Gå til innhold

Astma eksem?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er plaget av utslett som klør noe helt forferdelig i perioder. Jeg har hatt det i mange år, og det varierer hvor plagsomt det er...i perioder kan det nesten forsvinne helt. Jeg har pleid å få utslettet på innsiden av leggene, spesielt den ene leggen. I det siste har jeg utslettet sprett seg mer..armene, lår, bryst...

Jeg har astma og fikk beskjed av legen at det var astma-eksem.

Jeg fikk en salve som heter Locidol. Det jeg lurer på er forsvinner aldri denne eksemen? Hva kan jeg gjøre for å begrense det? Og så lurer jeg på om solarium kan ha positiv effekt på eksemen?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16082-astma-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Åse

Jeg regner med at legen din mente du hadde et allergisk eller atopisk eksem. Typisk for atopisk eksem er at huden er veldig tørr og at den klør. Det er ikke alltid at de stoffene du er allergisk for som gresspollen og tørt høy har så stor betydning for eksemet. Det viktigste ved atopisk eksem er å være nøye med å behandle huden med fuktighetskrem slik at den ikke er så tørr, og og å bruke kortisonkremer som er sterke nok når eksemet bryter ut. Lokoidol er en kortisonkrem gruppe 2 med et desinfeksjonsmiddel. Det kan være nyttig å bruke når eksemet begynner å bli infisert og det gjør det ofte når du har klødd på det. Snakk med legen din om du kanskje kunne få en gruppe 3 krem (Elocon eller Flutivate) til å slå eksemet tilbake for så å trappe ned til gruppe 2 (f.eks. Locoid eller Apolar) og til slutt gruppe 1 når eksemet er nesten elller helt borte.

Det er umulig å si om og når eksemet ditt blir borte for godt, men med god hudbehandling kan du slippe å være mye plaget av eksemet.

Solarium har ofte god effekt på atopisk eksem, men bruk det med forsiktighet og vær nøye med å bruke fuktighetskrem etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16082-astma-eksem/#findComment-75016
Del på andre sider

Kjære Åse

Jeg regner med at legen din mente du hadde et allergisk eller atopisk eksem. Typisk for atopisk eksem er at huden er veldig tørr og at den klør. Det er ikke alltid at de stoffene du er allergisk for som gresspollen og tørt høy har så stor betydning for eksemet. Det viktigste ved atopisk eksem er å være nøye med å behandle huden med fuktighetskrem slik at den ikke er så tørr, og og å bruke kortisonkremer som er sterke nok når eksemet bryter ut. Lokoidol er en kortisonkrem gruppe 2 med et desinfeksjonsmiddel. Det kan være nyttig å bruke når eksemet begynner å bli infisert og det gjør det ofte når du har klødd på det. Snakk med legen din om du kanskje kunne få en gruppe 3 krem (Elocon eller Flutivate) til å slå eksemet tilbake for så å trappe ned til gruppe 2 (f.eks. Locoid eller Apolar) og til slutt gruppe 1 når eksemet er nesten elller helt borte.

Det er umulig å si om og når eksemet ditt blir borte for godt, men med god hudbehandling kan du slippe å være mye plaget av eksemet.

Solarium har ofte god effekt på atopisk eksem, men bruk det med forsiktighet og vær nøye med å bruke fuktighetskrem etterpå.

Kjære Ragnhild Halvorsen.

Tusen takk for svaret!

Klem fra Åse!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16082-astma-eksem/#findComment-75350
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...