Gå til innhold

Til NHD. 10-åringen min bæsjer seg ut.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det første du bør gjøre er vel å få henne undersøkt av lege, finne ut om det er noe fysisk feil. Det kan jo for eksempel være overfølsomhet for mat.

Hvis ikke, så leste jeg nylig noe om barn med samme problem. De ble for oppslukt av det de holdt på med at de ikke "tok seg tid" til å gå på do. Behandlingsopplegget gikk blant annet ut på at de skulle gå på do til faste tider.

Gjest vil være anonym nå

Det første du bør gjøre er vel å få henne undersøkt av lege, finne ut om det er noe fysisk feil. Det kan jo for eksempel være overfølsomhet for mat.

Hvis ikke, så leste jeg nylig noe om barn med samme problem. De ble for oppslukt av det de holdt på med at de ikke "tok seg tid" til å gå på do. Behandlingsopplegget gikk blant annet ut på at de skulle gå på do til faste tider.

Har ikke så lyst til å ta henne med til lege sånn umiddelbart heller. Hun synes jo det er flaut.

Har ikke så lyst til å ta henne med til lege sånn umiddelbart heller. Hun synes jo det er flaut.

men synes ikke hun selv at det er flaut da? jenta er jo 10 år gammel. Hvis dette skjer i sosiale sammenhenger så ville jeg tro at hun hun enten fjerner seg fra felleskapet eller kan risikere å bli ekskludert fra det.

Gjest vil være anonym nå

men synes ikke hun selv at det er flaut da? jenta er jo 10 år gammel. Hvis dette skjer i sosiale sammenhenger så ville jeg tro at hun hun enten fjerner seg fra felleskapet eller kan risikere å bli ekskludert fra det.

Jeg er ikke helt sikker på når det blir gjort. Jeg ser det først når jeg skal vaske klær. Da kommer hun fram med en pose som hun har lagt trusa nedi.

Selvsagt synes hun det er flaut.

Det er derfor jeg ikke vil ta henne med til legen før jeg har forhørt meg litt med andre om hva det kan være.

Om det er av psykiske årsaker så snakker jeg jo med henne om det først. Er det av så alvorlig art at jeg ikke kan gjøre noe med det, så tar jeg selvsagt kontakt med rette innstans.

Annonse

Hva med å ta kontakt med legen uten at hun er med og vet om det i første omgang. Så kan du få noen råd og dere (legen og deg) evt. legge en slagplan.

Hvis hun trenger et legebesøk kan hun kanskje motiveres med at legen kan hjelpe. At loven sier at legen ikke kan fortelle det til noen andre. At legen har møtt mange voksne mennesker som både bæsjer og tisser på seg, så h*n vil ikke heve et øyelokk.

Gi henne i størst mulig grad kontroll over et evt. legebesøk. Og for all del, finn en grepa lege.

mvh

Gjest vil være anonym nå

Hvis du tror det kan være noe som er galt kroppslig, skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør her. Oppsøk legen.

Kanskje du skal gå inn i alle spørsmålene om helse her og si "oppsøk lege"?

Jeg greier å tenke ut det sjøl serru;o)

Hvis du tror det kan være noe som er galt kroppslig, skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør her. Oppsøk legen.

ehh... hun/han spurte faktisk om det kunne være noe PSYKISK, er vel derfor hun skriver her, det skjønner vel du også!?

Gjest Hipshot

Jeg kjenner en kar som er i begynnelsen av 20-årene. Han begynte å bæsje på seg i barneskolen og holder på med det enda.... Det har ikke vært noen sosial fordel, for å si det pent. Ikke godt å si hva sm er hans problem, men at det er noe psykisk er helt sikkert. Behøver ikke nødvendigvis å være det for barnet ditt, men oppsøk lege så fort som mulig. Hvis hun synes det er flaut så kanskje det kan spore henne til å slutte med det.

Annonse

Seksuelle overgrep, er det garantert ikke.

Se realiteten, jeg har ikke sagt at hun blir det, jeg har bare sagt at det er en mulighet. Hvorfor ikke sjekke den muligheten som du er villig til å sjekke andre ting?

Hvorfor kommer du i angrepsposisjon fordi seksuelt misbrukt blir nevnt? 1 av 10 jenter er sannsynligvis utsatte, hvorfor skulle ikke det være ditt barn? Noen statestikker sier til og med 1 av 5 jenter og 1 av 7 gutter.

Gjest vil være anonym nå

Se realiteten, jeg har ikke sagt at hun blir det, jeg har bare sagt at det er en mulighet. Hvorfor ikke sjekke den muligheten som du er villig til å sjekke andre ting?

Hvorfor kommer du i angrepsposisjon fordi seksuelt misbrukt blir nevnt? 1 av 10 jenter er sannsynligvis utsatte, hvorfor skulle ikke det være ditt barn? Noen statestikker sier til og med 1 av 5 jenter og 1 av 7 gutter.

Jeg _vet_at det er umulig. Det er ikke noe sted overhode hun er alene sammen med voksne uten at vi foreldre er til stede. Kun sammen med besteforeldre og er det noen der som missbruker henne, så måtte de to vært sammen om det, da bestefar ikke er i stand til dette pga sykdom.

Jeg vil også tro at det da skulle vært andre symptomer til stede. Hun er ellers ei glad og blid jente. Det er kun dette med at hun gjør ut seg som er problemet.

ehh... hun/han spurte faktisk om det kunne være noe PSYKISK, er vel derfor hun skriver her, det skjønner vel du også!?

Jeg så da det, og bekreftet i første innlegg at det meget vel kan være psykisk.

Men da spørreren repliserte at det vel kan være fysisk?, kom mitt svar nr 2 - dessverre på feil plass i tråden.

Gjest vil være anonym nå

Jeg så da det, og bekreftet i første innlegg at det meget vel kan være psykisk.

Men da spørreren repliserte at det vel kan være fysisk?, kom mitt svar nr 2 - dessverre på feil plass i tråden.

Inntil man har fått legetime, så er det veldig fint å kunne stille spørsmål her inne, vettu;o)

Innlegget står forøvrig i forumet for allmennmedisin også.

Jeg tror det er lurt av deg å ta henne med til lege, rent psykologisk. Lar du være får hun bekreftet at dette er noe hun bør være flau over, og noe du også er flau over. (Det er i tilfelle veldig forståelig, men gjør det vanskeligere å gjøre noe med problemet.)

Tar du henne med til lege, vil du derimot demonstrere for henne at dette er et problem det går an å få hjelp for, på samme måte som andre ting man oppsøker lege for.

Det kan kanskje være en idè om du snakker med legen på tomannshånd først, over telefon eller ansikt til ansikt, Så dere er enige om en "strategi" før hun treffer legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...