Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt plagsom hoste siden ca 1 uke før jul. Det har vært tørrhoste, noen ganger har jeg hostet til jeg kaster opp. 8.jan var jeg til lege, etter at jeg begynte å føle meg dårlig (slapp, vondt i kroppen, sår hals med hvite klumper). Jeg ble lyttet på og det ble tatt CRP som viste 50. Fikk Appocilin, men etter 1 ukes kur var det ingen endring, bortsett fra at halsen ikke lenger er så sår. Var så tilbake til legen, som mente at jeg har lungebetennelse. Er mye tyngre å puste nå, hoster også opp litt slim. Fikk annen medisin (Abboticin) som jeg håper vil ha bedre effekt. Jeg er gravid i 5.måned og er bekymret for hvordan det vil påvirke fosterets utvikling at mor ikke er bra og at det blir brukt en del medisin. Jeg lurer også på om det er former for lungebettennelse som ikke lar seg behandle med antibiotika, og om det er flere undersøkelser som bør/kan gjøres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16042-lungebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det er ikke alltid like lett å stille dignosen lungebetennelse. Det finnes flere varianter, både bakteriell og med virus. Det er vanlig at det følger smerter med lungebetennelse og relativt høy feber, men ikke alltid. Det er vanlig at det tas prøver av det du hoster opp ( til bakteriologiske prøver), selvsagt blodprøver og også røntgen. Legen din har sikkert også lyttet. Hvis han ikke har tatt røntgen, har dette sikkert med graviditeten å gjøre. Men det er mange varianter av "lungebetennelses-sykdommen", den kan være en fortsettelse av en influensa, f eks, den kan være et resultat av noe du har innåndet eller svelget feil, så det er ikke lett å si noe om dette via nettet.

I og med at du er gravid, vil jeg råde deg til å holde tett kontakt med din lege. De antibiotika du nevner, utgjør i følge Felleskatalogen ingen fare for barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16042-lungebetennelse/#findComment-74853
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...