Gå til innhold

NHD, Lamictal. Bør jeg forsøke igjen?

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Jeg har bipolar 2 lidelse og har sluttet på litium pga endel bivirkninger. Nå bruker jeg bare en AD. Jeg vet jeg bør tilbake på stemningsstabiliserende snarest mulig for å unngå tilbakefall.

Problemet er at jeg tidligere har reagert med bivirkninger av Lamictal. Jeg fikk utslett i ansiktet samt en brennende følelse i huden etter opptrapping til 50 mg, og ble derfor anbefalt å kutte ut medisinen.

Jeg lurer på om jeg var litt for rask til å seponere. Hvis jeg hadde gitt det litt tid, så kanskje utslettene ville gått over av seg selv? Utslettene forsvant innen en uke etter at jeg seponerte Lamictal, så det kan ikke ha vært noen anne grunn for de.

Spørsmålet er om jeg burde forsøke Lamictal igjen, og starte enda lenger ned (f.eks med 10 mg) enn 25 mg, samt trappe opp saktere, eller er det stor sannsynlighet for at jeg rett og slett ikke tåler medisinen?

Hvor lenge kan man se an hudreaksjoner av Lamictal før man bør vurdere og seponere medisinen?

Er det det samme utslettet som kan utvikle seg til noe mer alvorlig, eller er utslett i seg selv alvorlig?

Vil så gjerne forsøke igjen med Lamictal, for jeg tror den hadde vært den perfekt medisin for meg.

Hva mener du NHD? Ville du anbefalt et forsøk til,evt hvikle alternativer ville du anbefalt?

Setter veldig stor pris på svar, ettersom jeg har søkt men ikke finner noe konkret svar på akkurat det jeg lurer på.

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville gjort et forsøk igjen med en langsommere opptrapping.

Forutsetningen er at legen din kan ta deg inn raskt til vurdering og regelmessig oppfølging dersom du får utslett igjen. Det er nemlig ikke alle typer utslett som er farlig.

dette er mitt nick

Jeg ville gjort et forsøk igjen med en langsommere opptrapping.

Forutsetningen er at legen din kan ta deg inn raskt til vurdering og regelmessig oppfølging dersom du får utslett igjen. Det er nemlig ikke alle typer utslett som er farlig.

Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...