Gå til innhold

hvordan stoppe dette?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 23 år. Har tidligere hatt en virusykdom jeg slet med i noen år, men har blitt bedre og kan i dag fungere greit.

Men jeg er likevel ikke helt fornøyd med formen min. For et år siden begynte jeg å få et nytt "fenomen" jeg ikke har hatt før.

På denne tiden av året fikk jeg en periode med veldig halsonde. Akkurat som det svei/stakk i halsen. Et par dager senere ble jeg veldig varm, følte akkurat ut som jeg hadde feber, men temperaturen viste ikke det. I tillegg ble jeg veldig sliten fort. Og fikk en blekfarge i huden (ansiktet).

Etterhvert ble jeg bedre igjen etter noen dager. Men så fikk jeg en slik identisk periode noen uker senere. Så ble jeg kvikkere igjen, men så ble jeg slik dårlig igjen. Totalt 4-5 slike perioder med samme sykdomsbilde i løpet an halvårsperiode. Med jevne mellomrom på rundt en måned.

Nå er det gått flere måneder siden jeg har vært slik, men likevel får jeg igjen perioder hvor jeg kjenner halsen "er der". Jeg blir noe redusert og får en bleikfarge i ansiktet. Men plagene er reduserte fra tidligere.

Synes dette er merkelig og tungt og slite med. Har problemer med å bli tatt på alvor av legene, så de har jeg nærmest gitt opp.

Om noen her kjenner seg igjen til min situasjon eller legen har noen råd ønsker jeg gjerne å lytte til dem. Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160191-hvordan-stoppe-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bedt legen ta blodprøver av deg for å sjekke stoffskiftet ditt. Er det noen i din omgangskrets som har hatt mononukleose (kyssesyken)? Den kan henge igjen i laaaaang tid, opptil ett år. Legen kan ta blodprøve for å sjekke om du har antistoffer i blodet ditt. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160191-hvordan-stoppe-dette/#findComment-1036442
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes jo du burde få en henvisning til øre-nese-halslege. En som kan følge deg opp et par ganger. Det bør taes prøver på både bakterier og sopp. Immunforsvaret ditt bør undersøkes; f.eks finne ut om du har hatt spesielle infeksjoner som kyssesyken eller liknende. Generell helsesjekk med blodprøver og undersøkelse av lunger/hjerte bør også gjøres. Viktig at du skyller godt med saltvann daglig; spør på apoteket. Rikelig dose C-vitaminer kan brukes; gjerne opp mot 1 g per døgn. Du bør ikke trene i perioder der du føler deg slapp; kanskje ta det litt med ro generelt frem mot jul; alt stress forværrer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160191-hvordan-stoppe-dette/#findComment-1038397
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...