Gå til innhold

Tunga er i veien og anspent kjeve


tore egil

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg vært plaget med anspent kjeve, og ofte følt at tunga er i veien. Denne lidelsen gjør at det blir ekstra tungt for meg å konsentrere meg, pluss at det ofte føles ubehagelig å tale. Dette føler jeg ødelegger en stor del av mitt liv og min karriere. Jeg er 25 år, i god fysisk form og har ellers alt å takke livet for. Jeg tror denne lidelsen kommer av stress,for jeg blir veldig lett stresset. Men det er ikke bare bare å stresse ned heller føler jeg, så jeg trenger noen gode råd. Jeg sliter også med prestasjonsangst, og med det mener jeg spesielt i arbeidslivet. Det er en stor stressfaktor. Dette problemet går ut over det sosiale livet mitt og jeg føler meg ofte utbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Disse symptomene ligner stress. Hvis du leser denne linken står det om anspent kjeve i forhold til pustemønster en kan ha lagt seg til i forbindelse med angst og stress http://www.thefarm.nu/19.htm

Du kan nærme deg slike problem gjennom yoga, avspenningsøvelser, og psykomotoriske fysioterapeuter jobber med slike plager.

Boken "trange rom og åpne plasser" av Berge og Reipå, tar også for seg en del om pust og avspennig i forhold til stress og angst.

Fysisk aktivitet er også anbefalt mot stress (det driver du kanskje allerde med når du beskriver deg som i god fysisk forme). Det er bra å bruke muskelene for å kjenne at de er der, og etterpå spenne av, tøye ut. Hvis du er veldig støl/stresset kan det noen ganger være lurt å vente litt med f.eks styrketrening, og heller begynne med mer helhetstrening som tøying, yoga, svømming etc. eller som et tillegg til annen trening.

Når du føler at tungen er i veien får det meg til å tenke på at du kanskje også har munntørrhet. Da vil det hjelpe å drikke nok, og bruke pastiller e.l. Apoteket har også tabletter for dette. Det er vanlig med munntørhet i forbindelse med stress/angst.

I forhold til utbrenthet er det viktig å lytte til kroppen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...