solskinn123 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har visst et spørsmål vedr. for mye vann i bena. De siste 3 ukene har jeg vært litt engstelig fordi leggene og føttene mine har hovnet opp veldig masse. Når jeg gjør sirkelbevegelser med føttene kjennes de mye tyngre enn ellers, og er stive og hovne. Bena ser ut som om de bare tar til seg ytterligere med vann og hovner opp mer og mer for hver dag som går. Og blir bare stivere og stivere. Det er nesten umulig å sykle og kondisen har avtatt. Jeg har syklet masse hele våren og sommer halv året og kondisen har vært strålende. Men nå virker det ikke som jeg har kondis i det hele tatt fordi bena hjelper liksom ikke til. Jeg har visst litt smerter oppover i kroppen også ( men det er vel kun pusten og lungene som er berørt her) Jeg sykler og går i helsevennlige (Scholl) sko til daglig. Jeg spiser relativt sundt dvs. grovbrød med variert pålegg (leverpostei, egg, karbonade, hvit ost ) til frokost. Kylling salat eller knekkebrød med leverpostei til lunch. Siden jeg er flink til å spise på formiddagen - unnværer jeg av og til å spise middag, eller tar helst noe lettvint. Jeg tar i tillegg 1 stk. multivitamin tablett, omega 3, B6, B12 og folat tilskudd til daglig ( jeg glemte visst dette en stund men har startet å ta det igjen ). Jeg spiser i tillegg en del søtsaker til daglig. ( legger nesten ikke på meg i det hele tatt ) Men har skjønt hvilke skadevirkninger sukker har og tenker å kutte ned på dette ettersom jeg har hørt at det kan resultere i diabetes. Jeg lurer derfor på hvordan slike væske ansamlinger i kroppen bare forblir der uten å forsvinne av seg selv. Ettersom jeg har hatt det slik i flere uker eller mnd. lurer jeg faktisk på om det er tegn på noe som kan være skadelig for bena. Jeg er virkelig bekymret ettersom jeg ikke ser tegn til bedring. Jeg har rekvisisjon til Furst lab. og skal ta en rekke prøver i morgen. Tror du det er noe jeg kanskje ikke tåler? Kan det være en infeksjon eller liknende ? Kan det være tegn på diabetes? Kanskje jeg bør drikke mer vann? Drikker litt i løpet av dagen men det er lett å glemme seg. Jeg ble stukket tidligere i høst av noe og hovnet opp veldig i bena og gikk til Volvat medisinske senter med det.De sa etter en rekke undersøkelser at det ikke var noe som feilte meg. Men nå er det bare blitt verre og verre........ Hva med støtte strømper - hjelper de på hevelsen i føttene også ? Hjelper det å sitte med bena høyt i en time hver dag ? Ettersom jeg bare er i 35 års alderen og er sunn ellers, røyker ikke, drikker nesten ikke alkohol, tar heller ingen tabletter osv. Sover godt hver natt samt trimmer til daglig (sykling ) med unntak av en tid jeg kjørte til jobben. Sitter endel stille i jobb sammenheng ettersom jeg er kontormedarbeider. Håper du kan komme med noen tips. På forhånd tusen takk ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160602-vedr-v%C3%A6ske-ansamlinger-i-bena/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 vann-ansamling eller ødemer i bena bør utredes. årsakene kan være mange. Sirkulasjonen lokalt bør undersøkes, og du bør få undersøkt hjerte- og lungefunksjon. Viktig å måle salt/mineral-mengder i blodet, som legen din antakelig nå har gjort. Stoffskiftet bør også sjekkes. Hovne ben er ikke et begynner-symptom på diabetes. Kanskje bør en infeksjonsmedisiner innvolveres mtp sammenheng med "stikkene" i sommer. Støttestrømper bør du uansett bruke, samt sitte mest mulig med bena høyt.. Lymfedrenasje hos fysioterapeut kan forsøkes, men årsak bør som sagt finnes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160602-vedr-v%C3%A6ske-ansamlinger-i-bena/#findComment-1041066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.