Gå til innhold

Ekstrem ambivalens i forhold til alt!


Gjest enten/eller

Anbefalte innlegg

Gjest enten/eller

Mann 27. Jeg er plaget med en ekstrem ambivalens i forhold til omtrent alt. Kvinner, karrierevlag, min mor, tv-programmer, venner. Dette arter seg f.eks. ved at jeg det ene øyeblikket kan tenke om en person at det er en bra fyr, for så noen dager seinere tenke at fyren er en idiot og nesten ond. Eller det ene øyeblikket at jeg har hatt en god barndom og er utakknemlig overfor min mor, og det neste at hun er et monster som har ødelagt meg. Det er ikke godt å si hva som forårsaker disse skiftene.

Når det gjelder utdanning/karriere så har jeg to motstridende tendsenser, hvor jeg på den ene siden har en typisk borgerlig god utdannelse (teknisk) og på den andre side har forfulgt en kunstnerisk karriere som nå i det siste har gitt resultater. Problemet er at jeg ikke føler meg hjemme noe sted, og jeg vingler mellom å ville det ene og det andre, hva jeg vil varierer fra dag til dag.

Slik kunne jeg fortsette, dette gjelder de fleste områdene av livet mitt. Jeg tror det har å gjøre med en usikker identitetsfølelse. Ellers plages jeg med søvnproblemer og humørsvingninger, har det bra i perioder, dårlig i andre.

Vil man si at dette er en psykiatrisk tilstand? Hva kan gjøres med det i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si om du har en "psykiatrisk tilstand", men du har det åpenbart vanskelig, og det er jo det som teller. Det går jo an å få time hos psykolog, legge frem problemstillingen din og høre hva hun har å si. Det høres ut som at du har masse "arbeid" fremfor deg, i form av å finne ut av deg selv. Ingen psykolog kan gjøre det for deg, du må gjøre det selv, men det kan være greit å få hjelp til å sortere følelsene sine litt.

Men det er nå også engang slik at ambivalens er en del av det å være menneske. Det er aldri ukomplisert å forholde seg til andre mennesker i hvert fall. Men dersom du får svært sterke følelser ovenfor situasjoner som egentlig ikke betyr så mye, så skjønner jeg at det er slitsomt for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opplever at du ikke har det spesielt harmonisk? Det er normalt med motsetninger, man kan faktisk være teknisk anlagt og samtidig være kunstnerisk og man kan elske og hate det samme mennesket.

Problemet blir vel at du ikke opplever noen sammenheng og konsistens i livet, alt virker kaotisk. Kanskje har du noen å snakke med? En prest, lege, psykolog. Eller en filosof som kan hjelpe deg å finne deg sjæl? Du trenger kanskje å nøste sammen trådene.

Ambivalens kan en ha ved mange tilstander, men det sier nok ikke så mye alene. Du finner nok ut av det, men litt hjelp på veien er muligens noe som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...