Gå til innhold

Kviser....litt..

Gjest Sol og sommer, hvor er du?

Anbefalte innlegg

Okei, her kommer kanskje noe som noen vil kalle et luksusproblem, men jeg håper noen tar seg tid til å svare meg likevel, for det oppfattes ikke som et luksusproblem for meg.

Da jeg var 12-13 år begynte jeg å få kviser, sånn normalt som noen får. Men det var så mange som bemerket det:

1. Husker en gang etter vi hadde tatt klassebilder i 6. klasse, skulle vi skrive bakpå dem - hilsener til hverandre. Da var det en gutt som skrev "du er så jævlig stygg".

2. En liten gutt spurte meg hva de stygge prikkene i ansiktet mitt var for noe

3. To jenter jeg kjente litt traff jeg på bussen, var vel rundt 13 år da. Hu ene spurte meg hva jeg hadde i ansiktet, og jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Syntes det var så flaut. Så sa hun ene; "det er sånn kviser du får som du kan få hvis du spiser mye snop". Da sa hu andre "er det?? Og da skal iallefall IKKE jeg spise mere snop!!"

3. En populær gutt i klassen tenker et ansikt, og prikker det hele med kulepenn, og sier at det er meg.

Og hele ungdomsstiden har dette vært et problem for meg, selv om jeg ikke akkurat har hatt pizzatryne. Nå er jeg 21 år, og så lei så lei av å bekymre meg for høsten og vinteren som kommer pga av at da kommer kvisene også. Jeg vet jeg ikke har så mye, men det plager meg noe helt enormt. Vil bare ha normal hud nå, en voksen hud. Er lei av at det skal være et stressmoment, og noe som gjør meg deppa og mister selvtillitten av det. Derfor tenker jeg om jeg kan begynne på noe, FØR "resten" av kvisene setter inn. Skjønner dere?

Jeg har fått Dalacin, tetracykliner og noe annet stæsj, men det er liksom bare noe som hjelper litt, men som jeg likevel vel må smøre på, vente og se om det hjelper, for så å oppdage at "nei, ikke fikk jeg fin hud denne gangen heller". Hele tiden måtte stresse over det. Jeg er SÅ lei av det.

Poenget mitt er om jeg kan gå til en hudlege å få hjelp èn gang for alle. Kommer han/hun til å ta meg seriøst? Hva skal til? Jeg vil, jeg vil, jeg vil ha en høst uten at det skal hemme meg. Er redd for at gutter som er intresserte i meg, skal se nærmere på meg, og da innse at jeg ikke er "pen" likevel - og jeg tror ikke jeg klarer en avvsining av den sort!

Og hvis jeg går til hudlege, må jeg bestille tid hos fastlegen først, og så henviser hun meg, eller kan jeg på et vis gå direkte. Synes på èn måte det er litt flaut å gå tilfastlegen min, da jeg kanskje bare blir sett på som forfengelig, men dette ER et problem for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159673-kviserlitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver at det nesten gjør vondt. Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, og det er som om jeg kunne skrevet innlegget ditt selv.

Jeg er ei 19 år gammel jente som har slitt med kviser lenge. LENGE. Nå er jeg lei... og lei av å måtte bekymre meg over huden min. Etter å ha prøvd "alt"; Dyre hudpleiebehandlinger, gode produkter, kremer og tabletter på resept.SAmt p-piller, Diane. (tetracycliner, dalacin +++) fant jeg ut at jeg vil bli kvitt problemet en gang for alle. Som du sier; Oppleve en vinter hvor jeg ikke trenger å tenke på den stygge huden min.

Jeg oppsøkte fastlegen min, og bad om henvisning til hudlege. Jeg var veldig usikker på om jeg ville få det, i og med at det finnes mange som er MYE hardere angrepet enn meg. Likevel hadde jeg ingenting å tape - og jeg gikk med en innstilling om at "jeg går ikke ut fra ditt kontor uten en henvisning til hudlege i hånda". Jeg klarte det. HELDIGVIS!

Henvisningen fikk jeg, og nå håper jeg på å få prøve "vidunderkuren" roaccutan. Forhåpentligvis kan jeg da bli kvitt problemet en gang for alle.

Jeg er redd for at legen synes jeg bare er forfengelig, og at han mener at jeg ikke er "ille" nok til å få kuren.. MEn igjen, jeg gir meg ikke uten kamp!

Kvisene er et unødvendig problem... og jeg har slitt med det for lenge nå! :-/

Bare noen tanker om hvordan jeg opplever dette... situasjonen vår var så skremmende lik... så måtte bare skrive noen ord til deg!!

Masse lykke til.... :)

-En som vet SÅ godt hvordan du har det-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159673-kviserlitt/#findComment-1032101
Del på andre sider

Heisann!

Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver at det nesten gjør vondt. Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, og det er som om jeg kunne skrevet innlegget ditt selv.

Jeg er ei 19 år gammel jente som har slitt med kviser lenge. LENGE. Nå er jeg lei... og lei av å måtte bekymre meg over huden min. Etter å ha prøvd "alt"; Dyre hudpleiebehandlinger, gode produkter, kremer og tabletter på resept.SAmt p-piller, Diane. (tetracycliner, dalacin +++) fant jeg ut at jeg vil bli kvitt problemet en gang for alle. Som du sier; Oppleve en vinter hvor jeg ikke trenger å tenke på den stygge huden min.

Jeg oppsøkte fastlegen min, og bad om henvisning til hudlege. Jeg var veldig usikker på om jeg ville få det, i og med at det finnes mange som er MYE hardere angrepet enn meg. Likevel hadde jeg ingenting å tape - og jeg gikk med en innstilling om at "jeg går ikke ut fra ditt kontor uten en henvisning til hudlege i hånda". Jeg klarte det. HELDIGVIS!

Henvisningen fikk jeg, og nå håper jeg på å få prøve "vidunderkuren" roaccutan. Forhåpentligvis kan jeg da bli kvitt problemet en gang for alle.

Jeg er redd for at legen synes jeg bare er forfengelig, og at han mener at jeg ikke er "ille" nok til å få kuren.. MEn igjen, jeg gir meg ikke uten kamp!

Kvisene er et unødvendig problem... og jeg har slitt med det for lenge nå! :-/

Bare noen tanker om hvordan jeg opplever dette... situasjonen vår var så skremmende lik... så måtte bare skrive noen ord til deg!!

Masse lykke til.... :)

-En som vet SÅ godt hvordan du har det-

Hei!

Tusen takk for ditt lange innlegg!! Jeg vil også til hudlege nå. Få det bort!! Mamma synes jeg må jobbe med meg selv, siden hun ikke synes det er noe problem, men det ER det! Men jeg bli likevel litt "bekymret" (feil ord, da men....), for jeg tenker: hvis du klarte å få henvisning til hudlege og håper på roaccutane; har vi det likt da? For de er jo så veldig strenge på å gi det ut.

Bare for å si det litt klønete: pannen min har jeg porer (ganske dype) mellom øynene, og de blir aldri til kviser (nesten). Litt rundt i pannen i huden litt ru, men ikke driekte kviser. Og synlige svarte porer på nesen, ved siden av nesen og på haken. Så har jeg noen nokså små på halsen (men synlige!), og rett under øyet og på den ene siden av skjeven.... Er dette lite i forhold til deg? Hadde vært litt artig om det er noenlunde slik du også har det, for da er det liksom håp for meg også.

Jeg kan jo nevne at jeg har tatt litt sol i det siste, for jeg merket det begynte å komme, så det er kanskje mindre enn det hadde vært uten sol. I sommer hadde jeg en del på halsen (skjønner egentlig ikke det, for det pleier å gå bort da).

Synes du fremdeles vi har det likt, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159673-kviserlitt/#findComment-1032108
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for ditt lange innlegg!! Jeg vil også til hudlege nå. Få det bort!! Mamma synes jeg må jobbe med meg selv, siden hun ikke synes det er noe problem, men det ER det! Men jeg bli likevel litt "bekymret" (feil ord, da men....), for jeg tenker: hvis du klarte å få henvisning til hudlege og håper på roaccutane; har vi det likt da? For de er jo så veldig strenge på å gi det ut.

Bare for å si det litt klønete: pannen min har jeg porer (ganske dype) mellom øynene, og de blir aldri til kviser (nesten). Litt rundt i pannen i huden litt ru, men ikke driekte kviser. Og synlige svarte porer på nesen, ved siden av nesen og på haken. Så har jeg noen nokså små på halsen (men synlige!), og rett under øyet og på den ene siden av skjeven.... Er dette lite i forhold til deg? Hadde vært litt artig om det er noenlunde slik du også har det, for da er det liksom håp for meg også.

Jeg kan jo nevne at jeg har tatt litt sol i det siste, for jeg merket det begynte å komme, så det er kanskje mindre enn det hadde vært uten sol. I sommer hadde jeg en del på halsen (skjønner egentlig ikke det, for det pleier å gå bort da).

Synes du fremdeles vi har det likt, eller?

Vanskelig å beskrive huden min, fordi tilstanden varierer mye. Men for å si det slik; Jeg trodde ikke jeg kom til å få henvisning til hudlege, og jeg tror vel kanskje ikke at jeg får roaccutanbehandling... men jeg skal iallefall prøve - for etter hva jeg har lest her på DOL er det stor forskjell på legene og hva de velger å gjøre!

Rett før mensen er huden min ille. Da får jeg endel store kviser, og disse er dype og lager bittesmå arr. (som går bort etter ca en uke.) Men i ukene etter mensen er huden min kjempefin, og noen ganger har jeg ikke en eneste kvise! Så som du forstår, for min del varierer det veldig, så alt avhenger av hvor jeg er i "syklusen" når jeg skal til hudlege... får bare håpe at huden min er på sitt verste... for da SKAL jeg, og TROR jeg at legen gir meg roaccutan. Jeg har SÅ lyst til å prøve det... og bli kvitt de kvisene en gang for alle!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159673-kviserlitt/#findComment-1033821
Del på andre sider

Gjest nana_82

hei. jeg vet så veldig godt hvordan du har det!!! vil ha sommer jeg også...... gruer meg til hver gang jeg må ut når det er lyst ute... ser alltid ned for at ingen skal se rett på kvisene og arrene. det sliter veldig på selvtilliten! det eneste positive med høst og vinter er at da kan vi bruke skjerf og gjemme oss bak.. jeg gjør hvertfall det. merkelig nok har jeg hatt, og har fremdeles kjæreste... så det finnes noen der ute som faktisk ikke bare fokuserer på utseende... Lykke til! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159673-kviserlitt/#findComment-1036196
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...