hege Skrevet 4. august 2000 Del Skrevet 4. august 2000 Kjæresten min (34 år) drikker -etter min mening-svært mye alkohol, og jeg er redd for hvilke virkninger dette har for helsen hans på sikt. Han har drukket i helgene helt fra han var 17-18 år. De siste to årene har han drukket oftere. En uke kan se ut omtrent som følgende: Mandag: 1-2 halvlitere Tirsdag: 0 Onsdag: 1-2 halvlitere Torsdag: 2-3 halvlitere Fredag: 6-8 halvlitere Lørdag: 6-8 halvlitere, samt 4 cl. konjakk/eller 1-2 glass rødvin Søndag: 2-3 halvlitere. I perioder er det mindre enn dette, men i helger og høytider gjerne mer. Han har ikke problemer med å avstå fra alkohol hvis det ikke er anledning til at han kan drikke. Men - hva gjør dette for helsen hans? Og hvor lang tid tar det før man utvikler alkoholisme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sio Skrevet 4. august 2000 Del Skrevet 4. august 2000 Hallo Jeg har litt av samme erfaringen med min kjæreste. Han er 44 og drikker så og si hver eneste dag. I gjennomsnitt blir det 4-6 flasker øl hver eneste kveld og gjerne en konjakk eller to i tillegg. Har fått seg skikkelig ølmage ,og det kan umulig være bra for helsa. I tillegg røyker han, jobber altfor mye og trimmer ikke. Skikkelig i faresonen spør du meg. Vi har et lite barn og jeg er bekymret for helsa hans. Har forsøkt å snakke med ham mange ganger. Noen ganger er han enig, andre ganger blir han sint. Men han greier ikke å endre livstil. Han kan som din kjæreste greie seg fint uten alkohol en kveld men kommer fort inn i rutinene igjen. Han drikker seg aldri full men må liksom ha alkohol så og si hver kveld. Spent på hva legen sier om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-5722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 4. august 2000 Del Skrevet 4. august 2000 Til H vedr. høyt alkoholbruk. Sålenge noen i familien er bekymret for forbruket, kan man si at man har et alkoholproblem. I hvilken grad påvirkes du og familien? I hvilken grad styres aktiviteter av alkohol? Har han søvnvansker uten alkohol? Stress? Kontroll hos lege med prøver av lever og en såkalt CDT-prøve kan fortelle om fysiske skadevirkninger. Prøv å oppmuntre til legekontakt, ta selv en prat med legen før han skal dit. Forbruket synes noe for høyt. Familien bør komme med konstruktiv kritikk og oppmuntre til kvelder uten alkoholbruk, og legge ting til rette for at disse kveldene blir minst like hyggelige.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Nina Lindstad Spesialist i allmenmedisin og idretts-lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-5737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
winedrinker Skrevet 5. august 2000 Del Skrevet 5. august 2000 Hei, Mener bestemt at typen din ikke drikker for mye. Så lenge han stiller krav til seg selv og forstår at han ikke kan øke forbruket ubegrenset synest jeg ikke du skal bekymre deg. I Norge har folk flest et hysterisk forhold til alkohol, enten drikker man seg fa sans og samling i helgene eller så er man totalavholds. Har selv bodd flere år i et sydeuropeisk land og her blir vin øl ja endog brennevin sett på som matvarer og brukes regulært i daglig kosthold. hadde selv et daglig forbruk på ca det dobbelte av hva din kjæreste har i dag, men har nå redusert og ligger på omlag det nivået du skisserer. Har selv ført daglig sjournal over forbruket mitt de siste 8 årene, og kan anbefale det, slik at man ikke lurer seg selv til å øke forbruket i lengden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-5902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også bekymret Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Det må jo være en grunn til at han drikker såpass mye???? For det er jo mye sammenlignet med en lørdagsfest i ny og ne, eller en øl til tippekampen. En ting er jo å ta seg et glass vin til maten(som i middelhavslandene), men hvis ikke du nyter noe alkohol - hvorfor drikker han? Synd det ikke kom noe svar på hvor lang tid det tar å utvikle alkoholisme. Jeg har også en samboer som drikker hver helg, og gjerne torsdagskvelden med. Det må jo gjøre noe med en å drikke seg full tre av sju ukedager i årevis? jeg har stillt krav om at han må holde seg edru en og annen helg, for å bevise at han ikke er alkoholiker - men han har etter åtte måneder enda ikke greid det. Helg=alkohol for ham, for å kunne slappe av og ha det gøy. Vi har snakket om å få barn sammen, men så lenge han drikker så mye blir det ikke aktuelt for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-6669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tvilende Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Hei, Mener bestemt at typen din ikke drikker for mye. Så lenge han stiller krav til seg selv og forstår at han ikke kan øke forbruket ubegrenset synest jeg ikke du skal bekymre deg. I Norge har folk flest et hysterisk forhold til alkohol, enten drikker man seg fa sans og samling i helgene eller så er man totalavholds. Har selv bodd flere år i et sydeuropeisk land og her blir vin øl ja endog brennevin sett på som matvarer og brukes regulært i daglig kosthold. hadde selv et daglig forbruk på ca det dobbelte av hva din kjæreste har i dag, men har nå redusert og ligger på omlag det nivået du skisserer. Har selv ført daglig sjournal over forbruket mitt de siste 8 årene, og kan anbefale det, slik at man ikke lurer seg selv til å øke forbruket i lengden. Det er jo grunnleggende barnelærdom at alkohol er skadelig i mengder, og at mer enn 1-2 glass rødvin daglig ikke er bra for helsa. I middelhavslandene er det heller ikke vanlig med noe større inntak enn et par glass til middagen. (Drikker DU en hel mugge vann eller saft til middagen?!) Jeg synes denne mannen drikker for mye - og så lenge h er bekymret, ville jeg råde henne til å bakke ut. Hva om han drikker når hun IKKE ser det, og kan telle enheter? Kanskje er det ikke så lett å kutte ut når alt kommer til stykket? Har han først kommet inn i (U)vanen skal det vel noe til? Han har vel nødvendigvis en livvstil og interesser som underbygger drikkingen (og motsatt)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-6670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
winedrinker Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Det må jo være en grunn til at han drikker såpass mye???? For det er jo mye sammenlignet med en lørdagsfest i ny og ne, eller en øl til tippekampen. En ting er jo å ta seg et glass vin til maten(som i middelhavslandene), men hvis ikke du nyter noe alkohol - hvorfor drikker han? Synd det ikke kom noe svar på hvor lang tid det tar å utvikle alkoholisme. Jeg har også en samboer som drikker hver helg, og gjerne torsdagskvelden med. Det må jo gjøre noe med en å drikke seg full tre av sju ukedager i årevis? jeg har stillt krav om at han må holde seg edru en og annen helg, for å bevise at han ikke er alkoholiker - men han har etter åtte måneder enda ikke greid det. Helg=alkohol for ham, for å kunne slappe av og ha det gøy. Vi har snakket om å få barn sammen, men så lenge han drikker så mye blir det ikke aktuelt for meg. Hei igjen, H`s samboer har et gjennomsnittelig daglig forbruk under 1.5 liter øl. Dette motsvarer mellom en halvflaske og en helflaske vin per dag. Tror ikke han tar skade av dette. Der jeg bodde drakk nesten alle bøndene en 5 liters kanne med vin om dagen eller ca 10 ganger mer enn det H`s kjæreste drikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-6770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
winedrinker Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Det må jo være en grunn til at han drikker såpass mye???? For det er jo mye sammenlignet med en lørdagsfest i ny og ne, eller en øl til tippekampen. En ting er jo å ta seg et glass vin til maten(som i middelhavslandene), men hvis ikke du nyter noe alkohol - hvorfor drikker han? Synd det ikke kom noe svar på hvor lang tid det tar å utvikle alkoholisme. Jeg har også en samboer som drikker hver helg, og gjerne torsdagskvelden med. Det må jo gjøre noe med en å drikke seg full tre av sju ukedager i årevis? jeg har stillt krav om at han må holde seg edru en og annen helg, for å bevise at han ikke er alkoholiker - men han har etter åtte måneder enda ikke greid det. Helg=alkohol for ham, for å kunne slappe av og ha det gøy. Vi har snakket om å få barn sammen, men så lenge han drikker så mye blir det ikke aktuelt for meg. Hei igjen, H`s samboer har et gjennomsnittelig daglig forbruk under 1.5 liter øl. Dette motsvarer mellom en halvflaske og en helflaske vin per dag. Tror ikke han tar skade av dette. Der jeg bodde drakk nesten alle bøndene en 5 liters kanne med vin om dagen eller ca 10 ganger mer enn det H`s kjæreste drikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-6771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hege Skrevet 10. august 2000 Forfatter Del Skrevet 10. august 2000 Hei igjen, H`s samboer har et gjennomsnittelig daglig forbruk under 1.5 liter øl. Dette motsvarer mellom en halvflaske og en helflaske vin per dag. Tror ikke han tar skade av dette. Der jeg bodde drakk nesten alle bøndene en 5 liters kanne med vin om dagen eller ca 10 ganger mer enn det H`s kjæreste drikker. Vet du noe om skadevirkningene av dette på sikt? Kjæresten min røyker mye, har en stresset jobb og mosjonerer ikke. Helsen hans kan umulig ha godt av dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-7262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege Skrevet 10. august 2000 Del Skrevet 10. august 2000 Vet du noe om skadevirkningene av dette på sikt? Kjæresten min røyker mye, har en stresset jobb og mosjonerer ikke. Helsen hans kan umulig ha godt av dette... Kjære -h. Høyt alkoholforbuk er skadelig for lever,nyrer,nervesystemet,og andre vitale organer i kroppen. De fleste vil også ta psykisk skade av dette. Hvis du mener han drikker for mye,synes jeg du skal oppfordre han til å søke hjelp for dette problemet.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1605-h%C3%B8yt-alkoholforbruk/#findComment-7281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.