Gå til innhold

Til Laila(for mammas overbevisning)


Gjest Kamika

Anbefalte innlegg

Gjest Kamika

Jeg er ei jente på 18 år som verken har spiseforsyrrelser , anoreksia eller bulimi. Hadde ganske enkelt det legen kalte "spisegriller". Slanka meg på den sunne måten med mindre mat og mer trening. ( noe som tærte altfor mye på reservene til kroppen plutselig sa stopp. (jeg begynnte plutselig å bli slapp og miste energi) Vel, jeg er 176 høy, og veier 58-59 kilo. Vil opp på 60. Trener 4-5 ganger i uka , spiser helt normalt, sunt og grovt. Sitter nesten aldri still, og elsker livet *smiler* Mamma er det store problemet.... Fortell meg, hvor mye skal jeg gå opp på hvor lang tid , for at det er den "riktige " måten å gå opp. Har gått opp 0,5 kilo de siste 3 ukene, og jeg spiser no bare jeg. Jeg er ikke sykelig tynn, men trenger litt mer ja. ( har mye muskler fra før) Hvordan er den beste måten å gå opp? Hvor mye skal jeg ha i meg per dag? 2500? 3000? Bør jeg spise ekstra når jeg trener? Tuuusen takk. Kanskje jeg kan vise dette til mamma hvis jeg får svar så hun kanskje holder munn....

Pappa kaller meg sprek som en mort og ei flott jente, typen min sier at jeg er kjempefin, men mamma ser bare beina og det negative og stygge.. =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg Kamika, ikke stress for å tilfredsstille moren din. Du vil kanskje si at det er lett for meg å si, men jeg vet akkurat hva du mener. Jeg formerlig hører moren min gnåle:

"Pass på hva du spiser, du må ikke legge på deg!"

"Du må ikke spise sååå mye sjokolade!"

"Du har lagt på deg siden sist!"

"Skal du gå kledd slik? Det var ikke pent på deg!"

Jeg er 26, men likevel greier jeg ikke å la være å bli påvirket, jeg blir skikkelig lei meg, selv om jeg vet at jeg egentlig ikke er overvektig, kraftig og ja, men ikke feit. Så jeg skjønner hva du mener. Men du er sikkert en flott jente, du er bare 18 år og vil utvikle mer former de neste årene, så ta det med ro! Spis nok, men ikke stapp i deg etter at du er mett, bare for at moren din skal bli fornøyd. La kroppen regulere det selv, jeg har ødelagt min regulering, så jeg må hele tiden tenke. Som sagt formene dine kommer seg de neste årene, og det kan du fortelle henne. Ta livet helt med ro! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Sundgot-Borgen

Kjære Kamika

Først vil jeg si at som mor ka jeg forstå at hun bryr seg og at mødre (oftere ennfedre) engster seg for datterens under eller overvekt. Men ofte er det slik at den type komentarer eller "råd" fra foreldre virker provoserende på en med et spiseproblem som ofte selv føler/mener at hun har kontroll. Slik du beskriver din slankehistorie har du nok drevet rovdrift på egen kropp. Dersom du trener så mye som du beskriver og denne treningen er en kombinasjon av utholdenhets-trening og styrke/vekt-trening vil du i alle fall ha behov for 3000 kcal. Hvis du har vært aktiv i mange år kan det være vanskelig å forholde seg til BMI verdier. Husk at personer som trener mye har en høyere andel muskelmasse. Du vil derfor kunne få en falsk høy BMI verdi. Kanskje har du ikke tilstrekkelig med fett på kroppen selv om du oppnår 19 i BMI. Dersom du nå ligger på ca 3000 ville jeg økt med en skive, en yougert og banan hver gang du trener. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...