Gå til innhold

Hvordan skal jeg hjelpe faren min?

Anbefalte innlegg

svært bekymret datter

Faren min har alltid vært veldig innesluttet og aldri hatt noen nære venner. Han har heller aldri tatt noen aktiv del under min brors og min oppvekst. Han har alltid vært veldig likegyldig og passiv. Etter at jeg ble voksen har jeg tatt opp dette med min mor, og fått vite at han har hatt en vond oppvekst. Han har aldri snakket om dette med mamma, men han har alikevel kommet med antydninger om det. Min mor døde av kreft for 7 år siden, og siden den gang har det sakte men sikkert bare gått nedover med pappa.

Jeg har fått min egen familie med samboer og barn, og vi bor bare noen få kilometer unna, men kontakten med pappa blir stadig mindre. Det er alltid jeg som må ta initiativet, og han viser ingen interesse for sine barnebarn. Gir de ikke engang bursdags- og julepresanger. Jeg er alikevel glad i pappa og forsvarer han med at han ikke har det så godt med seg selv.

For et par år siden ble han også arbeidsløs, og nå ser han skikkelig syk ut. Han lukter vondt og har latt skjegg og hår gro. Leiligheten hans ser også helt forferdelig ut, og økonomien sin har han ikke styr på. Jeg ser stadig inkassobrev når jeg er innom han.

Jeg vil så gjerne hjelpe han, men de gangene jeg har forsøkt så trekker han seg bare unna og blir irritert.

Han har ingen andre rundt seg, og jeg får vondt i magen av å tenke på at han sitter alene dag ut og dag inn uten noen kontakt med andre. Har lyst til å riste skikkelig i han å si "våkn opp!", men tør ikke. Han er så skjør, har tatt av seg mange kilo de siste årene.

Han har alltid hatt lav selvtillit, og jeg er redd for å knekke han helt hvis jeg buser for hardt frem.

Trenger sårt råd om hva jeg bør gjøre. Er det noen sted han kan få hjelp?

Hilsen svært bekymret datter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160310-hvordan-skal-jeg-hjelpe-faren-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...