Gå til innhold

Har jeg spiseforstyrrelser?


mezzy

Anbefalte innlegg

hei jeg har et litt teit spørsmål.....

jeg lurer på om jeg har

spiseforstyrrelser...

for to år siden ( i sommerferien ) fant jeg ut at jeg var for tykk.. jeg var ca 1.63 cm. høy og veide 65kg.

så på ca. ett år gikk jeg ned til 56kg. men nå har jeg gått opp til 58-59kg igjenn.

jeg føler meg nesten konstant tykk og tenker heletiden at nå skal jeg slutte å spise men jeg klarer det aldri.. er bare for glad i mat... Nå er jeg ca. 1.67 cm og veier 58-59kg er det mye? jeg vi veie maks 56 helst 50 eller mindre... jeg klarer ikke å gå ned i vekt.... det frustrer meg og det gå utover forholdet mitt til vennene mine...

jeg tenker konstant på mat og får ALLTID dårlig samvittighet hvis jeg spiser det er også veldig ekkelt å være mett. og hvis venner ser meg spise føler jeg at de ser på meg som en feit gris.....

har jeg spiseforstyrrelser?

trenger jeg hjelp?

jeg mener ikke dette selv men etter at jeg sa til bestevenninen min at jeg ikke ville kjøpe kjole før jeg var blitt tynn så sa hun at jeg hadde et problem....

please svar meg...

sorry at dette ble veldig langt....... :)

håper dere gidder å lese det..

koZ mezzy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære mezzy! Det er ikke alltid like lett å sette en såkalt medisinsk diagnose på spiseforstyrrelser, Anorexia nervosa, Bulimia nervosa eller Overspising. Likevel er det mange som sliter med spiseforstyrrelser av forskjellig "grad". Det å være overopptatt av kropp, vekt og utseende betyr at en sliter med en spiseforstyrrelse. Tanker og følelser knyttet til mat, kropp, vekt og utseende styrer hverdagen og når daglige funksjoner hemmes pga dette, da sier vi at du har en spiseforstyrrelse. Ditt innlegg kan tyde på at du har et problem. Mange som har en spiseforstyrrelse har selv vanskelig for å innse, skjønne at de har et problem og derfor er de heller ikke villig til å søke hjelp. Da du selv tviler vil jeg råde deg til å oppsøke hjelpeapparatet. Det kan ofte være til bra hjelp å ha en kontaktperson (som helsesøster, lærer, rådgiver, helsestasjon for ungdom, lege etc.), som du kan møte regelmessige og dele noen av dine tanker med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære mezzy! Det er ikke alltid like lett å sette en såkalt medisinsk diagnose på spiseforstyrrelser, Anorexia nervosa, Bulimia nervosa eller Overspising. Likevel er det mange som sliter med spiseforstyrrelser av forskjellig "grad". Det å være overopptatt av kropp, vekt og utseende betyr at en sliter med en spiseforstyrrelse. Tanker og følelser knyttet til mat, kropp, vekt og utseende styrer hverdagen og når daglige funksjoner hemmes pga dette, da sier vi at du har en spiseforstyrrelse. Ditt innlegg kan tyde på at du har et problem. Mange som har en spiseforstyrrelse har selv vanskelig for å innse, skjønne at de har et problem og derfor er de heller ikke villig til å søke hjelp. Da du selv tviler vil jeg råde deg til å oppsøke hjelpeapparatet. Det kan ofte være til bra hjelp å ha en kontaktperson (som helsesøster, lærer, rådgiver, helsestasjon for ungdom, lege etc.), som du kan møte regelmessige og dele noen av dine tanker med. Lykke til!

takk for svar.... vet ikke om det hjelper men takk for at du tok deg tid. =) koz mezzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.... vet ikke om det hjelper men takk for at du tok deg tid. =) koz mezzy

Kjenner meg igjen ved alt du sier om deg selv. Hadde akkurat de samme tankene selv for ikke mange månedene siden. Og ting ble verre, tankene opptok all min tid, til det en dag gikk for langt, til jeg hver eneste dag hang over doet og spydde. Vær så snill - prat med noen, før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen ved alt du sier om deg selv. Hadde akkurat de samme tankene selv for ikke mange månedene siden. Og ting ble verre, tankene opptok all min tid, til det en dag gikk for langt, til jeg hver eneste dag hang over doet og spydde. Vær så snill - prat med noen, før det er for sent.

vil ikke snakke med noen....

tør ikke .... vil jo bare bli tynn... jeg veier 59kg og vil veie 50-56kg.. ikke mindre ...

jeg slutter da!

takk for at du svarte !

KoZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...