Gå til innhold

Leukemi og blåmerker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en frisk og aktiv gutt på 9 år. I sommer fikk han et litt rart blåmerke på armen med punktblødninger over et område på ca 7 x 4 cm - som vi så litt tilfeldig da vi var hos legen med søsteren som hadde halsbetennelse. Legen tok blodprøver (røde, hvite, tromb, hb) som alle var helt normale og vi glemte hele saken. Men i forrige uke fikk han et nytt slik blåmerke på andre armen. Jeg dro til legen men han mente at når han ikke hadde flere merker og ellers var frisk var det ikke grunn til flere undersøkelser. Jeg mener at det må jo være en grunn til merkene og er svært urolig. Bør vi ta flere prøver?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159591-leukemi-og-bl%C3%A5merker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er oftest lavt antal blodplater som gir økt blødningstendens. Det første pasienten ofte merker er økt tendens til neseblødninger og blåmerker spredt på større deler av kroppen som kommer ved små slag mot huden. Muligens har gutten di en lokal og ufarlig forstyrrelse av de små blodkarene i armen. Petechier er små hudblødninger, ofte kun noen millimeter, som ikke forsvinner ved trykk. Spredte slike kan være tegn på blodforgiftnong. Hør med ham om han selv aner noe om årsak; har noen tatt ham hardt i armen? Kontakt lege ved forværring; kanskje kan en hudlege gi klarere svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...