Gå til innhold

Høyt alkoholforbruk


hege

Anbefalte innlegg

Kjæresten min (34 år) drikker -etter min mening-svært mye alkohol, og jeg er redd for hvilke virkninger dette har for helsen hans på sikt. Han har drukket i helgene helt fra han var 17-18 år. De siste to årene har han drukket oftere. En uke kan se ut omtrent som følgende:

Mandag: 1-2 halvlitere

Tirsdag: 0

Onsdag: 1-2 halvlitere

Torsdag: 2-3 halvlitere

Fredag: 6-8 halvlitere

Lørdag: 6-8 halvlitere, samt 4 cl. konjakk/eller 1-2 glass rødvin

Søndag: 2-3 halvlitere.

I perioder er det mindre enn dette, men i helger og høytider gjerne mer. Han har ikke problemer med å avstå fra alkohol hvis det ikke er anledning til at han kan drikke. Men - hva gjør dette for helsen hans? Og hvor lang tid tar det før man utvikler alkoholisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo

Jeg har litt av samme erfaringen med min kjæreste.

Han er 44 og drikker så og si hver eneste dag.

I gjennomsnitt blir det 4-6 flasker øl hver eneste kveld og gjerne en konjakk eller to i tillegg.

Har fått seg skikkelig ølmage ,og det kan umulig være bra for helsa. I tillegg røyker han, jobber altfor mye og trimmer ikke. Skikkelig i faresonen spør du meg.

Vi har et lite barn og jeg er bekymret for helsa hans.

Har forsøkt å snakke med ham mange ganger. Noen ganger er han enig, andre ganger blir han sint. Men han greier ikke å endre livstil.

Han kan som din kjæreste greie seg fint uten alkohol en kveld men kommer fort inn i rutinene igjen. Han drikker seg aldri full men må liksom ha alkohol så og si hver kveld.

Spent på hva legen sier om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til H vedr. høyt alkoholbruk.

Sålenge noen i familien er bekymret for forbruket, kan man si at man har et alkoholproblem. I hvilken grad påvirkes du og familien? I hvilken grad styres aktiviteter av alkohol? Har han søvnvansker uten alkohol? Stress? Kontroll hos lege med prøver av lever og en såkalt CDT-prøve kan fortelle om fysiske skadevirkninger. Prøv å oppmuntre til legekontakt, ta selv en prat med legen før han skal dit. Forbruket synes noe for høyt. Familien bør komme med konstruktiv kritikk og oppmuntre til kvelder uten alkoholbruk, og legge ting til rette for at disse kveldene blir minst like hyggelige.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad Spesialist i allmenmedisin og idretts-lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mener bestemt at typen din ikke drikker for mye. Så lenge han stiller krav til seg selv og forstår at han ikke kan øke forbruket ubegrenset synest jeg ikke du skal bekymre deg.

I Norge har folk flest et hysterisk forhold til alkohol, enten drikker man seg fa sans og samling i helgene eller så er man totalavholds. Har selv bodd flere år i et sydeuropeisk land og her blir vin øl ja endog brennevin sett på som matvarer og brukes regulært i daglig kosthold.

hadde selv et daglig forbruk på ca det dobbelte av hva din kjæreste har i dag, men har nå redusert og ligger på omlag det nivået du skisserer.

Har selv ført daglig sjournal over forbruket mitt de siste 8 årene, og kan anbefale det, slik at man ikke lurer seg selv til å øke forbruket i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også bekymret

Det må jo være en grunn til at han drikker såpass mye???? For det er jo mye sammenlignet med en lørdagsfest i ny og ne, eller en øl til tippekampen. En ting er jo å ta seg et glass vin til maten(som i middelhavslandene), men hvis ikke du nyter noe alkohol - hvorfor drikker han?

Synd det ikke kom noe svar på hvor lang tid det tar å utvikle alkoholisme. Jeg har også en samboer som drikker hver helg, og gjerne torsdagskvelden med. Det må jo gjøre noe med en å drikke seg full tre av sju ukedager i årevis? jeg har stillt krav om at han må holde seg edru en og annen helg, for å bevise at han ikke er alkoholiker - men han har etter åtte måneder enda ikke greid det. Helg=alkohol for ham, for å kunne slappe av og ha det gøy. Vi har snakket om å få barn sammen, men så lenge han drikker så mye blir det ikke aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tvilende

Hei, Mener bestemt at typen din ikke drikker for mye. Så lenge han stiller krav til seg selv og forstår at han ikke kan øke forbruket ubegrenset synest jeg ikke du skal bekymre deg.

I Norge har folk flest et hysterisk forhold til alkohol, enten drikker man seg fa sans og samling i helgene eller så er man totalavholds. Har selv bodd flere år i et sydeuropeisk land og her blir vin øl ja endog brennevin sett på som matvarer og brukes regulært i daglig kosthold.

hadde selv et daglig forbruk på ca det dobbelte av hva din kjæreste har i dag, men har nå redusert og ligger på omlag det nivået du skisserer.

Har selv ført daglig sjournal over forbruket mitt de siste 8 årene, og kan anbefale det, slik at man ikke lurer seg selv til å øke forbruket i lengden.

Det er jo grunnleggende barnelærdom at alkohol er skadelig i mengder, og at mer enn 1-2 glass rødvin daglig ikke er bra for helsa. I middelhavslandene er det heller ikke vanlig med noe større inntak enn et par glass til middagen. (Drikker DU en hel mugge vann eller saft til middagen?!)

Jeg synes denne mannen drikker for mye - og så lenge h er bekymret, ville jeg råde henne til å bakke ut. Hva om han drikker når hun IKKE ser det, og kan telle enheter? Kanskje er det ikke så lett å kutte ut når alt kommer til stykket? Har han først kommet inn i (U)vanen skal det vel noe til? Han har vel nødvendigvis en livvstil og interesser som underbygger drikkingen (og motsatt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo være en grunn til at han drikker såpass mye???? For det er jo mye sammenlignet med en lørdagsfest i ny og ne, eller en øl til tippekampen. En ting er jo å ta seg et glass vin til maten(som i middelhavslandene), men hvis ikke du nyter noe alkohol - hvorfor drikker han?

Synd det ikke kom noe svar på hvor lang tid det tar å utvikle alkoholisme. Jeg har også en samboer som drikker hver helg, og gjerne torsdagskvelden med. Det må jo gjøre noe med en å drikke seg full tre av sju ukedager i årevis? jeg har stillt krav om at han må holde seg edru en og annen helg, for å bevise at han ikke er alkoholiker - men han har etter åtte måneder enda ikke greid det. Helg=alkohol for ham, for å kunne slappe av og ha det gøy. Vi har snakket om å få barn sammen, men så lenge han drikker så mye blir det ikke aktuelt for meg.

Hei igjen,

H`s samboer har et gjennomsnittelig daglig forbruk under 1.5 liter øl. Dette motsvarer mellom en halvflaske og en helflaske vin per dag. Tror ikke han tar skade av dette.

Der jeg bodde drakk nesten alle bøndene en 5 liters kanne med vin om dagen eller ca 10 ganger mer enn det H`s kjæreste drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en grunn til at han drikker såpass mye???? For det er jo mye sammenlignet med en lørdagsfest i ny og ne, eller en øl til tippekampen. En ting er jo å ta seg et glass vin til maten(som i middelhavslandene), men hvis ikke du nyter noe alkohol - hvorfor drikker han?

Synd det ikke kom noe svar på hvor lang tid det tar å utvikle alkoholisme. Jeg har også en samboer som drikker hver helg, og gjerne torsdagskvelden med. Det må jo gjøre noe med en å drikke seg full tre av sju ukedager i årevis? jeg har stillt krav om at han må holde seg edru en og annen helg, for å bevise at han ikke er alkoholiker - men han har etter åtte måneder enda ikke greid det. Helg=alkohol for ham, for å kunne slappe av og ha det gøy. Vi har snakket om å få barn sammen, men så lenge han drikker så mye blir det ikke aktuelt for meg.

Hei igjen,

H`s samboer har et gjennomsnittelig daglig forbruk under 1.5 liter øl. Dette motsvarer mellom en halvflaske og en helflaske vin per dag. Tror ikke han tar skade av dette.

Der jeg bodde drakk nesten alle bøndene en 5 liters kanne med vin om dagen eller ca 10 ganger mer enn det H`s kjæreste drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

H`s samboer har et gjennomsnittelig daglig forbruk under 1.5 liter øl. Dette motsvarer mellom en halvflaske og en helflaske vin per dag. Tror ikke han tar skade av dette.

Der jeg bodde drakk nesten alle bøndene en 5 liters kanne med vin om dagen eller ca 10 ganger mer enn det H`s kjæreste drikker.

Vet du noe om skadevirkningene av dette på sikt? Kjæresten min røyker mye, har en stresset jobb og mosjonerer ikke. Helsen hans kan umulig ha godt av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Vet du noe om skadevirkningene av dette på sikt? Kjæresten min røyker mye, har en stresset jobb og mosjonerer ikke. Helsen hans kan umulig ha godt av dette...

Kjære -h.

Høyt alkoholforbuk er skadelig for lever,nyrer,nervesystemet,og andre vitale organer i kroppen. De fleste vil også ta psykisk skade av dette.

Hvis du mener han drikker for mye,synes jeg du skal oppfordre han til å søke hjelp for dette problemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...