Gjest høstsol Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg er en jente på 26 med normal vekt (58 kg)og sunn livsstil. Men jeg har hatt kviser siden 14-års alderen og ingenting hjelper. En Roaccutan-kur da jeg var 18 hadde positiv effekt i noen år, men nå er problemet tilbake. Tar Diane og Tetracyclin med noe effekt. Bør jeg prøve Roaccutan igjen? Etter høyere utdannelse er jeg på vei ut i en krevende karriere, som jeg frykter blir vanskelig pga depresjon etter alt dette. Etter en pause fra Diane i sommer har jeg mistet myyye hår, kan det være en sammenheng? Utover dette er jeg plaget av noe sterk hårvekst på kroppen (men hormonnivåer er innenfor det normale), tørre øyne og en hud som ofte kjennes tynn, kløete og irritert (men i liten grad utslett). Ansiktshuden min produserer abnormt mye fettstoff, samtidig som den kjennes tørr. Igjen, kan det være en sammenheng mellom disse problemene? Kan noe skyldes innemiljø eller allergi? Jeg er ellers sunn og frisk, men ser gjerne at 30-års dagen min blir kvisefri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159953-kviser-og-kl%C3%B8e/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hei, dessverre er det en del voksne kvinner som sliter med kviser i voksen alder. Ofte sitter kvisene dypere og ikke alltid er lokalbehandling tilstrekkelig. Det høres ut som du må bruke Tetracycliner for din akne. Dersom du har et gjentatt behov for tetracycliner over tid, synes mange hudleger det er grunn til å vurdere Roacutan, i ditt tilfelle en ny kur. Det går an. Av og til kan det sågar være grunnlag for et såkalt lavdosert opplegg, med en liten Roaccutandose daglig, eller kanskje annenhver dag. Dette må du snakke med hudlegen din om. Det er selvsagt strengt nødvendig å unngå graviditet under slik behandling. Nye strengere regler for foreskrivning av Roaccutan til kvinner medfører at du må møte månedlig hos hudlegen med gravitest. Du har normale hormonverdier. Det er likevel slik at noen er mer følsomme for normale nivåer av androgener (ja, dere har dem dere også). Dette er ofte arvelig og gir seg tilkjenne ved litt kraftigere behåring og noen vil også miste hår. Diane inneholder et antiandrogen, og brukes av og til ved økt behåring. Det kan med andre ord være av betydning for hårtapet at du sluttet med Diane. Det er imidlertid mange andre årsaker til hårtap, så sammenhengen blir spekulativ. Svært ofte vil et hårtap være forbigående og det normaliserer seg etter noen tid. Time will show. Tipset blir å snakke med hudlegen påny og diskutere en ny Roaccutankur. Med vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159953-kviser-og-kl%C3%B8e/#findComment-1037645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.