Gå til innhold

Er det best å fortrenge ubehagelige hendelser?

Anbefalte innlegg

Gjest Moderator

Du sa at jeg ikke måtte bruke mitt rette navn. Men så lenge jeg IKKE skriver om mitt privatliv eller om andre personer som vil kunne identifiseres, kan jeg ikke se at dette skulle kunne være noe som helst problem.

Jeg skriver om generelle problemstillinger omkring overgrep. Jeg vet veldig godt hva jeg sier; jeg har skrevet innlegg om overgrep i Dagbladet, Morgenbladet og Dagsavisen med fullt navn, der jeg "titulerer" meg som overgrepsoffer. Dette er et bevisst valg, da jeg synes det er viktig at noen gir dette problemet et ansikt utad. Det er dessverre slik at de fleste ofre skammer seg - enda det ikke er DE som har gjort noe galt! Skammen burde tilhøre overgriperne, derfor nekter jeg å gi dem seieren ved at offeret skal måtte gå i skammekroken.

Dersom jeg som engasjert samfunnsborger skal måtte gjemme meg for offentligheten, synes jeg det ville være ren undertrykkelse. Det ville være brudd på § 10 i Den europeiske Menneskerettskonvensjonen (om ytringsfrihet). Fagpersonene som svarer står jo også fram med navn, og i brukermedvirkningens tidsalder ville det være helt urimelig at vi andre skal måtte skjule oss.

Om jeg skulle skrive om private ting eller om andre identifiserbare personer, så vil jeg selvsagt bruke pseudonym.

Så å nekte voksne mennesker å snakke offentlig om tema man brenner for under fullt navn, er å utøve et totalitært regime!

Vårt regelverk tillater ikke brukere å identifisere seg selv ved fullt navn. Som du sikkert har sett, så har vi endret din underskrift i innleggene du har skrevet de senere dagene.

En av grunnene til at vi ikke tillater bruk av fullt navn, er at vi ikke har noen mulighet til å vite om innskriveren virkelig er den vedkommende utgir seg for.

Vennligst slutt å oppgi fullt navn i dine innlegg. I motsatt fall kommer vi til å slette innleggene.

Vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• frosken

1

• Mimmy

1

Vårt regelverk tillater ikke brukere å identifisere seg selv ved fullt navn. Som du sikkert har sett, så har vi endret din underskrift i innleggene du har skrevet de senere dagene.

En av grunnene til at vi ikke tillater bruk av fullt navn, er at vi ikke har noen mulighet til å vite om innskriveren virkelig er den vedkommende utgir seg for.

Vennligst slutt å oppgi fullt navn i dine innlegg. I motsatt fall kommer vi til å slette innleggene.

Vennlig hilsen

Takker for svar. Har noen kommentarer: Du skriver at én av grunnene til at man ikke får bruke eget navn, er at dere ikke kan kontrollere folks identitet. Men som jeg skrev i min mail til webmaster, så har jeg skrevet innlegg i flere aviser, og uten at avisene har oppfattet dette som et problem. Og når jeg har vært telefonintervjuet av NRK, var jo muligheten enda mindre.

Jeg mener altså at overgrep er et samfunnsanliggende, som ikke (bare) skal få forbli den enkeltes private og personlige problem. Dessuten synes jeg det samtidig er viktig at problemet knyttes til konkrete liv, for på den måten å bli noe mer forpliktende enn en abstrakt problemstilling, som det er lett å "glemme bort". Derfor velger jeg som en helt bevisst strategi å være åpen på mine erfaringer av overgrep.

De andre grunnene til at man ikke kan skrive under med sitt navn ble ikke nevnt.Mener kanskje doktor online at jeg burde beskyttes mot meg selv?

Jeg er i alle fall ikke interessert i at andre skal nekte meg retten til å ytre meg som den personen jeg er. I så fall ber jeg om at alle mine innlegg slettes øyeblikkelig, og jeg vil aldri inn på deres nettsted mer. Jeg ble kjent med nettstedet deres for bare noen dager siden, og må medgi at det ble en ubehagelig hendelse som jeg tror det er best å fortrenge.

Gjest georg apenes, datatilsynet - eller en annen...

Takker for svar. Har noen kommentarer: Du skriver at én av grunnene til at man ikke får bruke eget navn, er at dere ikke kan kontrollere folks identitet. Men som jeg skrev i min mail til webmaster, så har jeg skrevet innlegg i flere aviser, og uten at avisene har oppfattet dette som et problem. Og når jeg har vært telefonintervjuet av NRK, var jo muligheten enda mindre.

Jeg mener altså at overgrep er et samfunnsanliggende, som ikke (bare) skal få forbli den enkeltes private og personlige problem. Dessuten synes jeg det samtidig er viktig at problemet knyttes til konkrete liv, for på den måten å bli noe mer forpliktende enn en abstrakt problemstilling, som det er lett å "glemme bort". Derfor velger jeg som en helt bevisst strategi å være åpen på mine erfaringer av overgrep.

De andre grunnene til at man ikke kan skrive under med sitt navn ble ikke nevnt.Mener kanskje doktor online at jeg burde beskyttes mot meg selv?

Jeg er i alle fall ikke interessert i at andre skal nekte meg retten til å ytre meg som den personen jeg er. I så fall ber jeg om at alle mine innlegg slettes øyeblikkelig, og jeg vil aldri inn på deres nettsted mer. Jeg ble kjent med nettstedet deres for bare noen dager siden, og må medgi at det ble en ubehagelig hendelse som jeg tror det er best å fortrenge.

Dr.Online eier dette nettstedet og bestemmer derfor reglene.

Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg at noen kunne misbruke andres navn. Noen ville være lette å oppdage, andre langt vanskeligere.

Dette innlegget er et eksempel på det første.

Gjest Moderator

Det må gjelde en regel for alle brukere uansett innleggets innhold.

Gjest tjohooo

Det er ikke bare du her inne som er aktiv i media under fullt navn.

Men retningslinjer her inne gjelder alle, og skal respekteres. Det gjør vi andre. Dersom målet ditt først og fremst er å bidra i debatten, burde det i og for seg ikke ha noe å si om du er anonym eller ikke på et sted som dette.

Det er bra at du tør å stå fram med navn i media, men det er noe med å finne riktig sted. Prinsippet ditt om at ofre ikke skal gjemme seg bort, fører du da frem i andre medier.

Synes du selv du har noe å bidra med, burde du ikke la irettesettelser vedr. retningslinjer fornærme deg vekk fra et forum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...