Gå til innhold

Byll i på innsiden av kjønnsleppen

Anbefalte innlegg

For ca et halvt år siden opplevde jeg ganske plutselig ubehag innenfor den venstre kjønnsleppen, ganske nære klitoris. Ved nærmere ettersyn, så det ut som en byll/kvise: tydelig rød og betent, med en kul inni. Det var ikke ekstremt vondt, bare riktig ubehagelig. Jeg smørte på bakteriedrepende krem, og neste morgen var det mindre rødt og det virket som om byllen hadde tømt seg med en slags puss. Dro direkte til gynokolog som så at det var et lite sår der og tok herpestest for sikkerhets skyld som viste seg å være negativ. Siden har jeg ikke opplevd dette, men kjent en viss ømhet noen ganger, særlig etter onanering. Men i dag dukket det opp igjen. Akkurat på samme sted. Rødt, hovent og ubehagelig. Og forhøyet, som om det er verk inni der. Jeg har akkurat hatt mensen og har ikke hatt samleie på over en uke. Jeg er veldig nøye med å være renslig på hendene når jeg tar meg nedentil, og jeg praktiserer ikke sex som kan føre til sår/riper nedentil.

Jeg blir bekymret av dette, og lurer på hva det kan være. Min gynokolog sa bare at hun ikke "ante hva det kunne være". Skal jeg fortsette med bakteriedrepende krem? Hva kan forhindre evt. nye "utbrudd"? Har forresten også nylig vært til gynokolog igjen for vanlig kontroll og alle normale tester ble tatt uten spesielle funn.

Fortsetter under...

Det er nok en slags verkebyll. En byll som fyller seg med puss og dødt vev. Sacralcyste. Lett å få slikt der hud eller klær gnisser.

Mellom låra og ved rumpesprekken hos overvektige kan det fort komme.

Du har sikkert en liten sprekk i huden som det fort kommer bakterier i, slik at det blir slike byll. Det er bare noe jeg -tror-, altså.

Hvis det er det du har så er det ikke farlig, men ubehagelig. Hvis den kremen hjelper så kan du jo prøve det nå og.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sannsynligvis er dette små hevelser i talg/slim-produserende kjertler. Vil vokse og bli irritert ved gnisninger mot huden. Har trolig lite med bakterier å gjøre; da ville det vært mye ømmere og raskere puss-dannelse. Prøv å la området være i ro. Dersom plagene kommer ofte tilbake på samme stedet bør hevelsen kanskje åpnes med et snitt, eventuelt fjærne arrvev rundt. Du bør da kontakte fastlegen din i en "akutt fase".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...