Gå til innhold

Bør jeg slutte i behandlingen?

Anbefalte innlegg

Gjest Snoopy83

Min psykiater slutter snart. Tenkte å gjøre det samme. Men vet ikke om det er lurt eller ikke!

Kommer til å bli besværlig å bytte. Har opparbeidet et fint forhold til hun jeg har hatt nå, og jeg stoler på henne. Med nye hadde jeg bare fått mistanker om at de misliker meg eller noe sånt. At de syns jeg bare har småproblemer og ikke fortjener hjelp. Får sikkert en mann og, og da blir dette enda verre. Stoler ikke på menn, føler at de misliker meg. Føler at de er mye mer sinte enn kvinner, og at de hater pyser som meg. Ikkenoe respekt for "svakere".

Har skrevet noen innlegg hvor det kommer frem hvordan jeg har det, men forventer ikke at folk skal bla tilbake og lese de, så jeg kan jo kjapt fortelle litt om min hverdag.

Vegrer meg ofte for å gå ut. Liker ikke at folk ser meg, føler de kjenner meg og sitter å ler av meg. Føler også at de er sinte på meg. De liker visst ikke at jeg kjøper godteri, blant annet.

Er også skeptisk mot å ha matvarer på det felles kjøkkenet, føler at de gjor ting med maten min, at de spytter oppi og sånn.

Har vansker med å konsentrere meg i gruppearbeid på skolen. Går fint når jeg jobber for meg selv med noe, men når ting skal diskuteres blir det mye verre, og pleier å melde meg ut.

Har ingen venner her, bare på internett, så jeg er ikke med på noe gøy liksom... klarer ikke ta initiativ til å skaffe meg noen venner.

Har også litt problemer i forhold til kameratskap på internett... der også føler jeg at folk ikke liker meg osv. Men det går mye bedre på internett, og har hatt mye gøy der, bare ikke hele tiden.

Dette var litt om hvordan jeg har det. Syns dere jeg burde fortsette på poliklinikken? Jeg liker godt å snakke om meg selv, i alle fall når jeg stoler på den jeg forteller det til, når jeg ikke frykter at jeg blir mislikt for det jeg sier. Så jeg skulle vel fått utbytte av timene, om jeg var "syk" nok til å bli friskere da. De sier desutten at jeg har "god tankemessig kapasitet" eller noe i den duren!

Går for tiden på Risperdal, forresten, og kommer til å gjøre det ihvertfall et halvt år til, har de sagt til meg.

Er det egentlig noe timer hos psykiater kan gjøre for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161049-b%C3%B8r-jeg-slutte-i-behandlingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi går til psykiater, må vi være innstilt på å gjøre det meste av "arbeidet" selv.Psykiateren lytter og kan komme med innspill, men det er vi som pasienter som må jobbe med problemene våre,Syns apsolutt at du bør fortsette å gå i terapi.Det virker som om du har svært vanskelig med å stole på folk,og til og med tror at andre vil gjøre deg vondt.Har du snakket med psykiateren din om disse problemene? Og i så fall har du prøvd å følge de rådene hun eventuelt har gitt deg?Forstår at du har det vanskelig,så jeg håper du fortsetter hos psykiater, og at du etterhvert får det bedre.

mvh

Gjest Snoopy83

Hva sier din nåværende psykiater? Hun kjenner deg best og kan svare mye bedre enn det vi kan.

Da vi snakket om dette, påpekte hun at dette var helt frivillig, og hvis jeg ikke ville ha timer hos en annen, så kunne hun likevel ordne en avtale der jeg kunne ringe direkte til en annen lege og få samtaler om jeg "måtte". Det var mao opp til meg alene.

Hadde vært mye bedre om hun bare sa hva hun mente.

Syns det var litt rart og, for hun driver hele tiden å sier hvor virkningsfull behandlingen vil være for meg...

Gjest Snoopy83

Når vi går til psykiater, må vi være innstilt på å gjøre det meste av "arbeidet" selv.Psykiateren lytter og kan komme med innspill, men det er vi som pasienter som må jobbe med problemene våre,Syns apsolutt at du bør fortsette å gå i terapi.Det virker som om du har svært vanskelig med å stole på folk,og til og med tror at andre vil gjøre deg vondt.Har du snakket med psykiateren din om disse problemene? Og i så fall har du prøvd å følge de rådene hun eventuelt har gitt deg?Forstår at du har det vanskelig,så jeg håper du fortsetter hos psykiater, og at du etterhvert får det bedre.

mvh

Jeg har det ikke så ille som det du får det til å låte altså... har det greit på hybelen min, om jeg bare presser meg til å gjøre ting ute, så jeg ikke blir sittende der inne altfor lenge i strekk... til tider kan jeg ha det kjempegøy med de nettvennene jeg har:)

Jeg har det ikke så ille som det du får det til å låte altså... har det greit på hybelen min, om jeg bare presser meg til å gjøre ting ute, så jeg ikke blir sittende der inne altfor lenge i strekk... til tider kan jeg ha det kjempegøy med de nettvennene jeg har:)

Beklager, da må jeg ha missforstått innlegget ditt fullstendig!mvh

Annonse

Gjest Snoopy83

Beklager, da må jeg ha missforstått innlegget ditt fullstendig!mvh

Det er jo noe galt med meg... jeg ser jo at de to innleggende er helt forskjellige... kanskje jeg ikke har problemer i det hele tatt, men bare klager liksom... for å få oppmerksomhet eller noe...

Er faen meg en skremmende tanke. Da er jeg jo en kvalm drittsekk... ikke rart jeg ikke får venner... når de merker dette...

Tror du jeg er det? Er det det du tenker nå, liksom?

Gjest Snoopy83

Det er jo noe galt med meg... jeg ser jo at de to innleggende er helt forskjellige... kanskje jeg ikke har problemer i det hele tatt, men bare klager liksom... for å få oppmerksomhet eller noe...

Er faen meg en skremmende tanke. Da er jeg jo en kvalm drittsekk... ikke rart jeg ikke får venner... når de merker dette...

Jeg er et monster

Hva jeg mener er vel ikke så farlig!Du er vel et ensomt menneske som ønsker at noen bryr seg, og da er det jo fint at du har det greit med nettvennene dine!

mvh

Da vi snakket om dette, påpekte hun at dette var helt frivillig, og hvis jeg ikke ville ha timer hos en annen, så kunne hun likevel ordne en avtale der jeg kunne ringe direkte til en annen lege og få samtaler om jeg "måtte". Det var mao opp til meg alene.

Syns det var litt rart og, for hun driver hele tiden å sier hvor virkningsfull behandlingen vil være for meg...

Hun sier med andre ord at behandling er virkningsfull for deg, men at det er du som må føle det slik og bestemme. Hun bestemmer ikke over ditt liv.

Hun forsøker sikkert å få deg til å ta standpunkt selv, til å finne ut av hva du selv ønsker. Fortsett å diskutere temaet med henne de timene du har igjen, og fortell hva du tenker om dette.

Det er vanlig å oppleve avslutningsfasen som vanskelig, og å grue seg til evt. å starte på nytt. Men dette vet du vel fra tidligere.

Gjest Snoopy83

Hun forsøker sikkert å få deg til å ta standpunkt selv, til å finne ut av hva du selv ønsker. Fortsett å diskutere temaet med henne de timene du har igjen, og fortell hva du tenker om dette.

Det er vanlig å oppleve avslutningsfasen som vanskelig, og å grue seg til evt. å starte på nytt. Men dette vet du vel fra tidligere.

Føler meg ikke akseptert fordi jeg ikke har det ille nok.

Sliter fælt med sånne følelser. Opplever å ha alle imot når jeg søker støtte/råd fra andre. Føler at det er forbudt for meg fordi jeg føler at jeg bare dikter opp problemer.

Føles godt å ha noen å snakke ordentlig med. Er derfor jeg ikke ønsker å slutte. Men er det god nok grunn...

Annonse

Føler meg ikke akseptert fordi jeg ikke har det ille nok.

Sliter fælt med sånne følelser. Opplever å ha alle imot når jeg søker støtte/råd fra andre. Føler at det er forbudt for meg fordi jeg føler at jeg bare dikter opp problemer.

Føles godt å ha noen å snakke ordentlig med. Er derfor jeg ikke ønsker å slutte. Men er det god nok grunn...

Mener du at terapien har gjort at du fungerer bedre i hverdagen?

Dersom terapi gjør at du fungerer bedre, så spiller det ingen rolle om du i tillegg liker å gå og snakke med noen :-)

Gjest Snoopy83

Mener du at terapien har gjort at du fungerer bedre i hverdagen?

Dersom terapi gjør at du fungerer bedre, så spiller det ingen rolle om du i tillegg liker å gå og snakke med noen :-)

Takk for det fine svaret:)

Har blitt mye bedre, fungerer mye bedre sammen med andre... men vet ikke om det skyldes medisiner eller terapi...

Takk for det fine svaret:)

Har blitt mye bedre, fungerer mye bedre sammen med andre... men vet ikke om det skyldes medisiner eller terapi...

Sannsynligvis er det kombinasjonen som virker. Ta vare på det gode resultatet og prøv å bli kjent med en ny behandler før du evt. begynner å trappe ned terapien. Da har du noen å kontakte dersom ting blir vanskelig igjen.

lille, store, redde meg

Synes ikke du skal slutte i behandlingen jeg da. Kanskje den nye behandleren din vil kunne se ting fra en annen side enn den gamle behandleren din? Det er jo verd et forsøk. Behandling som baserer seg på å ha en samtale en gang i uka kan virke ufattelig meningsløs av og til, men selv har jeg erfaringer på at det kan være bra. Men jeg tror heller ikke jeg ville ha begynnt hos en ny behandler, så jeg forstår deg på mange måter. Men fortsett en stund og se hvordan det går. Det er mitt råd. Lykke til!

Sannsynligvis er det kombinasjonen som virker. Ta vare på det gode resultatet og prøv å bli kjent med en ny behandler før du evt. begynner å trappe ned terapien. Da har du noen å kontakte dersom ting blir vanskelig igjen.

Høres ut som et veldig godt råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...