Gå til innhold

Hva betyr det å være en fulg føniks???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Gammelt, gresk sagn.

Husker ikke starten, men det var vel noe med gudene som ble sure på menneskene eller hverandre, og satte fyr på byen.

Men Fugl Fønix reiste seg av asken, den var ikke død/brent/ødelagt for godt.

Det brukes vel om noe/noen som ble tenkt som borte/tilintetgjort/ingenting....og så så viser seg å være der, vakker, ny.

Whatever.

Skrevet

Fra gresk mytologi, mener jeg. Fugl fønix var en vakker fugl, som når den ble gammel brant opp, men reiste seg - ny, ung og vakker fra asken.

Fra caplex: "myt. fugl, kjent fra egypt. og gr. mytologi; symbol på gjenfødelse og evig liv.

".

Gjest anne-berit H.
Skrevet

Gammelt, gresk sagn.

Husker ikke starten, men det var vel noe med gudene som ble sure på menneskene eller hverandre, og satte fyr på byen.

Men Fugl Fønix reiste seg av asken, den var ikke død/brent/ødelagt for godt.

Det brukes vel om noe/noen som ble tenkt som borte/tilintetgjort/ingenting....og så så viser seg å være der, vakker, ny.

Whatever.

så hva betyr det når jeg treffer en mann, og han kaller meg det?? Jeg har jo ikke kjent ham før?

Skrevet

så hva betyr det når jeg treffer en mann, og han kaller meg det?? Jeg har jo ikke kjent ham før?

At han ikke vet hva en fugl fønix er :-)

Skrevet

Det kommer fra et egyptisk sagn, ikke gresk, og handler om en fugl som når den ble gammel la seg i redet for å brenne opp. Så sto den opp fra asken, nyfødt/gjenfødt.

Han mente kanskje at du har hatt problemer og vært langt nede for så å fornye deg/komme deg på bena igjen. Kanskje at du har blitt penere i det siste.

Annonse

Skrevet

Det kommer fra et egyptisk sagn, ikke gresk, og handler om en fugl som når den ble gammel la seg i redet for å brenne opp. Så sto den opp fra asken, nyfødt/gjenfødt.

Han mente kanskje at du har hatt problemer og vært langt nede for så å fornye deg/komme deg på bena igjen. Kanskje at du har blitt penere i det siste.

Fugl føniks er kjent både fra egytisk og gresk mytologi jmfr. Caplex :-)

Gjest anne-berit H.
Skrevet

He, he....har truffet ham en gang! :-) Men han virker veldig fascinert! Ikke rart! :-)

Gjest anne-berit H.
Skrevet

FØNIKS

En føniks er ifølge klassiske forfattere en vindunderfugl som viste seg i Egypt hvert 500.år. Når den følte at døden nærmet seg, bygde den et rede der den brente opp, men den gjennoppstod av asken som en ny fugl, Føniks, og er blitt et symbol på udødelighet.

I kirkekunst og litteratur også et symbol på oppstandelsen. Den er skarlagenrød, med gullskimmer og en en liten stjert på hodet som peker forover når den er glad, og bakover når den er trist.

Halle Potter, Håsblås

Gjest helena martinsen
Skrevet

Som en fugl Føniks. Skapende, tenkende, forskende

Skrevet

Føniks (lat.Phoenix), i egyptisk mytologi symbol for udødelighet og oppstandelse i form av en fugl med gyldne og purpurrøde fjær. I høy alder brenner den seg selv, men flyr i forynget skikkelse ut av asken (Fugl Fønix).

Han visste nok ikke helt hva han snakket om;o)

Skrevet

...kanskje han hadde begynt å miste troen på kjærligheten, men så var den der igjen, åpenbart i din vakre skikkelse?;-)

Annonse

Skrevet

Fugl føniks er kjent både fra egytisk og gresk mytologi jmfr. Caplex :-)

Har bare hørt om det egyptiske sagnet, men det er fullt mulig.

Får google litt og se.

Gjest anne-berit H.
Skrevet

...kanskje han hadde begynt å miste troen på kjærligheten, men så var den der igjen, åpenbart i din vakre skikkelse?;-)

Oj, det hadde jo vært noe :-)

Gjest anne-berit H.
Skrevet

Skrevet

Vi sier at jeg har rett:-) Lykke til! En kjekkas, forresten..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...