Gå til innhold

Søvnproblemer/øresus/svakhetsfølelse

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 29 år som i ca. 1 1/2 år har hatt problemer med nattesøvnen. Må skynde meg å legge til at jeg driver aktivt med styrkeløft - og at problemene later til å ha en viss sammenheng med treningen. Har i perioder med hard trening opplevd å ikke få sove mer enn en time eller to. Et typisk forløp er at jeg på et eller annet tidspunkt våkner med betydelig øresus og "svakhetsfølelse" i kroppen. Opplever at pulsen blir svak, og jeg kan føle meg småsvimmel. Disse "anfallene" varer som regel i 10-15 minutter før det gradvis roer seg. Enkelte ganger er det tilbakevendende. Større måltider sent på kvelden synes å kunne utløse disse problemene, likeledes hvis jeg sitter foran pc-en i lang tid.

Min fastlege har ikke noe klart svar på hva dette er. Mitt blodtrykk er innenfor det normale, og jeg er frisk. Jeg har i løpet av mitt liv hatt en del psykiske påkjenninger, men føler at disse ikke er veldig store akkurat nå.

Jeg har tenkt en del rundt dette - kanskje for mye. Jeg ville derfor bli beroliget av å få bekreftet at dette ikke er noe alvorlig. Jeg har vært inne på tanken om hjerteflimmer, men dette har vært spekulasjoner fra min side.

Håper allmennlegen kan si noe om dette.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du har brukt doping må du slutte med dette; kan gi både hjerteskader og psykiske skader. Synes forøvrig du bør få tatt en døgnmåling av blodtrykket, kanskje et arbeids-EKG. Kanskje må fastlegen henvise deg, dersom denne ikke har utstyr selv. Viktig for deg å bli trygg på at det ikke er noe alvorlig, ellers blir de psykiske belastningene trolig værre; så kommer du inn i en ond sirkel. Søvnproblemer er oftest sekundært til psykisk stress. Synes ikke du skal drive statisk trening før årsak er funnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...