Alho1365380759 Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Hei, jeg er sykepleierstuden ved Gjøvik Høgskole og skriver en oppgave om manisk depressiv lidelse. Jeg lurer veldig på hvordan angsten arter seg for en person med denne lidelsen?? Vennlig Hilsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160774-manisk-depressiv-lidelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slik er det for meg Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Skriver du oppgave? Dere har vel faglitteratur om dette? Jeg har den diagnosen og jeg har ikke angst-symptomer til vanlig. Nå kalles lidelsen bipolar lidelse. Er frisk i lange perioder på flere år. Men jeg har vært manisk og psykotisk og da var angstnivået høyt. Jeg har da sett ting som ikke er der, slått familien når de har vært for nærgående fordi de virket truende på meg. Under en psykose så vil en på en måte være hudløs og det er vanskelig å skille på seg selv og omverdenen. Alt er kaotisk og virkelighetsforståelsen er forvrengt, det kan gi stor angst. Ellers er det mange som har angstproblemer i forbindelse med depressive perioder, men angst kan og være en tilleggsdiagnose som ikke har noe med diagnosen bipolar lidelse å gjøre. (Komorbiditet) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160774-manisk-depressiv-lidelse/#findComment-1040062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avae Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Skriver du oppgave? Dere har vel faglitteratur om dette? Jeg har den diagnosen og jeg har ikke angst-symptomer til vanlig. Nå kalles lidelsen bipolar lidelse. Er frisk i lange perioder på flere år. Men jeg har vært manisk og psykotisk og da var angstnivået høyt. Jeg har da sett ting som ikke er der, slått familien når de har vært for nærgående fordi de virket truende på meg. Under en psykose så vil en på en måte være hudløs og det er vanskelig å skille på seg selv og omverdenen. Alt er kaotisk og virkelighetsforståelsen er forvrengt, det kan gi stor angst. Ellers er det mange som har angstproblemer i forbindelse med depressive perioder, men angst kan og være en tilleggsdiagnose som ikke har noe med diagnosen bipolar lidelse å gjøre. (Komorbiditet) Jeg har heller ikke angst til vanlig. I den depressive fasen kan jeg få panikkangstanfall. Da er det alle de klassiske symptomene som sikkert står i faglitteraturen du bruker. I stabile og maniske faser har jeg ikke angst. Er det du selv som har formulert oppgaven? Ikke ment som kritikk, men som oppgavetekst er den ikke helt treffende nettopp fordi angsten ikke nødvendigvis er et symptom på bipolar lidelse. Så vidt jeg husker står ikke angst heller oppført som et kriterium i diagnosesystemet som legen bruker. Men jeg vet jo ikke hva formålet ved oppgaven er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160774-manisk-depressiv-lidelse/#findComment-1040126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.