Gjest isac Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hei, jeg takker for tidligere svar! Det er imidlertid noen problemstillinger jeg ikke tok opp sist som jeg ønsker besvart. Forrige tittel var angst for hjerteproblemer og denne tittelen er vel fremdeles dekkende. Etter et års "inaktivitet", dvs. uten fysisk trening med treningstøy...tok jeg på meg joggebuksene å dro ut for å løpe. Det tok ikke lange tiden før jeg kjente både rygg og brystsmerter. Smertene kunne lokaliseres til hjerteregion( midt i brystet, samt både høyre og venstre side av brystet. Samtidig med brystsmerter kjente jeg ryggsmerter, disse var kraftigere enn brystsmertene og mer konsentrert. Hvis jeg imidlertid prøver å beskrive smerten, føles det som den sitter i skjelett samt muskler som strammer på grunn av uvante bevegelser. Jeg vil heller ikke beskrive smertene som intense, men ubehagelig for en med hjerteangst! Det kan videre nevnes at jeg løp et par kilometer etter dette, uten å føle meg dårlig eller tungpustet. To dager senere gjentok jeg en lignende løpetur med samme resultat. Det kan ellers nevnes at denne type symtomer ikke oppleves med lik intensitet på sykkel.. Den type smerter jeg nå har beskrevet har jeg også når jeg er i ro. Smerten er derimot skjelden observerbar når jeg går el. sykler. Videre kan jeg nevne at jeg går til fysioterapaut, han har påpekt at jeg er stiv i skjelettet..jeg kan også trykke i gang relativt intense smerter langs brystbenet, selve brystbenet er også ømt, det samme gjelder ryggsøylen(særlig fra mellomgulvet ribbe 7 til 3, el. 3 til 7 ovenifra). For å komme til poenget her vil jeg skyte inn at jeg liksom føler jeg er i ferd med å vinne over angsten. Har liksom etablert en holdning til de symtomer jeg kjenner i ro som ubetydelige og det har utvilsomt resultert i færre symptomer. Når jeg så endelig har tatt på meg joggeskoene, brer liksom angsten seg igjen når jeg kjenner denne type symtomer i aktivitet. Hvor bekymringsfullt er dette? Til slutt litt info om meg: Alder: 24. Vekt: 65. Treningsnivå: stigende Kosthold: regelmessig og variert. Røyk: sluttet for et halvt år siden. Arv: Ikke arvelig belastet. Følgende prøver er tatt og definert som ok, uten at jeg kjenner verdier på dem. hvile-EKG, blodtrykk, lever- og nyrefunksjon, (en blodprøve av hjerte, vet ikke hva slags prøve), stoffskifte, jern, elektrolytter og sporstoffer (vet ikke helt hvilke, men i hvertfall natrium og kalium) I tilegg er det tatt noen prøver med tanke på reumatiske sykdommer, heller ikke her vet jeg hvilke. Dette ble dessverre veldig langt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160029-brystsmerter-ved-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Svar til Isac. Det er vel lite trolig at du blir kvitt angsten for å ha angina pectoris (hjertekrampe) uten at du får utført et arbeids-EKG, enten på ergometersykkel eller tredemølle. Den statistiske sannsynligheten for at du har slik sykdom er ytterst liten, nesten neglisjerbar. Du anfører ikke at ditt kolesterolnivå er normalt, men det regner jeg med. Du har i så fall en "risikoprofil" som de fleste kunne ønske seg. Jeg vil anse disse symptomene hos deg som meget lite bekymringsfulle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160029-brystsmerter-ved-trening/#findComment-1047746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.