Gå til innhold

Oppblåst mage - mat i halsen - tarmlyder - gass.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er mann på 48 år som har fått mer og mer problemer med magen.

For 15 år siden hadde jeg det slik at jeg om morgenen og selvfølgelig da jeg satt i bilen fikk akutte magesmerter med deretter følgende utblåsning. Jeg var da til spesialist og blandt annet svelgete slangen men uten at det ble funnet noe. Fikk bare beskjed om at jeg måtte passe på hva jeg spiste og når. I flere år så hadde jeg disse problemene bare nå og da og har det ovennevnte problemet veldig sjelden. Istedenfor så har jeg det slik at når jeg spiser så blir jeg veldig mett og har maten i halsen, magen er oppblåst og neon ganger får jeg surt oppstøt. Andre ganger er det oppstøt men ikke surt. Og noen gager kan jeg rape mye som om det er mye luft i magen. Denne oppblåste følelsen kan jeg ha hele dagen. Noen ganger tar jeg syre regulerende og det visker da som om magen får ‘startet seg’, andre ganger jeg tar syre nedsettende så virker det ikke. Det som ofte skjer ar at når jeg legger meg ned , enten for å legge meg eller på sofaen for å se på TV så begynner det å rumle stort i magen. Det virker som om det er trangt i tarmene og det formelig ‘spruter’ igjennom tarmene. Det begynner ofte lavt nede på min venstre side men sprer seg rund etter hvert. Dette kan pågå i mange timer med ganske mye ‘gas produksjon’. Når jeg legger meg så kan jeg være oppblåst, men om morgen så er jeg som oftest bra. Har ofte følelsen at jeg må spise noe, siden det ser ut som det døyver symptomene på oppblåst heten ( virker litt selvmotsigende ). Har hatt disse symptomene noen ar nå. Gikk til lege i utlandet når jeg jobbet der, fikk da beskjed at disse symptomene ville forsvinne når jeg gikk ned i vekt. Jeg er 172 cm og vier 86 kile, overvektig ja, men ??

I det siste så har jeg det slik uansett hva jeg spiser, mengden er avgjørende men jeg kan får det av å spise så lite som en banan.

Jeg har bestilt time hos legen min, men siden det alltid tar tre uker å få time så lurte jeg på om dere har noen ide om hav dette kan være ? Er det noe jeg kan kjøre for å hjelpe legen i å stille diagnosen ? Hvilke tester er det vanlig at legen bør ta i mitt tilfelle.,

Fortsetter under...

Gjest Ødelagt tarm

Jeg skal være litt forsiktig med si noe om hva det kan være, for det kommer ann på hva slags symptomer du er plaget med osv...

Det eneste det høres ut som er at du antageligvis har problemer med magesekken og tarmene.

Det hjelper ofte å spise noe for å døyve smerten.Man har da kanskje for mye magesyre i magen.

Når det gjelder det du sier at du er oppblåst og har vondt nederst på venstre side, virker det sånn om du har problemer med tykktarmen. Hadde de samme to problemene, og da var jeg hos legen og fikk beskjed om at jeg hadde forstoppelse...

Det eneste du kan gjøre når du skal til legen, er å forklare om disse symptomene som du har av magesmerter, om den kommer av og til eller er der konstant, hva slags symptomer du har osv, hvor lenge dem har vart osv...

Når det gjelder undersøkelser, så er det veldig opp og ned. Det spørs hvor du har vondt og hva slags undersøkelser som må til..

Man har undersøkelser som gastrskopi, coloskopi, røntgen av tarmene og magen og ultralyd av magen og de indre organene.

Vet ikke om dette var noe til hjelp, men håper at det ordner seg!

Lykke til hos legen!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes dette virker ganske forenlig med for mye syreproduksjon, eller såkalt reflux av magesyre opp i spiserøret. Legen din vil trolig prøve en syreblokkerende kur, som er sterkere enn de du får tak i reseptfritt. På grunn av syreproblemene fungerer tarmen sannsynligvis ujevnt. Viktig at du spiser små og regelmessige måltider. Stressreduksjon og mosjon er viktig. For å regulere tarmene kan du prøve vi-siblin fiberpulver ( fåes på apotek) iblandet biola-melk morgen og kveld. Legg merke til om det er blod eller slim i avføringen.

Hei!

Logget på her for første gang idag for å finne ut om hvorfor jeg ofte har så vondt på venstre side like under ribbena. Har hatt disse plagene i lang tid. Har vært til lege et par ganger og de har sendt meg til fysioterapaut uten at dette har hjulpet.

Problemet ditt og svarene du har fått gjør at jeg må komme meg til lege så fort som mulig for å sjekke om jeg har noen form for tarm problemer og. Jeg har ikke sure oppstøt, men jeg har ofte rumling i magen og mye luft. Ofte går jeg mange dager uten å "tømme tarmen" og andre dager må jeg gjøre det flere ganger. Jeg har ikke sett sammenhengen mellom dette og de smertene jeg har i siden før jeg leste dette innlegget.

Dette innlegget gjør det mye enklere å oppsøke lege igjen med nytt mot!

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...