Gå til innhold

Efexor og graviditet


Bratz

Anbefalte innlegg

Hei.Stilte tidligere et spm ang.efexor og graviditet.Fredag tok jeg en graviditetstest,hadde da gått 12 dager over.Den var positiv.Jeg hadde da gått på efexor i 8 dager,75 mg som en startdose,skulle øke til 150 mg etter 2 uker.Turde ikke ta flere tbl.etter testen.Er det slik at man vet lite om bivirkninger ift.svskap?Det er jo heller ikke umulig at noe av "nedturene"mine skyldes hormonsvingninger,men tror ikke det er bare det,da jeg også tidligere har hatt det mye tøft med meg selv.Skal etter planen starte opp psykomotorisk behandling om ikke lenge,kan jeg gjøre det selv om jeg er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker, men tror at efexor ikke bør brukes under svangerskap. Les i felleskatalogen.

Kan ikke se noen grunn til at du ikke skal kunne starte psykomotorisk behandling pga svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen kjent overhyppighet av komplikasjoner, misdannelser eller sykdommer ved bruk av Efexor i graviditeten.

Dog er erfaringsgrunnlaget langt større for SSRI-ene. Her kan en så langt det er mulig si at bruken er trygg. En svært god grunn for å foretrekke Efexor fremfor SSRI hos en gravid.

SRRI-er er bl.a. Seroxat, Cipralex, Zoloft og Fontex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!

Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapi hos en av de flinkeste på dette området her jeg bor. Jeg tror ikke du skal begynne med denne formen for fysioterapi når du er gravid.(ut i fra enkelte ting hun sa om emnet,som jeg dessverre ikke kan gjenta godt ,siden det ikke var aktuellt for meg)Det er en behandling som virker sterkt inn på det hormonelle.Fortell for all del behandleren at du er gravid.

med vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapi hos en av de flinkeste på dette området her jeg bor. Jeg tror ikke du skal begynne med denne formen for fysioterapi når du er gravid.(ut i fra enkelte ting hun sa om emnet,som jeg dessverre ikke kan gjenta godt ,siden det ikke var aktuellt for meg)Det er en behandling som virker sterkt inn på det hormonelle.Fortell for all del behandleren at du er gravid.

med vennlig hilsen bugge.

Tror det kan være lurt å prøve.

En av styrkene med psykomotorisk fysioterapi er at behandlerne ofte er veldig flinke til å skreddersy et opplegg for den enkelte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kjent overhyppighet av komplikasjoner, misdannelser eller sykdommer ved bruk av Efexor i graviditeten.

Dog er erfaringsgrunnlaget langt større for SSRI-ene. Her kan en så langt det er mulig si at bruken er trygg. En svært god grunn for å foretrekke Efexor fremfor SSRI hos en gravid.

SRRI-er er bl.a. Seroxat, Cipralex, Zoloft og Fontex.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. I dyreforsøk er det sett redusert fostervekst og -størrelse, samt redusert fosteroverlevelse, trolig pga. toksisitet. Preparatet bør ikke anvendes av gravide annet enn etter nøye overveielse. Dersom venlafaxin anvendes kort tid før, ev. helt opptil fødsel, bør den nyfødte vurderes mht. seponeringssympotomer.

Ser du bort fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. I dyreforsøk er det sett redusert fostervekst og -størrelse, samt redusert fosteroverlevelse, trolig pga. toksisitet. Preparatet bør ikke anvendes av gravide annet enn etter nøye overveielse. Dersom venlafaxin anvendes kort tid før, ev. helt opptil fødsel, bør den nyfødte vurderes mht. seponeringssympotomer.

Ser du bort fra dette?

Ingen firma vil anbefale sine prep til gravide av hensyn til erstatningssøksmål.

Felleskatalogtekstene er også opptatert kun til den dato da preparatet ble søkt til godkjennelse (på godt og ondt).

Etterhvert kommer det erfaring fra gravide som har brukt de ulike stoffene. Etterhvert som erfaringene øker, endres evt våre anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...