Gjest filiokus Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 For et år siden ble jeg lagt inn på sykehuset med havsidig nummenhet og etter en rekke undersøkelser fant man ikke annet enn at jeg hadde noe med blodet som de kalte Apc-resisten. Dette gjør at jeg i gitte situasjoner har lettere for å danne blodpropper enn andre. Jeg ble gitt albyl-e da de var redd mine plager kunne stamme fra dette, men i etter tid har man ikke kunnet fastslå hvorfor jeg hadde (og periodevis også nå ennå har) denne halvisidige nummenheten. Grunnet dette funnet om apc-resistent ble resten av familien sjekket og de fant ut at jeg har arvet dette fra min mor, som igjen deler dette med sin søster og min kusine. de ligger alle "dårligere" ann verdimessig enn meg er symptomfrie og går derfor ikke på medisiner. Problemet mitt er at Ullevål har sagt at de ikke konkret kan si hvorfor jeg er plaget (de var lenge i tvil om en innsnevring på en halsåre, men etter flere scanninger; mr, doppler, ct så de bort fra dette) Mamman min jobber på apotek og mener jeg ikke burde gå så lenge på albyl dersom det ikke er grunnlag for medisinering. (evt. få svakere dose) Det virker ikke som legen min ønsker å ta denne besluttningen selv, og Ullevål er på sin side ferdige med meg. Hvem kan avgjøre om jeg skal medisineres videre?? Og mens jeg nå først var igang: Pga. dette med blodet mitt, føler jeg meg litt i dilemma med hensyn til sikker prevansjon. Jeg er i stabilt forhold og har to barn, og ønsker enn så lenge ingen flere. P-piller og alt hormonbasert er jo uaktuellt, men legen min trodde kanskje at det likevel gikk med hormonspiral siden dette var en annen type hormoner? Jeg har økt endel i blødning etter at jeg fikk barn så hun ville fraråde meg kobberspiral. Så nå er jeg på vent, og det er igrunnen sex livet mitt også...Igjen hva gjør jeg, og hvem kan nok om apc til å hjelpe meg med dette? Legen min er veldig usikker, måtte selv ta med det lille av papir jeg fikk på sykehuset. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16114-om-apc-resistens-og-albyl-e/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Til filiokus Utifra din beskrivelse av sykdommen og de nevnte funn og behandling så langt vil jeg umiddelbart tro at sykehuset som spesialistinstans skal ha ansvaret. Det høres også fornuftig ut at de konferer med gynekologisk avdeling for å kunne gi deg en sikker anbefaling i forhold til prevensjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16114-om-apc-resistens-og-albyl-e/#findComment-75193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linda Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Hei. jeg har selv hatt blodpropp som jeg kanskje har skrevet til deg før??? Angående prevensjon fikk jeg også høre at jeg ikke skulle ha noe som inneholdt hormoner. Fikk derfor vanlig kobberspiral, og dette har jo fungert greit da bortsett fra disse blødningene som jeg har fortalt om før. Du må bare be om å bli henvist til gyn. på sykehuset så får du veiledning og hjelp der. Fikk selv høre hva som var annbefalt og ikke. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16114-om-apc-resistens-og-albyl-e/#findComment-75435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.