Gå til innhold

Selvskadere: Forsøkt/forsøker å slutte?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg skrev et innlegg her tidligere om at jeg går helsesekretær-kurs og skriver i den forbindelse en semesteroppgave om selvskading.

Jeg er selv ei jente på 21 år som også skader meg.

Det jeg trenger hjelp til i denne omgangen er at jeg ønsker å ha med så mange forslag som mulig.

Forslag på HVORDAN KUNNE SLUTTE MED SELVSKADING.

Har du et forslag som du enten har prøvd selv, har hørt andre har prøvd, om det virket eller ikke - jeg vil GJERNE høre om det!

Så mange forslag som mulig.

Jeg har bl.a. fått forslag som

* Lære å spille et instrument (som gitar) og da sette seg ned å spille istedenfor å skade

* Trene kampsport, jogge osv

* Tegne en rød strek der man har tenkt til å kutte

Håper veldig gjerne dere kan hjelpe meg med å få til dette.

Klem til alle som vil ha.

Fortsetter under...

Man kan ikke bare bestemme seg for å slutte å drive på med selvskading også klarer man det.

Jeg mener at selvskadingen vil avta av seg selv når man begynner å jobbe med det som ligger bak selvskadingen. Da vil behovet for selvskading forsvinne.

Det tar tid å få bearbeidet det som ligger bak selvskadingen, men det er rette veien å gå. Den dagen man ikke har behov for den mestringsstrategien selvskading er vil man ikke drive på med selvskading.

-rive opp aviser eller lignende, fikse på gamle barbiedukker eller ubrukelige julegaver (noe du ikke vil få dårlig samvittighet for å gjøre om)

-kaste kaldt vann i ansiktet

-ta lim, tusj, et stort ark, riv opp papirbiter og lag et ekspressjonistisk bilde ved å klusje og lime på papirbiter

-slå i noe (mykt)

-tegn med tomatsaus

Husk å puste.

-ha noe å bry seg om, og prøve å finne noe som bryr seg om deg

-forsøke å snu trenden ved å bevisst gjøre små ting som er bra for seg selv heller en selvskading (mot > bry seg om og ta vare på seg selv )

Man kan ikke bare bestemme seg for å slutte å drive på med selvskading også klarer man det.

Jeg mener at selvskadingen vil avta av seg selv når man begynner å jobbe med det som ligger bak selvskadingen. Da vil behovet for selvskading forsvinne.

Det tar tid å få bearbeidet det som ligger bak selvskadingen, men det er rette veien å gå. Den dagen man ikke har behov for den mestringsstrategien selvskading er vil man ikke drive på med selvskading.

Det er nok ikke så enkelt som å få bearbeidet og bli ferdig med problemene som ligger bak.

(Enkelt i gåseøyne, å jobbe med problemer er aldri lett.)

Det vil, med stor sannsunlighet, komme andre vanskelige perioder i livet. Det som da er viktig er at en har lært seg en annen mestringsstrategi, så en ikke lenger føler behov for selvskading.

Og så er jo spørsmålet i hvilken rekkefølge skal en gjøre ting? Jeg tror ikke de periodene hvor en har det tyngst er de rette for å prøve å endre mestringsstrategier. Da har en altfor mye annet å stri med. Slutte med selvskading kan, etter min mening, vente til en er litt mer ovenpå.

Noe som er veldig viktig å ta med i vurderingen, er hvor skadelig selvskadingen er. Må en leve med store følger i flere år etterpå?

Det kommer jo an på om man selvskader fordi man har dårlige mestringsstrategier eller fordi man har enorme problemer.

Jeg vil anta at for de fleste ligger sannheten et sted midt i mellom.

Selvskading er en dårlig mestringsstrategi og kan være et aktivt hinder i å få løst de problemene som ligger bak.

Det er akkurat som rusmissbrukt. Hva som enn var årsaken til at missbruket startet, kan rusmissbruket i seg selv bli et mye større problem enn de bakenforliggende årsakene.

For de fleste tror jeg det kan være en god løsning å ha to tanker i hodet på en gang. Altså jobbe både med å slutte å selvskade, og å jobbe med de problemene som utløser selvskading.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...