Gå til innhold

Er han psykopat?

Gjest vet ikke om jeg orker mer

Anbefalte innlegg

Gjest vet ikke om jeg orker mer

Er det noe som taler for/mot at han kan endre seg. Hva er din erfaring?

Tror du må stole på deg i selv i dette her.

Synes det er vanskelig å vurdere det - i og med at jeg står "midt oppi det."

Jeg er bare fryktelig fortvilet, og synes det er vondt at vi på den ene siden har så mye positivt sammen, mens det på den andre siden er så mye uakseptabelt negativt ved ham. Disse negative tingene har jo på en måte kommet krypende ut av ormebolet litt etter litt. Når man er nyforelsket, tar man seg sammen og viser seg fra sitt beste, samtidig som man glatt overser småplukk som dukker opp hos den andre.

Og nå har det jo gått et par år, og man har begynt å gro fast i forholdet.

Urk...

Fortsetter under...

Ja, det er interessant å vite om det finnes grunnlag for å tro at en mann med slike negative personlige trekk kan "kureres".

Jeg står mellom barken og veden, skjønner du. Har jeg akkurat kastet vekk to og et halvt år på en mann som nødvendigvis vil gjøre meg mer og mer ulykkelig?

Eller har jeg akkurat investert to og et halvt år på et forhold til en mann som sliter med (ja, hva sliter han med - barndomsarr?) - men som kan hjelpes til å kvitte seg med (ja, hva - bitterhet?) og få frem det gode i seg?

Jeg kan forstå interessen. Jeg synes bare ofte at man kan se praktisk på tingene.

Sett at en mann er en engel i edru tilstand, men denger kona i fylla. Hvis han da likevel velger å drikke i helgene, så velger han også å slå, selv om han angrer når han er edru. Hvis han velger å ikke få hjelp for drikking eller vold, så velger han å slå.

I ditt tilfelle, så lurer du på om han kan endre seg, om han har denne muligheten. Har han uttrykt noe ønske om endring? Uansett om han ikke har en personlighetsforstyrrelse, så krever det stor innsats og vilje for å forandre seg. Jeg tviler på om det er noe man kan overtale folk til, jeg tror ønsket må springe ut fra ham selv.

Gjest Phenomena

"Vet ikke om jeg orker mer" gir en beskrivelse av en personlighet som hun selv mener dekkes av en beskrivelse av Antisosiale personer.

Dette er IKKE det samme som psykopati, men KAN være et godt steg på veien dit.

Det faktum at han beskrives å holde seg til lov og rett samt ikke er voldelig passer (etter min mening) dårlig med antisosial PF, da det er blandt de viktigste trekk ved antiososial pf. Derimot passer den mer mot en person som i det minste innehar en god del psykopatiske trekk.

Med tanke på den siste kunnskapen innen psykopatiforskningen der man nå ser at en 3 fasing (alt. 4 fasing) synes å være mer dekkenede enn dagens 2 fasing synes det å støtte et slikt syn. En 3 faset forståelse tillater nemlig en reduksjon på intill 5 trekk i PCL-R tabellens 20. Og det uten at testen mister sin validitet.

Prorating er et begrep som blir benyttet når man utelater intill 5 trekk, for å få holdbarhet i 20 punkts sjekklisten. Kort sagt man fyller opp de mangelnde trekk ut i fra beregninger på de eksisterende trekk.

Men poenget var at man ved en slik forståelse faktisk kan eliminere den voldelige siden ved enkelte psykopater og allikevel få diagnose (ikke miste poeng).

Det gjør at de ikkevoldelige psykopater, de som ikke havner i fengsel bla. blir avslørt (Les:når opp til cut off for psykopati)

Sagt på en annen måte, hverdagspsykopatene går nå en langt vanskeligere tid i møte.

Og slik du beskriver din venn synes han å dekkes av disse beskrivelser. men husk, disse trekkene må bygge på observasjon over en del år (min. 3) og må ikke knyttes mot en kortvarig traumesituasjon eller en forbigående vanskelig livsituasjon.

Hva gjelder svarene fra en del andre her synes de mer opptatt av å intelektualisere ditt problem enn å gi deg det svaret du søkte. men slik er det gjerne når man frykter eller har vanskelig for å forholde seg til et emne som dette.

Psykopatene er det mange ulike typer av og det er ulike styrkegrader på de forskjellige.

Om han kan kureres skal være usagt. Om dette er av alvorlig karakter ville jeg ikke satset for mye tid og krefter på at kurering vil hjelpe de nermeste årene.

Det du beskriver om hans oppvekst ligger innenfor det en del forskere mener er medvirkende årsaker til denne adferden du beskriver.

.

Jeg var utsatt for en psykopat i arbeidslivet. Saken gikk langt. Svært langt. Han slo ikke, og så vidt jeg vet var han ikke i klammeri med lovverket. Men etter lang utredning på arbeidsplassen, blant annet med bedriftshelsetjenestens spesialrådgivere, ble konklusjonen at han var psykopat, så ja - de finnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...