Gå til innhold

nedsatt hjertefunksjon og lungekapasitet.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en lang sykdommshistorie, og søker for tiden mange svar.

Hjerteoperert første gang for innsnevert lungepulsåre, og litt andre ting i hjertet som 4 åring. Har hele livet gått til jevnlig kontroll.

Har hatt ca 12 endocaditter med ca 1-2 mnd behandlingstid hver gang. Skole har det blitt så som så med, har aldri fullført skikkelig, alltid avbrutt av sykdom.

Siste gang ble det bestemt å skifte hjerteklaff. Har nå "kunstig ventil".Fikk endorcaditt en tid etter oprasjonen også.

Har utenom dette traktbryst og "pukkel" rygg. Har nok hele livet hatt nedsatt lungefunksjon. Før oprasjonen, av ventil, vokste hjertet og "Skviste" lungene. Nå har jeg ca 50% lungekapasitet varig sa legen.

Har fremt til oprasjonen vært i full jobb (ca 1 1/2 år siden). Nå derimot, er kreftene helt borte. Bruker all energi på helt vanlige ting. Søvnen er det så som så med, pga tikk takk i ventilen hele tiden.

Har også hatt hjerneinfarkt, så konsentrasjonen er rett og slett borte. Orker ikke tanken på å kjempe meg tilbake i jobb igjen. Har vært i industrien, to ganger måttet slutte pga helsen.

Mitt spørsmål er: Hva gjør jeg med livet mitt?? Handler alt fortsatt om å få meg i jobb igjen? Kan jeg nå konsentrere meg om megselv og mitt og min families liv?? Jeg vil rett og slett flytte til varmen, unngå innfeksjoner og div. Har jeg krav på dette?? Eller kommer trygdekontoret til å tvinge meg til omskolering?

Jeg er kun 30 år, men syns nå jeg fortjener å prøve å få ett så kvalitetsliv som mulig i varmen, istedenfor å få innfeksjoner med påfølgende endorcaditter hele tiden. For å ikke snakke om at lungene føles bedre i varmen. Men har liten energi til å sloss for mine krav, men vil vite hva jeg har rett til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160253-nedsatt-hjertefunksjon-og-lungekapasitet/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hjertesyk.

Det er sjelden man blir konfrontert med en sykehistorie så komplisert og alvorlig som din, og særlig i lys av at du fortsatt er meget ung. Jeg kan vanskelig tenke meg at du skulle få problemer med en aksept på det du ønsker deg, og som du gir uttrykk for i ditt brev.

Det norske trygdevesenet har imidlertid endel formalia som det ikke klarer å gå rundt, selv ikke i spesielle tilfeller som ditt. Jeg foreslår at du, sammen med din fastlege og evt. de kardiologer/lungespesialister som har hatt ansvaret for behandlingen av deg, får dokumentert hvordan din tilstand er funksjonelt, samt en prognostisk vurdering av de årene som kommer. Forutsatt at dine angivelser også stemmer med en objektiv vurdering, burde dine krav være berettiget, og sannsynligvis enkle å imøtekomme for trygdesystemet. Imidlertid bør du utvilsomt legge endel arbeid i å få dokumentasjon for din funksjonelle tilstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...