nøkkerosen Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Min sønn på snart 15 år har fått påvist mykoplasma og bordetella, sistnevnte ble han kvitt etter antibiotika kur med Ery-max, men m.p er der fortsatt - ny kur med Clarithromycin (4 dager igjen av den kuren.) Han har hatt smerter i bryst og lunger og har det fortsatt, lite hoste denne gangen.(han hadde m.p diagnose i fjor i desember også og ble da behandlet med Bactrim og Ery-max og etter det jeg mener har han ikke vært helt frisk siden da), Han er trett og uopplagt og sovner ved bordet over leksene og sittende i sofaen. Han har vært på lungerøntgen (var bra). og er henvist til lungespesialist. Han har tatt målinger på lungekapaitet og nå siste gang var det ca 70 %, i fjor var han nede i 66 %. Mine spørsmål er som følger: Er han riktig medisinert ? Vi vet ikke om noen andre som har hatt dette hverken nå eller i fjor ? hvor kommer m.p. fra ? Kan man ha det i seg og det kan blusse opp igjen ? dette gjelder kikhoste også, kjenner ikke til andre som har vært syke. Hvor lenge varer kikhose- vaksinen fra spedbarnskontrollene ? Bør han vaksineres på nytt ? Hvorfor tar det så lang tid før man kommer seg etter en mp. infeksjon ? Håper på et snarlig svar ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159602-mykolplasma-lungebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Mycoplasmainfeksjon kan ta lang tid, også etter at sykdommen er over, kan det henge igjen smerter i kroppen, hoste, sår hals. For meg ser det ut som om han har fått riktig behandling mht det man gir ved denne sykdommen, nemlig Erythromycon.Ved hjelp av blodprøver ser man om det finnes antistoffer mot mycoplasma, som er et infeksjonstegn og man tar røntgen. Den kan lage atypisk lungebetennelse, det er den godt kjent for. Men jeg syns den har vart for lenge nå, og da er det ikke annen råd enn å få tatt nye prøver og ny undersøkelse.Når det gjelder kikhoste så vaksineres barn x 3 i småbarnsalder. Vaksinen gir god beskyttelse (ca 70 %) men avtar ved 7-års alder. Hvorvidt man revaksinerer, vet jeg ikke, men dette skal jeg ta rede på og gi deg tilbakemelding ila få dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159602-mykolplasma-lungebetennelse/#findComment-1032782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Mycoplasmainfeksjon kan ta lang tid, også etter at sykdommen er over, kan det henge igjen smerter i kroppen, hoste, sår hals. For meg ser det ut som om han har fått riktig behandling mht det man gir ved denne sykdommen, nemlig Erythromycon.Ved hjelp av blodprøver ser man om det finnes antistoffer mot mycoplasma, som er et infeksjonstegn og man tar røntgen. Den kan lage atypisk lungebetennelse, det er den godt kjent for. Men jeg syns den har vart for lenge nå, og da er det ikke annen råd enn å få tatt nye prøver og ny undersøkelse.Når det gjelder kikhoste så vaksineres barn x 3 i småbarnsalder. Vaksinen gir god beskyttelse (ca 70 %) men avtar ved 7-års alder. Hvorvidt man revaksinerer, vet jeg ikke, men dette skal jeg ta rede på og gi deg tilbakemelding ila få dager. Når det gjelder kikhoste, har jeg ikke funnet at man revaksinerer. Med hensyn til mycoplasmainfeksjonen : Erythromycin kan utvikle resistens, dvs ikke lenger virke mot sykdommen, og at det da gjerne erstattes med Claritromycin, som skal være fullgodt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159602-mykolplasma-lungebetennelse/#findComment-1034036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.