Gå til innhold

Re: Bipolar - personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar NHD. Han fikk den maniske fasen i fjor sommer etter kort tid bruk av SSRI medikament som han gikk på i 8 måneder, og hadde denne så å si mer eller mindre samenhengene helt til han fikk Orfiril nå i våres. Dvs.ca. 10 mnd., han er roligere i perioder nå som han går på stemningstimulerende medikamenter, men svinger i humør og adferd. Kan en manisk periode vare så lenge? det er så vanskelig synnes jeg da han selv ikke vil innse at han er eller har vært manisk, selv om det er flere rundt han, også hans søster som har sagt dette til han. Er det også vanlig at man ikke "ser" dette selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160458-re-bipolar-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Varigheten av en mani. Det avhenger av om den hjelpes frem av et AD, om den får leve sitt naturlige liv upåvirket av medisiner eller om den bremses med adekvate medisiner.

Jeg har selvsagt bare erfaring med det siste. Jeg har sett manier så alvorlige at de har vart i 3 mnd selv med adekvat medisinering.

I starten av en bipolar lidelse er det vanlig at en ikke tar inn over seg sykdommens eksistens og de følger sykdommen har. Vanligvis kommer innsikt med tiden. Innsikt etter en mani kan særlig tidlig i forløpet gi reaktive depresjoner.

Gjest innsiktellerei

Varigheten av en mani. Det avhenger av om den hjelpes frem av et AD, om den får leve sitt naturlige liv upåvirket av medisiner eller om den bremses med adekvate medisiner.

Jeg har selvsagt bare erfaring med det siste. Jeg har sett manier så alvorlige at de har vart i 3 mnd selv med adekvat medisinering.

I starten av en bipolar lidelse er det vanlig at en ikke tar inn over seg sykdommens eksistens og de følger sykdommen har. Vanligvis kommer innsikt med tiden. Innsikt etter en mani kan særlig tidlig i forløpet gi reaktive depresjoner.

Jeg er bipolar selv og lurer litt på hva du mente med:

"Innsikt etter en mani kan særlig tidlig i forløpet gi reaktive depresjoner".

Hva er en reaktiv depresjon?

Jeg har vært gjennom en alvorlig og lang mani. Mine behandlere har hele tiden sagt at jeg er innsiktsfull i forhold til sykdommen, er det derfor jeg har vært så langt nede... fordi jeg har innsett hvor ille denne sykdommen er?

Vil innsikt etter en mani være negativt tidlig i forløpet?

• 2 uker senere...

Kan man få depresjonsperiode selv om man går p stemningstimulerende medesin som Orfiril, etter langvarige maniske episoder?

Kan man få depresjoner selv om jeg nå ser at han nå delvis er blitt roligere, men at han stadig svinger fra det ene til det andre? Trodde dette da ga seg over tid, men at han slapp unne depresjonen.

Er det vanlig å bli deprimert etter en lang manisk periode? Min mann har sagt at han ikke er blitt deprimert av ting han vanligvis skulle ha blitt det av (seperasjon, men det var jo han som ville det), da trodde jeg at medesinene hjalp og at han slapp å bli deprimert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...