Gå til innhold

Psykose som følge av angst?


Gjest Lotus

Anbefalte innlegg

Kan angst, hvis den presses langt nok, føre til psykose? Jeg var hos legen i dag, og han sa at hvis angsten min ble presset langt nok av meg selv (ved at jeg ikke tar beroligende medisiner) eller av andre (ved at de ikke tar tilstrekkelig hensyn og går rolig frem i forbindelse med operasjonen), er det fare for at jeg kan bli psykotisk. Er det virkelig en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp det er mulig. Men det spørs hvilken type angst det er , og hviken type menneske du er.

Jeg har panikkangst (og muligens depresjon). I forbindlese med operasjonen er angsten mye verre enn den pleier. Vanligvis får jeg et panikkanfall, for så å bli gradvis roligere. Nå rekker jeg ikke bli noe særlig roligere før det neste panikkanfallet kommer. Det blir jo bedre nå som jeg går på sobril, men helt rolig er jeg ikke. Jeg kan også nevne at familiehistorien min inneholder psykoser. Det øker kanskje min risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har panikkangst (og muligens depresjon). I forbindlese med operasjonen er angsten mye verre enn den pleier. Vanligvis får jeg et panikkanfall, for så å bli gradvis roligere. Nå rekker jeg ikke bli noe særlig roligere før det neste panikkanfallet kommer. Det blir jo bedre nå som jeg går på sobril, men helt rolig er jeg ikke. Jeg kan også nevne at familiehistorien min inneholder psykoser. Det øker kanskje min risiko?

Vanligvis får en ikke psykose av angst. En må i så fall være disponert. Familiehistorie kan sannsynliggjøre en lavere psykoseterskel enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis får en ikke psykose av angst. En må i så fall være disponert. Familiehistorie kan sannsynliggjøre en lavere psykoseterskel enn folk flest.

Kjære Nils Håvard Dahl.

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg bør nok ta angsten litt mer alvorlig enn jeg hittil har gjort. Jeg trodde det eneste farlige ved angsten var muligheten for at frykt for et nytt panikkanfall får styre livet mitt, med derav følgende isolasjon. Ellers har jeg sett på beroligende medisiner bare som et middel til å unngå det ubehaget et panikkanfall fører med seg (og det kan virkelig være ille nok).

Jeg får følge legens ordre og leve på sobril de nærmeste dagene. Selv om risikoen for psykose er liten, er det ekstremt slitsomt å leve flere dager med konstant panikk.

Hvordan kan jeg på forhånd vite om jeg er disponert for å bli psykotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...