4 meget kraftige trekk av 5 mulige ikke når opp til noen diagnose, så er en med 5 meget svake trekk diagnostosert!

Ja, igjen takk for svar! Diagnosesystemet har nok endel svakheter. Nå vet jeg hva jeg har og forholde meg til ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...