Gå til innhold

Er han psykopat?

Gjest vet ikke om jeg orker mer

Anbefalte innlegg

"Antisosiale personer har problemer med å forholde seg til andre menneskers rettigheter, følelser og grenser. Disse personene klarer ikke å forholde seg til lov og rett, har problemer med å holde løfter, og vil lyve og svikte andre for å oppnå fordeler eller egen tilfredshet. Tidligere ble slike personer benevnt psykopater. De kan ha problemer med å planlegge og ha dårlig impulskontroll. På grunn av problemer med å føle sympati for andre og manglende ansvarsfølelse samt betydelig aggressivitet, havner slike personer ofte i problemer med rus og vold og kan komme i hyppig kontakt med politi- og rettssystemet."

Han forholder seg utmerket til lov og rett, og han slår meg ikke, men ellers passer han fint inn.

Kommmer psykopatene i forskjellige varianter, eller har man enten en antisosial personlighetsforstyrrelse ELLER antisosiale trekk...?

Hvis det ikke er en personlighetsforstyrrelse, men "bare" trekk - kan samboer da noensinne "kureres"?

Han vokste opp med alenemor som var rusmisbruker og har gått for lut og kaldt vann (og fått mye bank) - jeg tenker det er derfor han er som han er..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller kanskje han er narsissist?

Han eier i alle fall ikke empati, og han er overdrevent opptatt av seg selv og jobben sin.. Han har selvsagt ingen lyter, og har aldri bedt om unnskyldning for noe i hele sitt liv.

Hva gjør at du har valgt å leve sammen med ham så langt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1032475
Del på andre sider

Hva gjør at du har valgt å leve sammen med ham så langt?

Han vet jo å skru på sjarmen, trykke på de rette knappene..

Dessuten har vi veldig mange felles interesser - og når vi har det bra, så har vi det ekstremt bra!

Har vært sammen i to og et halvt år, og det siste halve året tror jeg det har det vært flere dårligere dager enn gode.

Vet aldri hvor jeg har ham, føler jeg - humøret hans og frustrasjonsterselen varierer veldig..

Hva tenker du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1032494
Del på andre sider

Han vet jo å skru på sjarmen, trykke på de rette knappene..

Dessuten har vi veldig mange felles interesser - og når vi har det bra, så har vi det ekstremt bra!

Har vært sammen i to og et halvt år, og det siste halve året tror jeg det har det vært flere dårligere dager enn gode.

Vet aldri hvor jeg har ham, føler jeg - humøret hans og frustrasjonsterselen varierer veldig..

Hva tenker du?

Når jeg leser et slikt innlegg som ditt, så undres jeg mest over hva som gjør at man tiltrekkes av en person som den du beskriver - såfremt beskrivelsen er dekkende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1032525
Del på andre sider

Når jeg leser et slikt innlegg som ditt, så undres jeg mest over hva som gjør at man tiltrekkes av en person som den du beskriver - såfremt beskrivelsen er dekkende.

Nå er han jo et sammensatt menneske, gad vite. Jeg falt ikke for drittsekken i ham. Jeg falt naturligvis for det positive han viste. Spørsmålet er altså om dette positive er "tilgjort" og om det negative er "sykelig" og "uhelbredelig."

Men takk for symptaien...!!??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1032542
Del på andre sider

Annonse

Gjest undrende_far

"Vet ikke om jeg orker mer" gir en beskrivelse av en personlighet som hun selv mener dekkes av en beskrivelse av Antisosiale personer.

Dette er IKKE det samme som psykopati, men KAN være et godt steg på veien dit.

Det faktum at han beskrives å holde seg til lov og rett samt ikke er voldelig passer (etter min mening) dårlig med antisosial PF, da det er blandt de viktigste trekk ved antiososial pf. Derimot passer den mer mot en person som i det minste innehar en god del psykopatiske trekk.

Med tanke på den siste kunnskapen innen psykopatiforskningen der man nå ser at en 3 fasing (alt. 4 fasing) synes å være mer dekkenede enn dagens 2 fasing synes det å støtte et slikt syn. En 3 faset forståelse tillater nemlig en reduksjon på intill 5 trekk i PCL-R tabellens 20. Og det uten at testen mister sin validitet.

Prorating er et begrep som blir benyttet når man utelater intill 5 trekk, for å få holdbarhet i 20 punkts sjekklisten. Kort sagt man fyller opp de mangelnde trekk ut i fra beregninger på de eksisterende trekk.

Men poenget var at man ved en slik forståelse faktisk kan eliminere den voldelige siden ved enkelte psykopater og allikevel få diagnose (ikke miste poeng).

Det gjør at de ikkevoldelige psykopater, de som ikke havner i fengsel bla. blir avslørt (Les:når opp til cut off for psykopati)

Sagt på en annen måte, hverdagspsykopatene går nå en langt vanskeligere tid i møte.

Og slik du beskriver din venn synes han å dekkes av disse beskrivelser. men husk, disse trekkene må bygge på observasjon over en del år (min. 3) og må ikke knyttes mot en kortvarig traumesituasjon eller en forbigående vanskelig livsituasjon.

Hva gjelder svarene fra en del andre her synes de mer opptatt av å intelektualisere ditt problem enn å gi deg det svaret du søkte. men slik er det gjerne når man frykter eller har vanskelig for å forholde seg til et emne som dette.

Psykopatene er det mange ulike typer av og det er ulike styrkegrader på de forskjellige.

Om han kan kureres skal være usagt. Om dette er av alvorlig karakter ville jeg ikke satset for mye tid og krefter på at kurering vil hjelpe de nermeste årene.

Det du beskriver om hans oppvekst ligger innenfor det en del forskere mener er medvirkende årsaker til denne adferden du beskriver.

.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1032917
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Er det egentlig så interessant? Du må forholde deg til hvordan han er, hva han gjør og hvordan han oppfører seg, uansett hva årsaken er, eller om han kan klassifiseres innenfor diagnosesystemet.

Det en del her tydelig glemmer er hvor viktig det er å ha mulighet til å sette ord på det man opplever.

Noe som er langt vitigere i slike situasjoner, ikke minst for å forstå hva man utsettes for.

Det å gå rundt grøten med ulike mer eller mindre gode bortforklaringer skaper usikkerhet hos den som søker svar.

.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1032924
Del på andre sider

Nå er han jo et sammensatt menneske, gad vite. Jeg falt ikke for drittsekken i ham. Jeg falt naturligvis for det positive han viste. Spørsmålet er altså om dette positive er "tilgjort" og om det negative er "sykelig" og "uhelbredelig."

Men takk for symptaien...!!??

Problemet med slike innlegg som ditt er at man fort kan komme til å svare på helt feil grunnlag. Du sier noe om hvordan du opplever samboeren din, mens du samtidig utelater hva det er ved ham som gjør at du har valgt å leve sammen med ham. Ramser du opp de rette ordene, så vil en eller annen f.eks. si at han enten har en personlighetsforstyrrelse eller at han er en psykopat, men såfremt du ikke har klart å beskrive personen på en svært dekkende måte så er våre utsagn etter min oppfatning helt verdiløse - og kanskje også destruktive for deg. Du har skaffet deg et "argument" som kan gjøre ditt valg lettere, men kanskje er "argumentet" meningsløst og overhodet ikke samsvarende med virkeligheten.

Bakgrunnen for de kommentarene jeg ga som respons på ditt innlegg, var at da jeg leste det du skrev så tenkte jeg at dersom noen velger å bli boende med en person som passer til denne beskrivelsen, så må de vel mangle "noe" , og med "noe" tenkte jeg her på selvrespekt, initiativ, evne til å leve alene osv osv. Men kanskje er det ikke noe ved deg som gjør at du velger å bli værende, men derimot at bildet du tegnet ble fordreid i forhold til hvordan du har opplevd ham disse årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033053
Del på andre sider

Du vil forstå, ok. Men du, du kan lese side opp og side ned om både psykopati og det som er, men det hjelper ikke stort. Du må heller se på deg selv og finne ut hvorfor du blir. Forstår han hvordan du føler det ifm hva du føler han gjør? Hva synes han om saken? Går han med på noen form for hjelp?

Du kan selvfølgelig henvende deg til forskjellige fagpersoner. Noen vil kanskje gi deg inntrykket av at du må vekk fra han og at de antyder psykopati, andre vil kanskje fokusere mer på deg. Uansett er det bare deg det kommer an på. Kanskje må du lære å bli sterkere, lære teknikker for å "håndheve" dine grenser og lignende? Uansett hva han "er" og ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033160
Del på andre sider

Er det egentlig så interessant? Du må forholde deg til hvordan han er, hva han gjør og hvordan han oppfører seg, uansett hva årsaken er, eller om han kan klassifiseres innenfor diagnosesystemet.

Selvfølgelig er det meget interessant, da hun er fortvilet over sin venn & lurer på om dette er forbigående! - Lurt & tenke før man svarer..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033240
Del på andre sider

Annonse

I steden for å spørre om han har noen diagnose så får du heller spørre deg selv om hva du ser i han.

Hva er det livet med han gjør med deg? Hva får du ut av det? Kan han endre seg?

Du er nok den som sitter med svarene her. Vi kjenner jo ikke fyren..

Herregud - jeg gremmes mer & mer - stakkars "vetikkeomjegorkermer" SPØR om NETTOPP dette - da vedk. tydeligvis er meget glad i den personen som MULIGENS har/bør få diagnose psykopat! - VEDK. SPØR IKKE OM HUN SKAL GÅ EL EI - KUN OM DET ER F A R E FOR AT VEDK KAN INNEHA PSYKOPATISKE TREKK!!

Så penser vi alle over på & svare dette stakkars menneske på sitt spørsmål!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033244
Del på andre sider

Herregud - jeg gremmes mer & mer - stakkars "vetikkeomjegorkermer" SPØR om NETTOPP dette - da vedk. tydeligvis er meget glad i den personen som MULIGENS har/bør få diagnose psykopat! - VEDK. SPØR IKKE OM HUN SKAL GÅ EL EI - KUN OM DET ER F A R E FOR AT VEDK KAN INNEHA PSYKOPATISKE TREKK!!

Så svar vedkommende selv da, om du tror dine svar er bedre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033245
Del på andre sider

Umulig for oss å gi personen en diagnose. For det første er vi ikke kvalifisert og for det andre gir hun ikke spesielt mange opplysninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033257
Del på andre sider

Umulig for oss å gi personen en diagnose. For det første er vi ikke kvalifisert og for det andre gir hun ikke spesielt mange opplysninger.

Heisann!

Jeg ber naturligvis ikke noen her om å gi samboeren min en diagnose - det ville jo vært helt tullete!

Overskriften "Er han psykopat?" er i bunn og grunn et retorisk spørsmål.

Hvis du leste innlegget mitt, så du kanskje de spørsmålene jeg ØNSKET andres synsing rundt:

Kommmer psykopatene i forskjellige varianter, eller har man enten en antisosial personlighetsforstyrrelse ELLER antisosiale trekk...?

Hvis det ikke er en personlighetsforstyrrelse, men "bare" trekk - kan samboer da noensinne "kureres"?

Jeg spør, fordi jeg vet fint lite om "psykopater". Psykopater er liksom sånne stereotype drittsekker som ANDRE folk utsettes for. Når man har en nær relasjon til en person som muligens kan ha en antisosial personlighetsforstyrrelse, tipper jeg at det er rimelig vanskelig å "se" det (mht perspektiv) - noe som sikkert forklarer at kvinner gang på gang tilgir sine "angrende" kjærester etter å ha fått seg atter et blått øye/brukket ribbein.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033359
Del på andre sider

Ja, det er interessant å vite om det finnes grunnlag for å tro at en mann med slike negative personlige trekk kan "kureres".

Jeg står mellom barken og veden, skjønner du. Har jeg akkurat kastet vekk to og et halvt år på en mann som nødvendigvis vil gjøre meg mer og mer ulykkelig?

Eller har jeg akkurat investert to og et halvt år på et forhold til en mann som sliter med (ja, hva sliter han med - barndomsarr?) - men som kan hjelpes til å kvitte seg med (ja, hva - bitterhet?) og få frem det gode i seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033366
Del på andre sider

"Vet ikke om jeg orker mer" gir en beskrivelse av en personlighet som hun selv mener dekkes av en beskrivelse av Antisosiale personer.

Dette er IKKE det samme som psykopati, men KAN være et godt steg på veien dit.

Det faktum at han beskrives å holde seg til lov og rett samt ikke er voldelig passer (etter min mening) dårlig med antisosial PF, da det er blandt de viktigste trekk ved antiososial pf. Derimot passer den mer mot en person som i det minste innehar en god del psykopatiske trekk.

Med tanke på den siste kunnskapen innen psykopatiforskningen der man nå ser at en 3 fasing (alt. 4 fasing) synes å være mer dekkenede enn dagens 2 fasing synes det å støtte et slikt syn. En 3 faset forståelse tillater nemlig en reduksjon på intill 5 trekk i PCL-R tabellens 20. Og det uten at testen mister sin validitet.

Prorating er et begrep som blir benyttet når man utelater intill 5 trekk, for å få holdbarhet i 20 punkts sjekklisten. Kort sagt man fyller opp de mangelnde trekk ut i fra beregninger på de eksisterende trekk.

Men poenget var at man ved en slik forståelse faktisk kan eliminere den voldelige siden ved enkelte psykopater og allikevel få diagnose (ikke miste poeng).

Det gjør at de ikkevoldelige psykopater, de som ikke havner i fengsel bla. blir avslørt (Les:når opp til cut off for psykopati)

Sagt på en annen måte, hverdagspsykopatene går nå en langt vanskeligere tid i møte.

Og slik du beskriver din venn synes han å dekkes av disse beskrivelser. men husk, disse trekkene må bygge på observasjon over en del år (min. 3) og må ikke knyttes mot en kortvarig traumesituasjon eller en forbigående vanskelig livsituasjon.

Hva gjelder svarene fra en del andre her synes de mer opptatt av å intelektualisere ditt problem enn å gi deg det svaret du søkte. men slik er det gjerne når man frykter eller har vanskelig for å forholde seg til et emne som dette.

Psykopatene er det mange ulike typer av og det er ulike styrkegrader på de forskjellige.

Om han kan kureres skal være usagt. Om dette er av alvorlig karakter ville jeg ikke satset for mye tid og krefter på at kurering vil hjelpe de nermeste årene.

Det du beskriver om hans oppvekst ligger innenfor det en del forskere mener er medvirkende årsaker til denne adferden du beskriver.

.

"Det du beskriver om hans oppvekst ligger innenfor det en del forskere mener er medvirkende årsaker til denne adferden du beskriver."

Ja, det virker jo logisk. Selv om mor og sønn nå er gode busser, mor er edru (og et høyst oppegående, intelligent, opplyst og spennende menneske) - kan han komme med bitre oppgulp til henne - det er helt tydelig at han ikke har bearbeidet alt det vonde fra barndommen.

Problematisk er det også at iom at dette er den eneste barndommmen han har hatt, og moren den eneste sanne omsorgsrollen han kjenner/har lært - ser det ut til at han ikke skjønner hva omsorg egentlig er. Han har hverken respekt eller toleransen overfor barn, og han blir provosert av at han ikke kan kontrollere deres oppførsel (og tanker og følelser og reaksjoner og i det hele tatt.)

Han går også inn i skikkelige stygge, barnslige krangler med den minste (fem) - og har sagt unvevnelige ting. Det er her skoen trykker verst :(

I det siste har han også begynt å si "Se på deg selv, du er jo helt psykotisk" når jeg går inn i en diskusjon med ham. Det er rett og slett latterlig.

PS! Jeg har også mine ting - er utstyrt med bra temperament, pluss at jeg er mye depressiv. Men jeg er aldri ondsinnet, og jeg legger meg flat og ber om unnskyldning (særlig overfor barna) hvis jeg har vært urimelig.

Dette ble langt. Tror jeg skriver mest til meg selv ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033379
Del på andre sider

Heisann!

Jeg ber naturligvis ikke noen her om å gi samboeren min en diagnose - det ville jo vært helt tullete!

Overskriften "Er han psykopat?" er i bunn og grunn et retorisk spørsmål.

Hvis du leste innlegget mitt, så du kanskje de spørsmålene jeg ØNSKET andres synsing rundt:

Jeg spør, fordi jeg vet fint lite om "psykopater". Psykopater er liksom sånne stereotype drittsekker som ANDRE folk utsettes for. Når man har en nær relasjon til en person som muligens kan ha en antisosial personlighetsforstyrrelse, tipper jeg at det er rimelig vanskelig å "se" det (mht perspektiv) - noe som sikkert forklarer at kvinner gang på gang tilgir sine "angrende" kjærester etter å ha fått seg atter et blått øye/brukket ribbein.

Er det noe som taler for/mot at han kan endre seg. Hva er din erfaring?

Tror du må stole på deg i selv i dette her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159735-er-han-psykopat/#findComment-1033411
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...