Gå til innhold

Beroligende middel

Anbefalte innlegg

En tid tilbake ble insomningsmedisinen, Rohypnol satt opp til et A-preparat. Da var det mange passienter, som leger mente ble "friske".

Siden jeg var tretten år har jeg oppsøkt hjelp for nattavåkenhet og som 19-åring startet jeg bruken av rohypnol. Dette var en medisin som hadde utrolig gode effekt på mitt problen. Den er riktig nok vanedannende, men med fornuftige avtaler med lege kan dette begrenses.

Vel, min nye tilværelse ble fra og ikke kunne jobbe(pga. ujevnt oppmøte) til og begynne på Gymnas. Her fullførte jeg grunnkurs med vitnamål 4,5 i snitt året 1991. Oppmøtet mitt var lavt, men det holdt til vitnamål og alt så veldig bra ut. Jeg var utrolig stolt og følte at søvnproblemet jeg hadde kunne behandles med innsovningsmedisin.

MEN SÅ 1:

Begynte på VK1, bedøk og etterhvert som skoledagene gikk, merket jeg meg at effekten på medisinen avtok. Fraværet steg og det var alarmerende rett før jul. Her kommer bivirkningen inn. Jeg måtte øke dose for å opprettholde den gode virkningen. Dette er vide kjent blandt leger at dette vil skje. Felleskatalogen skriver om dosering: 1mg som kan økes til 2mg pga. tilvenningen. Det er da legen sier det er et preparat som heter Fevarin vi skal gå over til istedet for å øke dosen. Han skriver ut 14.dagers sykemelding fordi fevarin gir langvarig kvalme under tilvenningsfasen. I ettertid finner jeg ut at det er antidepresiva jeg har gått over på. Etter en uke med spying og en uke med spising starter jeg på skolen igjen. Nå sov jeg kun på dagtid til forskjellige tider og av og til en natt. Skoleåret var over med for mye fravær takket være en medisinprøve som i utgangspunktet gav sykemelding disse 14 dagene.

MEN SÅ 2:

Etter at VK1 gikk i vasken hoppet jeg inn i førstegangstjeneste. Hadde ennå større problem med søvn der fordi man måtte stå opp 0600 hver dag. Det endte med at det ble utskrevet insomningsmedisin og tjenesten på 15. mnd fulført. Må legge til at dosen ble doblet(2mg) underveis.

Ja militæret var jeg stolt av å fullføre. Men i det sivile var det værre... Medisin var utelukket!!! Ja, altså sovemedisinen. Men antidepressiva kunne jeg få(!). Syntes dette er rart... er frisk, glad, flust av sosiale relasjoner, men eier ikke struktur på døgnet. Har aldri gått til lege fordi jeg var depressiv(vil gråte når det er behov og tror det er sundt) og skjønner ikke hvorfor leger skal gi meg det heller... ikke virker det heller. Blir bare ufølsom og synes det meste er helt ok. Ikke noen tilstand for en som liker å være engasfert. Legeforholdene blir avbrudt fordi jeg ikke vil ta feilmedisineringen.

Jeg havnet etter dette i ca 10 jobber jeg fikk sparken fra pga fravær. Eneste skrytet jeg fikk var anntall forsøk. Flyttet på meg til en liten øy min avdøde mormor bodde og kjøpte huset fra onkel og tante + mor. For ente gang gjør jeg et nytt forsøk på å jobbe, men fraværet(forsovinger) gjør til at bedriften så seg nødt til å avvikle ansettelsen.Aetat kobles inn og det går mot omskolering. Samtidig ankommer en ny lege med "langt" hår til plassen jeg bor og vi starter medisinering under skolegangen, som går strålende. Jeg får 2.4 i karakter der 1 er best og 4 gir stryk. Starter så på det siste studiet som gikk over 2 semestre.

HER ER DET EGENTLIGE POENGET

Myndighetene oppgraderer medisinen fra B til A-prep og legen avbrøt medisineringen eksamensvåren -93, en mnd før eksamen! 2 år etter satte legen meg på uføretrygd.

Medisinen ar den samme, men den skiftet kategori. Gjør det til at jeg ikke trenger den?

Nye forsøk er nok for sent, men er det noen her som kan forklare meg hvordan dette er tillat? Hadde desverre ikke råd å trekke DOL-lege inn i spørsmålet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160532-beroligende-middel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins mellomting mellom Rohypnol og antidepressiva - Stilnoct og Imovane. De er rimelig effektive for innsovning, har du forsøkt disse?

Ja har prøvd begge preparat. Imovane er mest lik rohypnol, men den ble for svak... måtte bruke 4x7,5 mg. Stilnox har enda svakere innsovningseffekt på meg, men vet den er bra på dem som er plaget med hyppige oppvåkninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160532-beroligende-middel/#findComment-1038588
Del på andre sider

lille, store, redde meg

Ja har prøvd begge preparat. Imovane er mest lik rohypnol, men den ble for svak... måtte bruke 4x7,5 mg. Stilnox har enda svakere innsovningseffekt på meg, men vet den er bra på dem som er plaget med hyppige oppvåkninger.

Åh!! Jeg forstår så innderlig godt hva du mener. Gikk selv på flunipam, som er det samme. Bare rohypnol er roche og flunipam er alpharma. Får det ikke lenger fordi det er A-preperat. Spør om å få mogadon! Det funker garantert! Og det er heldigvis B-preperat enda. Selv er jeg x-narkoman, så jeg får ikke mogadoner. Men jeg lover deg at de funker! Slå gjerne opp i felleskatalogen og les om de! Lykke til. Håper så innderlig det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160532-beroligende-middel/#findComment-1041819
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...