Gjest bekymret for datteren min... Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Da jeg gikk gravid med datteren min ble det oppdaget på ul at den ene nyren hennes var unormalt stor. Etter fødselen ble dette fulgt opp med ul og andre undersøkelser av henne. Da hun var ca. ett år ble dette avsluttet da legen sa nyren hadde gått ned til tilnærmet normal str. Nå er datteren min fire år og har en periode klaget over magesmerter. Vi gikk til legen og fikk henvisning til ul. Idag fikk jeg resultatene av ul. i posten fra fastlegen + henvisning til urografi og blodprøvetaking hos Fürst. Legen som tok ul. skriver: "Uttalt hydronefrose venstre nyre. Det er altså betydelig utvidelse av calyses og nyrebekken og det er kun en relativ tynn parenchymbrem tilbake rundt hydronefrosen." Nå lurer jeg på hva dette betyr... Noen som er litt flinkere enn meg i lege-språket her? Eller noen som kjenner til denne tilstanden? Og hvordan utføres en urografi? Håper på svar. Tenker på dette hele tiden... Er så redd for at det er så alvorlig at hun må opereres... 0 Siter
Gjest Svar til deg Skrevet 11. oktober 2004 Skrevet 11. oktober 2004 Urografi betyr røntgen undersøkelse av urinveiene og nyrene. Det tas for at man skal kunne se urinutskillingen i nyrene og urinens passering igjennom urinveiene. For å kunne se det via røntgen, må det et kontrastmiddel til som tilføres blodet fra en intravenøs injeksjon som skilles ut via urinen. Ved denne undersøkelsen kan forsnevringer i urinveiene og nyrestein påvises... Er ikke sikker på hva det latinske legeformuleringen betyr,men jeg tror at denne forklaringen betyr: Utvidelse av nyrebekkenet i venstre nyre pga tilstoppelse av urinløpet.Betydelig utvidelse av nyrebekkenets utgreninger. Resten har jeg ikke peiling på hva det betyr.. Lykke til! Håper det går bra med dattera di 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.