Gjest overgrep Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Hvordan komme videre og få et normalt forhold til menn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dseverre... Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Eneste som nyttet for meg; ta tiden til hjelp og få snakket om alt som falt meg inn... Skulle gjerne hatt en hokus pokus hurtigkur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1039407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anluk Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Ikke komme over . Men gjennom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1039642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hei, Jeg har selv opplevd seksuelle overgrep og vet at det der med å få et normalt forhold til menn - og kanskje også et normalt "syn på" menn, er noe som tar tid. Jeg har fått god hjelp gjennom en psykiater, der jeg fikk øse ut alle mine tanker og følelser rundt det hele. Dersom du ikke har en profesjonell å snakke med, vil jeg anbefale deg det på det sterkeste. Ellers er det noe med å sakte men sikkert prøve å være sammen med menn igjen. Ikke press deg selv og sett klare grenser. Jeg snakker ikke nå om det seksuelle, for bare det å være sammen med en mann kan være vanskelig. Det seksuelle vil ta tid - men finner du den rette mannen, vil han være tålmodig og snill og gjøre alt han kan for å hjelpe og forstå deg. Det har jeg nå opplevd og det er fantastisk at det finnes slike menn. Ikke tro at alle menn er drittsekker selvom du har vært ute for en (eller ti).. Jeg vil også anbefale deg å skrive ned en del av tankene dine. En slags dagbok. Er det noen av tankene som er destruktive? Er det noen av tankene du kan endre litt på? Du vet, tanker fører igjen til følelser - som kan være fryktelig vonde - derfor er det viktig å få fatt i HVA du tenker. Men aboslutt beste råd er: psykolog eller psykiater. Over tid. Deretter, våg å åpne opp for noen venner/familie evt kjæreste. Du kan også bli med i en Dixi-gruppe, dersom du bor i en relativt stor by. Det er en gruppe der du møter andre ofre - hvor dere deler erfaringer og smerte. Jeg har selv deltatt i en slik - og har nok delte meninger om en slik gruppe, da jeg er redd det til tider kan være å "psyke hverandre ned"...Men kanskje du får gode erfaringer med en slik gruppe?? Uansett, lykke til og skriv gjerne igjen her om det er noe du lurer på. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1040141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anniken79 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Hei! Psykolog og dixi har vært nevnt. Det som har hjulpet meg mest er støttesenter mot incest og seksuelle overgrep. Kanskje du kan finne ut om det er et støttesenter i nærheten av der du bor? Å skrive dagbok har også hjulpet meg mye. Ellers så er det noe som heter psykomotorisk fysioterapi, som skal hjelpe deg å få et bedre forhold til din egen kropp og bli flinkere til å sette grenser. Da blir det kanskje lettere å forholde seg til menn også...? Jeg står på venteliste.... Men hvordan du enn gjør det så er det viktig at du får bearbeidet det som skjedde og tankene og følelsene rundt det. For noen år siden trodde jeg aldri at jeg kunne ha et godt forhold til en mann. Nå har jeg en fantastisk samboer. For et og et halvt år siden prøvde jeg å ta livet mitt. Nå er jeg glad for at jeg lever. Det tar tid, men det er mulig å komme gjennom det. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1040804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest overgrep Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei! Psykolog og dixi har vært nevnt. Det som har hjulpet meg mest er støttesenter mot incest og seksuelle overgrep. Kanskje du kan finne ut om det er et støttesenter i nærheten av der du bor? Å skrive dagbok har også hjulpet meg mye. Ellers så er det noe som heter psykomotorisk fysioterapi, som skal hjelpe deg å få et bedre forhold til din egen kropp og bli flinkere til å sette grenser. Da blir det kanskje lettere å forholde seg til menn også...? Jeg står på venteliste.... Men hvordan du enn gjør det så er det viktig at du får bearbeidet det som skjedde og tankene og følelsene rundt det. For noen år siden trodde jeg aldri at jeg kunne ha et godt forhold til en mann. Nå har jeg en fantastisk samboer. For et og et halvt år siden prøvde jeg å ta livet mitt. Nå er jeg glad for at jeg lever. Det tar tid, men det er mulig å komme gjennom det. Lykke til. Hei og takk for svar! Jeg kan ikke si at jeg har vært utsatt for voldtekt akkurat, men jeg har vært utsatt for beføling og følt meg presset til sex noe som ikke var bra for meg. Jeg har hatt forventninger til menn om at de har lik respekt for meg som jeg har for dem, men har skjønt at dette ikke er noen selvfølge. Som følge av dette har jeg fått problemer. Jeg går til psykolog. Har gjort det i 8 år. Jeg har også begynt i psykomotorisk behandling. Har vært der en gang og jeg synes det var kjempebra! Plutselig begynner jeg å kjenn kroppen min igjen! Jeg har også utviklet sosial angst og fobi, men går i selvhjelspgruppe for å hjelpe meg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1047706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest overgrep Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei, Jeg har selv opplevd seksuelle overgrep og vet at det der med å få et normalt forhold til menn - og kanskje også et normalt "syn på" menn, er noe som tar tid. Jeg har fått god hjelp gjennom en psykiater, der jeg fikk øse ut alle mine tanker og følelser rundt det hele. Dersom du ikke har en profesjonell å snakke med, vil jeg anbefale deg det på det sterkeste. Ellers er det noe med å sakte men sikkert prøve å være sammen med menn igjen. Ikke press deg selv og sett klare grenser. Jeg snakker ikke nå om det seksuelle, for bare det å være sammen med en mann kan være vanskelig. Det seksuelle vil ta tid - men finner du den rette mannen, vil han være tålmodig og snill og gjøre alt han kan for å hjelpe og forstå deg. Det har jeg nå opplevd og det er fantastisk at det finnes slike menn. Ikke tro at alle menn er drittsekker selvom du har vært ute for en (eller ti).. Jeg vil også anbefale deg å skrive ned en del av tankene dine. En slags dagbok. Er det noen av tankene som er destruktive? Er det noen av tankene du kan endre litt på? Du vet, tanker fører igjen til følelser - som kan være fryktelig vonde - derfor er det viktig å få fatt i HVA du tenker. Men aboslutt beste råd er: psykolog eller psykiater. Over tid. Deretter, våg å åpne opp for noen venner/familie evt kjæreste. Du kan også bli med i en Dixi-gruppe, dersom du bor i en relativt stor by. Det er en gruppe der du møter andre ofre - hvor dere deler erfaringer og smerte. Jeg har selv deltatt i en slik - og har nok delte meninger om en slik gruppe, da jeg er redd det til tider kan være å "psyke hverandre ned"...Men kanskje du får gode erfaringer med en slik gruppe?? Uansett, lykke til og skriv gjerne igjen her om det er noe du lurer på. Mvh Hei og takk for svar! Du kan lese svaret jeg ga til Anniken79 så får du vite mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1047707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anniken79 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei og takk for svar! Jeg kan ikke si at jeg har vært utsatt for voldtekt akkurat, men jeg har vært utsatt for beføling og følt meg presset til sex noe som ikke var bra for meg. Jeg har hatt forventninger til menn om at de har lik respekt for meg som jeg har for dem, men har skjønt at dette ikke er noen selvfølge. Som følge av dette har jeg fått problemer. Jeg går til psykolog. Har gjort det i 8 år. Jeg har også begynt i psykomotorisk behandling. Har vært der en gang og jeg synes det var kjempebra! Plutselig begynner jeg å kjenn kroppen min igjen! Jeg har også utviklet sosial angst og fobi, men går i selvhjelspgruppe for å hjelpe meg selv. Så bra! Det høres ut som om du gjør mye for å komme videre, og det er positivt! Ting tar tid, men jeg har virkelig tro på at det går an å komme videre og leve godt selv om en aldri vil glemme at overgrepene skjedde. Stå på, fortsett å jobbe og ikke gi opp. Du er verdifull, så ikke la noen tråkke på deg. Du har rett til å sette dine grenser, og det skal andre respektere. Det er dessverre ikke alle som gjør det, men det finnes også mange flotte menn der ute som respekterer andre sine grenser. Jeg holder på å jobbe med å være tydelig, å sette grenser rundt meg, å tro på meg selv, å våge å si ifra, og gå med løftet hode... Jeg vil anbefale SMIH i tillegg til psykolog. Har gått til psykolog i tre år, men synes absolutt jeg har fått best hjelp på SMIH. Men du må selvfølgelig selv kjenne på hva som blir best for deg. Kanskje jeg også skal våge å ta kontakt med psykomotorisk fysioterapeut... Du inspirerte meg litt der...Ønsker deg ihvertfall lykke til. Klem hvis du vil ha 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160663-hvordan-komme-over-seksuelle-overgrep/#findComment-1047776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.