Gå til innhold

Ny rekord i bruk av lykkepiller

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egentlig ikke noe å bry seg om, men irriterende likevel. Hvis det er dobbelt så mange kvinner som bruker de pillene så kommer det av at de trenger det dobbelt så mye. Så kan vi begynne å diskutere hva det kommer av.

Denne mediadekningen av såkalte lykkepiller er helt bak mål og ikke i takt med virkeligheten i det hele tatt. Hvorfor kommer de ikke av og til med alle de som har fått bedre liv, eller fått et liv?

Får så dårlig samvittighet av sånne oppslag. For mange bruker lykkepiller. Altså: jeg fortjener ikke den "luksusen" de gir meg. Jeg burde klart meg på egenhånd. Får lyst til å slutte. Kunne de ikke fokusert litt på at mange har veldig stor hjelp av antidepressiva og får et bedre liv?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Får så dårlig samvittighet av sånne oppslag. For mange bruker lykkepiller. Altså: jeg fortjener ikke den "luksusen" de gir meg. Jeg burde klart meg på egenhånd. Får lyst til å slutte. Kunne de ikke fokusert litt på at mange har veldig stor hjelp av antidepressiva og får et bedre liv?

Ingen grunn til dårlig samvittighet.

Jeg antar at du ikke har hatt muligheten til å velge om du skulle få depresjonssykdommen eller ikke.

Det er forøvrig ny rekord i salget av insulin også uten at det får samme overskrifter i den overfladiske pressen.

Annonse

ink1365380698

Jeg antar at du ikke har hatt muligheten til å velge om du skulle få depresjonssykdommen eller ikke.

Det er forøvrig ny rekord i salget av insulin også uten at det får samme overskrifter i den overfladiske pressen.

Hva med oss som ikke tåler eller ikke får virkning av AD..

Men må bruke beroligende mot angst.... Har jo egentlig ikke noe særlig valg vi heller...Kan jo prøve den som vil!!! (virkelig)!!!

Skal vi ha dårlig samvittighet?

(snakker om medisinsk bruk etter legens foreskrifter)

Dette har jo vært mye mer fokusert på enn ssri.... og ikke bare av pressen, men og så av moraliserende leger og folk flest....

Og dette er vondt og gir dårlig samvittighet selv om en ikke vil innrømme det, men stå på "barrikadene"(et slags forsvar)---, men det er faktisk veldig vondt denne følelsen av å gjøre noe galt.

Vil jo helst være frisk og ikke bruke noe som helst...og iallfall ikke noe som er "uglesett" av de fleste....

Vanedannede er det jo på et vis alt sammen.... iallfall trøbbel med seponering med ssri også.... Men her har abstinensene fått et finere navn.

Håper på svar NHD! Har vært inndirekte innpå temaet flere ganger, men ikke fått noen kommentar....

Med vennlig hilsen ink

som trenger en oppmuntring

ink1365380698

Vær sjeleglad du har funnet noe som hjelper!!!!

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med oss som ikke tåler eller ikke får virkning av AD..

Men må bruke beroligende mot angst.... Har jo egentlig ikke noe særlig valg vi heller...Kan jo prøve den som vil!!! (virkelig)!!!

Skal vi ha dårlig samvittighet?

(snakker om medisinsk bruk etter legens foreskrifter)

Dette har jo vært mye mer fokusert på enn ssri.... og ikke bare av pressen, men og så av moraliserende leger og folk flest....

Og dette er vondt og gir dårlig samvittighet selv om en ikke vil innrømme det, men stå på "barrikadene"(et slags forsvar)---, men det er faktisk veldig vondt denne følelsen av å gjøre noe galt.

Vil jo helst være frisk og ikke bruke noe som helst...og iallfall ikke noe som er "uglesett" av de fleste....

Vanedannede er det jo på et vis alt sammen.... iallfall trøbbel med seponering med ssri også.... Men her har abstinensene fått et finere navn.

Håper på svar NHD! Har vært inndirekte innpå temaet flere ganger, men ikke fått noen kommentar....

Med vennlig hilsen ink

som trenger en oppmuntring

Vet ikke helt hva du ønsker å høre eller hva dette har med den opprinnelige tråden å gjøre.

Uansett er det ikke vanskelig å forestille seg at det må være tungt å måtte bruke benzo daglig over tid.

ink1365380698

Vet ikke helt hva du ønsker å høre eller hva dette har med den opprinnelige tråden å gjøre.

Uansett er det ikke vanskelig å forestille seg at det må være tungt å måtte bruke benzo daglig over tid.

Grunnen til at jeg la det inn her, er at mange reagerte på det at ssri ikke bare ble positivt omtalt i pressen.

Hva skal da vi som ikke får noe hjelp av AD si, fordi daglig bruk av beroligende er jo så og si alle imot ..

Og på grunn av all negativ presseomtale og legers holdning og moralisering, er det en veldig negativ holdning blant folk flest.

Jeg sier ikke til alle at jeg bruker vival (kun de som kjenner angst problemet).... men har ingen problemer med å fortelle at jeg bruker aurorix. Dette kommer jo av holdninger som er skapt av leger og media.

Og det er så klart en vond følelse. Legene kunne ha løftet en stor sten fra denne byrden, ved å si at riktig brukt er beroligende en god medisin mot angst, som man ikke skal føle dårlig samvittighet for. Hjelper ikke annet, så har man ikke valg !!.

Angst og depresjon er veldig vondt i seg selv,og det løfter ikke akkurat selvbildet, av å ha samvittighetskvaler for å bruke det som hjelper.

Håpet å trodde du skjønte problemet, og kunne gi meg noen trøstende ord. At moraliseringen er sterkt overdrevet, at dette er en medisin som faktisk hjelper ....når det blir brukt riktig....og ikke missbrukt!

Vel det var vel det jeg ønsket å høre....men må vel leve med denne stenen til byrden...

Skal ballen rulle har ikke jeg noe valg.--- desverre!!

Skulle virkelig ønske jeg var av de som fikk hjelp av ssri, har sett nå nærthold folk som har fått et helt nytt liv.---

Så for all del dere som får hjelp, vær kjempeglade....

Med vennlig hilsen

Grunnen til at jeg la det inn her, er at mange reagerte på det at ssri ikke bare ble positivt omtalt i pressen.

Hva skal da vi som ikke får noe hjelp av AD si, fordi daglig bruk av beroligende er jo så og si alle imot ..

Og på grunn av all negativ presseomtale og legers holdning og moralisering, er det en veldig negativ holdning blant folk flest.

Jeg sier ikke til alle at jeg bruker vival (kun de som kjenner angst problemet).... men har ingen problemer med å fortelle at jeg bruker aurorix. Dette kommer jo av holdninger som er skapt av leger og media.

Og det er så klart en vond følelse. Legene kunne ha løftet en stor sten fra denne byrden, ved å si at riktig brukt er beroligende en god medisin mot angst, som man ikke skal føle dårlig samvittighet for. Hjelper ikke annet, så har man ikke valg !!.

Angst og depresjon er veldig vondt i seg selv,og det løfter ikke akkurat selvbildet, av å ha samvittighetskvaler for å bruke det som hjelper.

Håpet å trodde du skjønte problemet, og kunne gi meg noen trøstende ord. At moraliseringen er sterkt overdrevet, at dette er en medisin som faktisk hjelper ....når det blir brukt riktig....og ikke missbrukt!

Vel det var vel det jeg ønsket å høre....men må vel leve med denne stenen til byrden...

Skal ballen rulle har ikke jeg noe valg.--- desverre!!

Skulle virkelig ønske jeg var av de som fikk hjelp av ssri, har sett nå nærthold folk som har fått et helt nytt liv.---

Så for all del dere som får hjelp, vær kjempeglade....

Med vennlig hilsen

Kanskje det er på tide at du og jeg og andre som bruker beroligende slutter å få dårlig samvittighet, og å være flau for å fortelle det til andre. Det er en lovlig medisin utskrevet til oss av lege!Tror aldri vi får det svaret du ønsket av noen lege eller psykiater.Vi får stå opp for oss selv, og være glad så lenge vi kan leve et tilnærmet normalt liv, uten å bli så dårlige at vi må legges inn på psykiatrisk avd, og være en byrde for samfunnet.Vær stolt du,ink,at du er den du er,et oppegående menneske med dine meningers mot!

mvh

ink1365380698

Kanskje det er på tide at du og jeg og andre som bruker beroligende slutter å få dårlig samvittighet, og å være flau for å fortelle det til andre. Det er en lovlig medisin utskrevet til oss av lege!Tror aldri vi får det svaret du ønsket av noen lege eller psykiater.Vi får stå opp for oss selv, og være glad så lenge vi kan leve et tilnærmet normalt liv, uten å bli så dårlige at vi må legges inn på psykiatrisk avd, og være en byrde for samfunnet.Vær stolt du,ink,at du er den du er,et oppegående menneske med dine meningers mot!

mvh

Takk for støtten Mariex...

Har visst en følsom dag i dag jeg......

Hadde håpet NHD kunne hjelpe litt på denne vonde følelsen, bare....

Når noen reagerer på dette "lille" som er skrevet om ssri... hvordan skal da vi som bruker beroligende takle det... uten vond samvittighet.....

Men jeg bladde litt tilbake... og har sett at psykiatikeren her har skrevet at man ikke bør bruke over 15 mg vival pr dag---maks 20----

trøster meg med det...

Og da er jeg langt under det bruket..... med mine 5mg,-7,5 eller 12,5 mg.--etter hva som kreves av meg.

Månedlig snitt på 7,5 mg daglig.

Sikkert ille, men har ikke noe valg.....AD hjelper ikke meg desverre.

Men vivalen hjelper meg til å takle en krevende men succesfull jobb, mann og barn... et verdig liv med andre ord, tross store svimmehetsplager. Dørstokken hadde nok blitt høy, hvis jeg ikke hadde disse hjelpemidlene i vesken er jeg redd.....

Takk igjen Mariex....

Mvh en for dagen litt trist og skuffet -- ink

Annonse

må ikke vi som vet bedre,i det hele tatt gidde å ta det personlig til oss...

Både ja og nei!

Vi vet bedre og tar oss kanskje ikke nær av det; her inne!

Men å møtes av slike holdninger til daglig, gjør noe med èn. Jeg vet om fryktelig mange som ikke tør å si at de bruker medisiner mot f.eks depresjon. Og hvorfor det? Det er sågar flaut å innrømme at man er psyk. Som om det er ens egen feil.

Vennlig hilsen

mvh

Helt enig med deg, mariex. Det er så viktig å ha det bra med seg selv. Tenk deg bare for min del hvor SSRI virker både på depresjon, angst, fibromyalgi og søvn. Det psykiske og fysiske henger jo sammen, det er helt klart.

Det er virkelig godt å ha det sånn som jeg har det nå. Har ikke hatt en så bra høst på mange år jeg, den pleier nemlig å være fæl.

Jeg har definitivt ikke valgt depresjonen. Hvem ville vel gjort det?

Takk for at du satte ting i perspektiv. Kan aldri tenke meg at en diabetiker trenger å gjøre seg "fortjent" til insulin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...