Gå til innhold

er god innsikt en fordel når det kommer til behandling?

Anbefalte innlegg

Gjest innsiktsfull men dog

alle terapeuter som jeg kommer i snakk med påpeker at jeg er så flink til å ordlegge meg og snakke for meg. Jeg føler at det blir tolket som et tegn på at jeg ikke har problemer. Er det virkelig slik at jo mer innsikt en har i situasjonen jo mindre problemer har man? Skal jeg begynne å uttrykke meg mer ustrukturert for å få den hjelpen jeg trenger?

Fortsetter under...

Gjest en annen

"Er det virkelig slik at jo mer innsikt en har i situasjonen jo mindre problemer har man?"

Innsikt ses som regel som en indikator på psykisk modenhet. Det er en diskutabel forestilling, syns jeg. Dessuten er det fullt mulig å ha masse innsikt i sine problemer og samtidig ha et høyt lidelsestrykk.

"Er det virkelig slik at jo mer innsikt en har i situasjonen jo mindre problemer har man?"

Innsikt ses som regel som en indikator på psykisk modenhet. Det er en diskutabel forestilling, syns jeg. Dessuten er det fullt mulig å ha masse innsikt i sine problemer og samtidig ha et høyt lidelsestrykk.

Innsikt kan påvirke lidelsesuttrykket ved at en blir mer klar over sine problemer.

Og det kan motvirkes ved at en også får innsikt for å finne løsninger og muligheter for å løse disse problemene og begrensingene.

Litt av cluet med innsikt er også å ha "innsikt til utsikt" (klisje, boktittel?) mener jeg.

Da kan problemer bli mindre betydelige.

Gjest Windsong

De mener kanskje at med god formuleringsevne er du ikke er redd for, men har god evne til selvrefleksivitet.

Kjenner meg veldig igjen i den der!

Men for å svare på spørsmålet, så vil man jo ha et bedre utgangspunkt for å gjøre noe med situasjonen sin om en har god innsikt. Ulempen er en nok at en grubler mer intenst og dyptpløyende - noe som kan være meget slitsomt og i sin tur skape både angst og depresjon.

Da jeg var innlagt i fjor hadde jeg faktisk inntrykk av at (nesten) samtlige medpasienter var såkalte velfungerende, innsiktsfulle mennesker!

Annonse

Høres mest ut som om du trenger å diskutere dette temaet med behandlerne som du mener ikke gir deg et tilstrekkelig tilbud.

Problemet er kanskje at det er manglende match mellom det du føler du har behov for og det som hjelpeapparatet tilbyr deg. Tror neppe du ville fått mer hjelp med mindre ressurser - snarere tvert i mot.

Gjest en annen

Innsikt kan påvirke lidelsesuttrykket ved at en blir mer klar over sine problemer.

Og det kan motvirkes ved at en også får innsikt for å finne løsninger og muligheter for å løse disse problemene og begrensingene.

Litt av cluet med innsikt er også å ha "innsikt til utsikt" (klisje, boktittel?) mener jeg.

Da kan problemer bli mindre betydelige.

Enig. Innsikt er fint lite verd uten vilje til å ta konsekvensen av den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...