xine73 Skrevet 18. januar 2001 Del Skrevet 18. januar 2001 Jeg er 27 år gml jente, røyker ikke, drikker ikke kaffe og alkohol. Har i over ett år hatt problemer med ekstraslag kombinert med luftproblemer i piserørs-området, noe som fører til at jeg raper mye, føler et press i brystregionen, og er veldig urolig over at hjertet mitt "hopper og står" til stadighet. Dette er et stadig økende problem for meg, som dukker opp i løpet av dagen, og er ekstra ille på kveldene. Jeg kan beskrive det slik: når jeg står opp om morgenen har jeg ingen symptomer. Jeg spiser ikke frokost, men tidlig lunsj på jobb. Er ok så lenge jeg er i bevegelse på dagen, men når jeg inntar middagsmåltider, eller store måltider senere på dagen, hvor jeg er i mindre bevegelse etterpå, setter luften seg "fast" i mellomgulvet og lager et press i brystet. Samtidig, dvs. 5-10 min etter matinntak, begynner den ujevne hjerterytmen. Jeg har lest andre innlegg, og synes det er vanskelig å vite forskjellen på ekstraslag, forkammerflimmer og tvillingpuls, men alle disse innleggene beskriver hvordan jeg kan føle det. Jeg blir urolig, og får følelse av ikke å få puste ordentlig. Pulsslagene føles vekslende veldig "harde" eller kraftige, selv om pulsen er lav, og hopper over et slag for så å ta et par ekstra... Det føles som om det hjelper å rape...? Ihvertfall dukker alltid disse tingene opp smatidig? Noen nevnte at ved spiserørsbetennelse kan disse ha en sammenheng? Dette kan foregå i flere timer, og foregår daglig, men hjertebanken er vekslende i styrke og hyppighet i løpet av disse timene. Jeg har hatt virkelig kraftige "anfall" etter en slitsom dag hvor jeg har spist mye, og sittet mye i ro om ettermiddagen/kvelden. Har vært hos lege og tatt blodprøver og EKG, uten resultater. Dette er et STORT problem for meg, og setter en demper på hele tilværelsen, gjør meg engstelig og urolig, jeg får nesten lyst til å kutte ut store middager, og gruer meg til å legge meg nedpå, for da kommer et lite "anfall" ofte... Ønsker å bli gravid igjen, har en sønn på 2 1/2, men er redd for at tilstanden skal forverre seg under en graviditet! Hva gjør jeg!!!!???? Hvordan forklare til lege, har noen gode råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16010-hjerteslag-og-luftproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Svar til Xine73. Det du beskriver passer godt med at du har perioder med ekstraslag i hjertet : dise ekstra-slagene kjenner du ikke som puls, fordi de kommer så tidlig etter foregående normalslag at de ikke pumper særlig volum ut. Hjertet tar seg etter slike ekstraslag en liten pause, rekker å fylle seg godt opp, og dunker deretter til med et kraftig normalslag, som sender et stort volum ut. Det kan således kjennes som om du har lav puls og dunkende hjerte, mens du i virkeligheten har normalt antall slag, men med varierende volum pr. slag. Hos endel personer vil måltider kunne provosere slike tilstander. Ikke sjelden er det en tilstand i spiserør eller mavesekk som forårsaker det, f.eks. spiserørsbrokk, stor produksjon av mavesyre og tilbakestrømning av slik syre til spiserøret, mavesår, etc. Det synes som dine plager er ganske uttalt, og at du dermed bør få dette undersøkt. Det vil være av interesse å registrere din tendens til ekstraslag, f.eks. ved hjelp av en båndspiller-registrering av EKG over 12-24 timer. Dernest bør du få en lege til å ta stilling til om relasjonen til måltider bør vurderes nærmere. Med så uniforme og langvarige plager som du skisserer, bør tilstanden sjekkes og behandles. Det er neppe noen hjertesykdom som foreligger, men mer at ditt hjerte gir deg plager sekundært til en annen tilstand, som meget vel kan være uskyldig av natur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16010-hjerteslag-og-luftproblemer/#findComment-74830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.