Gjest mangoo Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg blir bare mer og mer allergisk/astmatisk med årene. Nesten hver eneste gang, jeg er inne til ny allergitesting, så viser blodprøvene mine, at jeg er blitt allergisk for enda no nytt. Lungekapasiteten og astmaen min, blir bare gradvis dårligere og dårligere. Å imunforsvar hva er det for no, det er noe jeg aldrig har hatt. Helt fra jeg ble født, så har jeg alltid fått allslags ting og tang Det å være "bare" forkjølt, det er det nærmeste frisk jeg kommer. Ellers så er det konstante halsbetennelser og bihulebetennelser, tett i nesen/bihulene, halsen og brystet/lungene. Jeg kan ikke foreta meg noen ting som helst, uten å ha tilgang på bunker med lommetørkler. Jeg er helt utslitt av den evigvarende nysingen og hostingen min. Ja det er forresten alle her i huset, og samtlige av naboene mine også. Alle klager på at jeg hoster og nyser så mye, at jeg holder dem våken meste parten av nettene. Nå på denne tiden er det helt håpløst. Med all den vinden, og dette her sure regntunge høstværet, så har jeg ikke en sjangs, med det dårlig imunforsvaret mitt. Så nå for tiden er jeg no så skikkelig forkjølt, med kronisk halsbetennelse, og på toppen av det hele, så har jeg pådratt meg den niende bronkitten på rad. Så nå sitter jeg nå her da, godt pakket inn i ett stort skjerf og varme pledd. Med nesten ingen stemme, og tett pipende hvesende pust. Det føles som om hele hodet og brystet mitt er fult av slim. Så takk og lov for Bricanyl, forstøveren min, samt masse lommetørkler og dopapir, til å pakke inn den tette, rennende og nysende nesen min. Det føles som om jeg snart hoster opp, eller nyser ut/snyter ut, samtlige av mine indre organer. Årh jeg er så lei av alt dette her, fordi at det tar aldrig slutt, den ene runden avløses bare av den andre. Er det noen av dere, som vet hva jeg kan gjøre: En.) For å få meg ett sterkere imunforsvar, sånn at jeg ikke pådrar meg alt av bakterier og virus, som svever i luften rundt meg? (En av mine største drømmer, det er å få oppleve, så my som en eneste uke, hvor jeg er helt frisk, i luftveiene mine.) To.) For å stoppe opp, den dårlige nedadgående spiralen, som jeg befinner meg i, ved å unngå, å bli no mer allergisk nå? (Jeg hadde blitt glad, hvis jeg kunne fått lov til, å tåle noe da.) Tre.) For å kunne unngå, at lungekapasiteten og astmaen min forværres ytterligere? (Det holder å være avhengig av diverse astma medisiner (både for akutt og forebyggende), og forstøveren min, jeg vil aller helst få lov til å slippe, no mer avansert utsyr enn dette her.) På forhånd takk. 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Kjære mangoo Jeg kan ikke råde deg til annet enn å ha nær kontakt med legen din og helst ha en spesialistvurdering et par ganger i året. Du har sikkert vært og tatt røntgenbilder eller CT av lungene - det er jo viktige undersøkelser i din situasjon. Generelt kan det sies at immunforsvaret styrkes ved et normalt sunt levesett. Dvs ikke røyking, rimelig grad av mosjon, måtehold med alkohol og et sunt, variert kosthold. Alle allergikere må være klar over at enkelte ting som påvises som allergi i blodprøver er "papirallergier" og har ikke så stor betydning for sykdommen. Dette gjelder særlig matallergier. Det som vanligvis har størst betydning for astma hos voksne er allergi mot husstøvmidd, allergi mot pelsdyr og eventuelt allergi mot muggsopp. Hos voksne har allergier mye mindre betydning for forløpet av astmasykdommen enn hos barn. Det som kan ha stor betydning er fukt i bolig, kontakt med sigarettrøyk og irritanter som f.eks. eksos og annen luftforurensing. For å opprettholde en brukbar lungekapasitet er regelmessig bruk og høye nok doser av astmamedisiner helt nødvendige for en astmatiker med mer enn mild astma. Forstøveraparat er godt å ha i akutte situasjoner, men skal ikke behøve å bli brukt regelmessig. Lungepasienter bør absolutt ta influensavaksne om høsten. Lykke til og god bedring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.