Gå til innhold

Stoffskifte og symptomer

Anbefalte innlegg

For en uke siden fikk jeg konstatert hyperthyreose - Graves. Det første symptomet jeg registrerte og som fikk meg til legen, var at mitt høyre øye forandret seg. Det gikk en stund før jeg gikk til legen med det. Øyet stikker ikke mer ut enn det andre, men øyelokket mitt er trukket oppover slik at det ser slik ut. Kanten på øyelokket går nå over kanten til iris. Er også noe hoven over øyet, men ikke mye. Av og til litt dunkende smerte bak øyet. Så nå ser jeg "vill" ut på høyre øye, og dette er plagsomt. Har også hatt en noe vekt nedgang, men ikke mye. Hjerterytmen er nå stabil.

Verdiene jeg fikk fra legen er Thyroxin (T4?) er 24 og TSH er 0,1. Jeg har nå gått på Neo-Mercazole i en uke, 15 mg pr. dag.

Hva mener du om dette? Øyesympotmene viser ingen tegn til bedring, og jeg lurer på hvor lenge jeg må vente? Jeg skal til kontoll om 4 uker til nye blodprøver. Er Neo-Mercazole brukt til Graves?

Det er for å få en annen mening jeg skriver til dere, men jeg kan vel ikke akkurat gå tilbake til fastlegen min og si at han tar feil.

Det er øyet mitt jeg er mest bekymret for, da det er det som er ute i dagen når man møter folk og jeg synes ikke det er pent. Jeg vil derfor ha en fortgang på dette.

Og til sist: Kan ubehandlet hyperthyreose være farlig? Og kan øyesymptomet være tegn på andre ting, f.eks. lungesykdommer?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160151-stoffskifte-og-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Øyeplagen kan være forårsaket av mye; lokal hevelse, og klem på nerver som styrer øyemuskler; kan skrive seg fra klem i nerven på flere steder, også indirekte fra lungesykdom. I utgangspunktet synes jeg du skal få en øyelege-sjekk også, og kanskje MR av øyehulen. Hypertyreose kan gi hevelse i øyemusklene slik at øyehulen blir litt trang. Oftest kommer det på begge sider samtidig, plagen din er litt uvanlig. Høres ut som du følges opp riktig. Vil tro at legen din henviser deg til en sjekk av skjoldbrusk-kjertelen, med scintigrafi og/eller ultralyd for sikker diagnose. Oftest konferer fastlegen med spesialist på sykehus. Det er standard-regimer for Neo-mercazol-behandling, litt for detaljert til å komme inn på her. Synes det høres litt rart ut av øyesymptomer kommer før vanligere plager som hjertebank, uro og vektnedgang. Høyt stoffskifte stresser kroppen, og vil på sikt bl.a kunne gi benskjørhet. Mange ender opp med lavt stoffskite og må bruke Thyroxin. Det er viktig at du ber om nøye informasjon av legen din; skap et godt samarbeidsklima.

• 3 måneder senere...

Du må be legen henvise deg til en endokrinolog som samarbeider med en øyeavdeling på sykehus straks!Du kan sjekke øynene ved hjelp av MR. Ellers brukes Luddes mål for å se hvor utstående øynene er. Da er det viktig å vite hva de var i utgangspunktet!Det er veldig ofte at det ene øyet er rammet hardere enn det andre. Ofte er det det øyet som er på den siden en gjerne ligger på om natten. Jeg kjenner mange leger, en hadde to pasienter "som øynene nesten datt ut av"- som han sa. De hadde gått hos han i over 6 år, uten å bli henvist! det er altfor dårlig kunnskap om sykdommen blant allmennleger. Selv merket jeg som deg også først symptomer fra øyet. Det er over 3 år siden. Jeg ble satt på høye kortisondoser, pr. i dag har aktiviteten roet seg en del. Men jeg er fortsatt usikker på hva framtida vil bringe! Måtte fjerne skjoldbruskkjertelen ved operasjon. Erfaring viser at det ofte hjelper og nedsetter aktiviteten. Det dannes ellers veldig høye antistoffer mot skjoldbruskkjertelceller.Jeg burde nok vært operert tidligere, men pga uheldige omstendigheter ble det ikke gjort.Meld deg forøvrig inn i foreningen Norsk Thyreoideaforbund! De har seminarer, møter og du treffer andre i samme situasjon. En føler seg veldig alene, det er ikke mange som har denne sykdommen. På Ullevål sykehus har jeg truffet pasienter som øya "virkelig triller ut" på. Noen er operert, men det er ikke bare, bare det heller! Ellers er det lurt å kutte ut røyken, iallfall til et minimum. Det kan nemlig forverre sykdommen. Søk ellers på nettet, du finner mye der, ikke minst på engelsk.

Lykke til! (PS. ganske vanlig å kombinere neo-mercasole med thyroxin). Forresten, har du høye antististoffer?? Erfaring sier at dersom du har det, gir det dårligere prognose i forhold til at skjoldbruskkjertelen igjen skal fungere normalt. Neo- mercazole skal du ikke gå på i årevis!Tror nok du bør belage deg på operasjon (på et sykehus med god erfaring!! Viktig!!!)Du bør IKKE gå igjennom radiojodbehandling for å "brenne" vekk kjertelen,-det ØKER problemene med øynene. Jeg har/er plaget av irritasjon også, samt litt dobbeltsyn. Prøv kunstig tårevæske, det hjelper/lindrer veldig, iallfall for meg. Var mye plaget med øyekatarrer stadig vekk, pga tørre øynme/dårlig kvalitet på tårevæsken.

OBS! Dette er en autoimmun sykdom, som f.eks diabetes. Vær obs på at slike sykdommer kan "du få på kjøpet". Det gjelder også Chrons sykdom, revmatiske sykdommer etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...