Gå til innhold

Kalsiumblokkere

Anbefalte innlegg

robbie1365380467

Hei

Jeg har i mange år hatt en hjerterytmeforstyrrelse som jeg har brukt betablokkeren Inderal mot.(kun ved behov.) Det siste året har jeg også vært plaget med høyt stoffskifte, noe som har gjort hjertet mitt enda mer urolig enn vanlig, og ofte gir meg høy hvilepuls. Dette er vel et"naturlig" symptom på høyt stoffskifte, har jeg hørt. I sommer ble jeg sendt til kardiolog for videre utredning. Han satte meg på sykkel og tok belastnings-EKG, og jammen fikk jeg endelig provosert frem et rytme-"anfall". Jeg fikk da resept på kalsiumblokkeren Isoptin. I forfjamselsen fikk jeg ikke spurt så nøye hvordan denne medisinen fungerer, så jeg har ikke turt å begynne med den enda. Inderal som jeg har brukt før, har hjulpet meg mot den høye hvilepulsen, og nå lurer jeg på om Isoptin gjør det samme? Er dette en bedre medisin? Jeg har skjønt at jeg ikke må ta de to slagene sammen, og lurer også på hvor lenge oppholdet mellom Inderal og Isoptin må være?

Kvinne 37 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160431-kalsiumblokkere/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Robbie.

Inderal er en såkalt ikke-selektiv betablokker, mens Isoptin er en kalsiumblokker (begge av det vi kaller 1.generasjons substanser i hver sin gruppe). Hvis vi forutsetter at du har en normal (men likevel for rask) hjerterytme, vil Isoptin ikke ha den ønskete effekt (d.v.s. å senke farten på en normal rytme). Der vil Inderal (eller en annen betablokker) være det riktige valg.

Hvis du derimot har det vi kaller forkammerflimmer og rask puls, vil Isoptin ofte være et bedre valg for å senke farten.

Jeg forutsetter et ditt stofskifte blir kontrollert og evt. blir behandlet på adekvat vis.

Du bør generelt ikke blande Isoptin og betablokkere uten at du har konferert med lege, og slik kombinasjon bør evt. foregå under streng kontroll.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160431-kalsiumblokkere/#findComment-1047760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...