Gå til innhold

NHD: Hvorfor må jeg slutte etterpå?


Gjest engstelig og bekymra

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig og bekymra

Terapauten min har nå søkt meg inn på et psykehus. Planen er at jeg skal trappe opp etterhvert fordi ellers blir angsten min altfor stor. Hun har sagt at hun skal trekke seg tilbake etterhvert, noe jeg ikke har noe lyst til. Kan hun tvinge meg?

Terapauten min har sagt at de skal ta over behandlingen min. Jeg har hørt at det er vanlig at man får et slags pause hos terapauten sin under et evt. sykehus opphold. Og at man fortsetter hos terapauten sin etter et opphold på et psykehus. Men hun har sagt at de skal ta over alt også etterpå.

Jeg har ikke noe lyst, Jeg er så redd hun avviser meg siden hun ikke vil behandle meg etter en evt. innleggelse.

Men det som er så rart er at de kanskje ikke har sånne samtaler på et psykehus med psykolog når man ikke er innlagt der.

Hvem skal jeg snakke med etterpå? Hvorfor kan jeg ikke fortsette hos terapauten min etterpå? Er det vanlig å fortsette etter et psykehus opphold?

Jeg tør ikke å spørre terapauten min fult ut. Det eneste hun har sagt er at jeg trenger mere hjelp. Men jeg forstår ikke hvem som liksom skal hjelpe meg da.

Nå er jeg på gråten. Er så fortvila og engstelig. Føler meg nesten avvist av terapauten min. Hun er så snill og grei. Og jeg har ikke noe lyst til å slutte hos henne.

Hva skal jeg gjøre? Hvorfor må jeg slutte etterpå? Er dette vanlig? Hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått behandling i forskjellige byer og dermed også på forskjellige psykehus og poliklinikker.

Da jeg ble innlagt på psykehus fortsatte jeg å ha samtaler med min behandler som jeg hadde utenfor psykehuset. I tillegg hadde jeg en behandler på psykehuset.

Så snart oppholdet på psykehuset er over har ikke psykehuset kapasitet til å fortsette behandlingen og da er det den polikliniske behandleren som igjen tar over 100%.

Jeg synes det høres veldig rart ut at behandleren din mener du skal slutte hos henne fordi du skal bli innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje terapeuten din innser at hun kommer til kort i forhold til dine problemer og dermed trekker seg. det kan virke fælt for deg men se det heller som et tegn på at hun virkelig ønsker å hjelpe deg. Men at noen andre må ta over hjelpen. Det hadde vel vært verre om du hadde fortsatt hos henne i åresvis uten at du hadde blitt noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har en veldig god og seriøs terapeut.

Hun ser at det hun kan tilby i sin praksiss ikke er tilstrekkelig og henviser deg videre til et behandlingsopplegg som hun har tro på. Dessuten hjelper hun deg med overgangen.

Hun har ikke avvist deg. Hun tar dine problemer på så stort alvor at hun insiterer på den behandlingen hun tror er best for deg. Hun ville ikke henvist deg til psykehuset om hun ikke visste at du også ville få oppfølging etterpå. Hun vil du skal følges opp på et sted som lett kan utvide tilbudet til deg om det skulle bli nødvendig.

Du har en flott behandler, men det finnes også andre som kan hjelpe deg. Hvis du insisterer på å henge fast i kun dette ene mennesket reduserer du dine muligheter til å bli bedre.

Har ikke dette vært et tema nokså lenge for deg.

Du trenger å akseptere at det er nødvendig med endringer i ditt behandlingsopplegg for at du skal få god hjelp. Du gjør det lettere for deg selv om du slutter å kjempe imot og krisemaksimere denne endringen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er nok til det beste

skulle virkelig ønske at min behandler hadde forstått mine problemer og henvist meg til en annen instans istendenfor å drive terapi med meg i åresvis til ingen nytte. istedenfor ble det innleggelse på akuttpsykiatrisk og noen andre måtte brått ta over behandlingen av meg. så være glad for at du har en behandler som ser dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanlig at individualterapien hos ens faste behandler avsluttes midlertidig under en innleggelse.

Hvorfor hun ikke vil fortsette terapien etterpå, vet jeg ikke. Kanskje det har å gjøre med at hun mener at hun ikke greier å hjelp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...