Gå til innhold

Borreliainfeksjon

Anbefalte innlegg

Hei, min mann har blitt bitt av flått og fått diagnostisert borrelia-infeksjon gjennom blodprøve. Han ble bitt i begynnelsen av juli, og begynte å få symptomer i andre halvdel av juli. Dette ble oppdaget av ham ved at det kom en ring rundt bittstedet som endret størrelse. Han tenkte ikke noe mer på dette før han i begynnelsen av september viste meg dette og jeg skjønte da at han burde gå til legen. Da ble diagnosen stilt raskt, og han fikk antibiotika (en medisin som som begynner på A tror jeg). Denne medisinen virket ikke, og han ble lagt inn på sykehus for å ta en spinalpunksjon. Han fikk beskjed om at det ikke var gått over i nervesystemet. han fikk da en 20-dagers kur med Doxysyklin, og den har han 2-3 dager igjen av nå. Det som er situasjonen nå er at han føler seg verre enn før med vondt i nederste del av ryggen, strålesmerter nedover venstre fot og smerter i venstre hånd. Det er så ille at han er sykemeldt. Det jeg lurer på er hva vi nå bør gjøre. Bør ikke dette behandles med antibiotika intravenøst, siden de to første medisinene ikke har virket? (har hørt om andre som har blitt behandlet med dette og blitt raskt frisk). Eller må han bare "vente og se" og akseptere at dette kan bli kronisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160429-borreliainfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Nei, jeg synes ikke det er riktig bare å"vente og se". Etter jeg forstår har han fått riktig behandling for borrelia smitten. Som du sier er det vanlig at pasienter blir bra etter en gjenomgått behandling. Jeg synes at det høres ikke helt sannsynlig at de nye plager med ryggsmerter og utstråling har noe sammenheng med borreliainfeksjonen. Slike symptomer er ikke vanlig ved borrelia. Jeg ville anbefale at han oppsøker lege og blir undersøkt for rygg/fot/hånd. Han bør da selvfølgelig fortelle også om sin borreliasmitte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160429-borreliainfeksjon/#findComment-1038645
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...