Gjest turbolips Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg er ei jente på 22 år, har i årevis slitt med omsnudd døgnrytme. Pga arbeidsledighet og ikke skolegang på flere år, har jeg vent meg til å sove til 13-15 tida om dagen, og ikke legge meg før i 02-03 tida om natta. Nå har jeg igjen begynt å studere, og sliter fælt med å greie å stå opp kl 07 om morgenen. I de siste ukene, har jeg ikke greid det i det hele tatt, og har våkna i 16:30 tida. Da er det ikke mye igjen av dagen, og det holder på å bli mørkt. Så blir jeg så utrolig trist fordi jeg bare sitter her, og ikke får noe ut av dagen. Hvis jeg skal våkne uthvilt, må jeg sove i 12 timer, men det vet jeg ikke om er en vanesak, eller om jeg faktisk trenger så mye. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Og uansett om jeg vet hvordan det er, greier jeg søren meg ikke å legge meg til rett tid heller! Siden jeg ikke fikk noe ut av dagen, føler jeg at jeg må utrette noe, at jeg kaster bort et døgn, så da kommer jeg på alt mulig, og hjernen begynner våkne, blir utrolig kreativ. Har prøvd å "gå rundt", dvs å være oppe ei hel natt for å greie å komme meg på skolen, men det har alltid mislyktes, og jeg har sovnet i 6-7 tida allikevel. Har noen noen råd eller forklaring å komme med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159702-jeg-greier-ikke-st%C3%A5-opp-om-dagene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Enten så må du få tak i noe å sove på eller så må du gå helt rundt. Men klarer du å legge deg tidsnok da? Jeg blir sittende oppe selv om jeg egentlig har tenkt å legge meg for jeg synes alt er mye mer hyggelig om natta (. Nå jobber jeg ikke men holdt på slik den gangen også. Og så sov jeg heller en sen ettermiddagslur hver dag. I kveld har jeg sovet fra halv sju til ni. Jeg sto opp tidlig i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159702-jeg-greier-ikke-st%C3%A5-opp-om-dagene/#findComment-1032202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snakk med legen Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg ville snakket med legen, og fått en plan (kanskje kombinert med bruk av melatonin etc). Melatonin er et hormon som finnes i kroppen, som hjelper deg med å forstå når det er kveld og når det er morgen. Tilskudd av dette til nøye utvalgt tid på døgnet, kan hjelpe kroppen inn i riktig rytme. Brukes ofte i forbindelse med reiser med stor tidsforskjell osv. Viktig at du går til legen først, og tar en generell sjekk for å se at du ikke mangler noe / har en fysisk grunn til at du er så trett. Melatonin kjøpes reseptfritt i de fleste land i verden, men i Norge må legen skrive en spesialresept på dette. Ofte får man bare råd av legen hvordan man skal bruke det, og så får man noen som er i USA eller andre land til å kjøpe det reseptfritt for seg. Det er viktig at du følger en nøye plan, som ikke sklir ut neste helg osv. Har man søvnproblemer, er det viktig at man prøver å følge samme døgnrytme hele uken og ikke snur døgnet mye i helgen. Det gjelder både barn og voksne med søvnforstyrrelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159702-jeg-greier-ikke-st%C3%A5-opp-om-dagene/#findComment-1032272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.