Gjest Malla Skrevet 18. januar 2001 Del Skrevet 18. januar 2001 Jeg har hostet og vært snufsen siden før jul, vekslende med tørrhoste / slim. Slimet er som oftest blankt/hvitt og seigt men innemellom grønt/gult. Jeg har hatt lungebetennelse og bronkitt tidligere, men ikke slik som nå. Nå er det omtrent ikke pust i meg, og går jeg ut så hoster jeg noe grusomt, og det kjennes ut som om jeg ikke får nok pust. På legevakten mente de det var bronkitt med allergisk preg, fikk astma spray og hostesaft - det hjelper. Fikk beskjed om å kontakte lege igjen dersom det ikke gav seg. (Jeg har timoteiallergi.) Mitt spørsmål er da: Er dette noe som jeg kan ha en gang og aldri mer, eller er det sannsynlig at det kommer igjen neste gang jeg blir forkjølet? Kan det være astma, som har slått ut nå, og som jeg må leve med? Er engstelig, for dette var slett ikke noen hyggelig opplevelse! Jeg er forøvrig kvinne, 33 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15987-bronkitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. januar 2001 Del Skrevet 18. januar 2001 Et og annet anfall av bronkitt kan skje den beste, det behøver ikke komme tilbake. Hvis du har et snev av astma, kan det dog hende at du vil bli "mer" forkjølet enn andre når du først blir forkjølet,slik at det kan oppfattes som en bronkitt. Det at astmamedisiner hjalp, kan muligens si noe om at det virkelig er et snev av astma i dette. Årsaken til akutt bronkitt er hovedsakelig en virusinfeksjon, men kan kompliseres med en bakteriell infeksjon. Nei, du behøver ikke få dette flere ganger, hvis det er en ren bronkitt. Men er det astma, som sagt, kan det nok arte seg slik også ved fremtidige forkjølelser. Behandlingen er vanligvis hostestillende ved tørrhoste, antibiotika ved bakteriell infeksjon. Så det er vel lurt å få legen til å foreta enkelte enkle lungefunksjonsprøver med hensyn på astma, slik at du kan forbehandle deg med astmamedisiner neste gang du føler at nå braker det løs igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15987-bronkitt/#findComment-74498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.