Gå til innhold

Forslag til mat i mikro-ovn?

Gjest kjapt, godt og helst sunt

Anbefalte innlegg

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Du kan koke fisk i mikroen. En hel laks/ørret kan du f.eks. fylle med dill, persille, sitronskiver og litt smør - og bake i ovenen. Det blir som om du baker den i stekovn, bare mye raskere. Husker ikke tiden - det kommmer også an på hvor stor fisk du har.

Det er også lett å koke små fiskestykker (fiskefilet) på tallerken. Legg en liten smørklatt og kryst litt sitron over + litt salt. Prøv deg frem med tiden. Ikke sett ovnen på helt full effekt, jeg pleier å bruke nest høyeste hakk.

Du kan koke poteter, men jeg har aldri forsøkt ris.

Til min mikro fulgtge det med et oppskriftshefte. Men min er 10 år gammel, så det er sikkert mange flere funksjoner på din ovn.

Fortsetter under...

Skrevet

Tusen takk for alle gode forslag! Jeg har notert dem ned!

Skrevet

Poteter:

Bruk en gaffel og stikk poteten/-e rundt omkring.

Legg de rett i ovnen.

Du kan ha flere poteter inni samtidig, beregn ca 3 min pr.potet på str litt større enn en kiwi. 750w, snu ved halvgått tid.

Ris:

Bruk egnet bolle med lokk.

Hell i ønsket mengde ris, bruk _litt_ mindre vann enn det står for koking, salt og smør som ellers.

Kokes på 750w i ca 3 min for ca 6 dl ris.

Skal potetene være med eller uten skall når de kokes i mikroen?

Og hvor mye vann har man i risen? Sånn som man pleier når man koker den?

Skrevet

Skal potetene være med eller uten skall når de kokes i mikroen?

Og hvor mye vann har man i risen? Sånn som man pleier når man koker den?

Det blir vel ikke akkurat kokte poteter, men bakt.

Ja, de skal "kokes" med skallet på.

Bruk _litt_ mindre vann enn ved vanlig koking av risen.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Du kan koke fisk i mikroen. En hel laks/ørret kan du f.eks. fylle med dill, persille, sitronskiver og litt smør - og bake i ovenen. Det blir som om du baker den i stekovn, bare mye raskere. Husker ikke tiden - det kommmer også an på hvor stor fisk du har.

Det er også lett å koke små fiskestykker (fiskefilet) på tallerken. Legg en liten smørklatt og kryst litt sitron over + litt salt. Prøv deg frem med tiden. Ikke sett ovnen på helt full effekt, jeg pleier å bruke nest høyeste hakk.

Du kan koke poteter, men jeg har aldri forsøkt ris.

Til min mikro fulgtge det med et oppskriftshefte. Men min er 10 år gammel, så det er sikkert mange flere funksjoner på din ovn.

Synes poteter blir spiselige, men litt SEIGE, jeg??

Skrevet

Samme mende vann ift ris som ved vanlig koking?

Jeg bruker samme mengde

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...