Gå til innhold

Hjertekrampe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en mann på 34 år som nylig har begynt å merke ubehag i brystet og litt pustvansker.

I ungdommen og fram til de siste par årene har jeg alltid vært i god form, med god kondisjon og lav hvilepuls. Imidlertid har jeg de siste par årene drevet ganske lite idrett på grunn av travel jobb og hjemmesituasjon. Jeg drikker som oftest ett par kopper kaffe til dagen, men drikker svært lite alkohol og spiser stort sett sunn mat (ikke kjøtt, men sjømat, egg, yoghurt, brød, grønnsaker, ris, etc.). Jeg har aldri vært røyker og har ikke astma.

For en uke siden merket jeg ubehag i brystet om natten, en slags stikk rett til venstre for brystbenet. Det gikk over ganske fort, men kom så igjen fra tid til annen, often når jeg beveget meg. Om dagen merket jeg mindre. De siste fire-fem dagene har jeg imidlertid også fått litt pustevansker - jeg føler jeg ikke får nok luft iblant, puster dypt, gjesper, og får en litt nummen følelse øverst i brystet. Kanhende kommer dette av hyperventilering? Stikket i brystet flytter seg litt rundt, men er oftest på venstresiden, omtrent bak nederste ribben. Pustevanskene føles som om de gradvis blir verre.

Jeg har ikke hoste, og det piper ikke i brystet. Jeg har heller ikke feber eller ubehag i halsen. Når jeg går i trapper blir jeg fort anpusten og jeg kan føle at det dunker ganske fort i brystet, uten at jeg legger hånden mot hjertet. Jeg har lest om hjertekrampe på lommelegen.no, og synes en del av symptomene ligner, kanskje spesielt det at det kan føles verre om natten (nattlig angina), men ser at jeg er en god del yngre enn typiske hjertekrampe-pasienter.

På farssiden har jeg en onkel som antakeligvis døde av hjerteinfarkt, og på morssiden led en onkel av sukkersyke, og døde av hjerteinfarkt. Sist gang jeg målte blodtrykk (for ett par måneder siden) var det greit, og det samme gjelder for kolesterolet (for ett par år siden). Jeg drikker imidlertid mere kaffe enn for noen år siden, spiser endel egg og trener lite.

Lurer på hva dette kan være og skal selvsagt gå til lege så snart jeg får tid. Jeg er for tiden i utlandet, så tenkte derfor det kunne være greit å forhøre meg på norsk.

Gjest østerdøl
Skrevet

Hei optimisten!

Jeg synes det der høres ut som muskler/nerver i brystregionen,og ikke hjertet.Pustevanskene er trolig angst,da du er redd for å få smerter/anfall i trapper ved anstrengelser osv.Jeg har vært litt hypokonder på hjertetsykdommer,etter at jeg jobbet på hjertemedisinsk avd,og kjenner meg igjen i det du beskriver,og mest sannsynlig er du like frisk som meg!

Det som hjalp meg var en legetime der fortalte alt og hvor jeg ble sjekket.Legen tok også en ekg for at jeg skulle være sikker.

Typiske brystsmertet for hjertesykdom er ikke stikk,krampe eller smerte som går over raskt,det tyder på muskulære eller nevrologiske smerter og er ufarlige.Smerter man skal være obs på er sviende,klemmende og kraftige smerter lokalisert over større deler av brystet,og der du ikke kan peke på akkurat der det gjør vondt.Er det vondt når du trykker på flekken med smerter er det et tegn på noe muskulært.

Ja,det vart no mine tanker.Men som sagt,gå til legen så kan han undersøke og berolige deg og da er jeg sikker på at smertene vil avta!

Skrevet

Hei optimisten!

Jeg synes det der høres ut som muskler/nerver i brystregionen,og ikke hjertet.Pustevanskene er trolig angst,da du er redd for å få smerter/anfall i trapper ved anstrengelser osv.Jeg har vært litt hypokonder på hjertetsykdommer,etter at jeg jobbet på hjertemedisinsk avd,og kjenner meg igjen i det du beskriver,og mest sannsynlig er du like frisk som meg!

Det som hjalp meg var en legetime der fortalte alt og hvor jeg ble sjekket.Legen tok også en ekg for at jeg skulle være sikker.

Typiske brystsmertet for hjertesykdom er ikke stikk,krampe eller smerte som går over raskt,det tyder på muskulære eller nevrologiske smerter og er ufarlige.Smerter man skal være obs på er sviende,klemmende og kraftige smerter lokalisert over større deler av brystet,og der du ikke kan peke på akkurat der det gjør vondt.Er det vondt når du trykker på flekken med smerter er det et tegn på noe muskulært.

Ja,det vart no mine tanker.Men som sagt,gå til legen så kan han undersøke og berolige deg og da er jeg sikker på at smertene vil avta!

Takk for svaret!

Hm, jeg tror jeg er enig i det du sier om at det gjerne ikke er hjertet.

Jeg har ikke kjent noen stikk i brystet, og spilte forsiktig fotball med guttungen i ettermiddag. Fikk ikke vondt noensteds i brystet, men ble ganske så anpusten bare av å stå og sparke en ball mot en vegg. Det er helst om natten jeg kjenner noe, men jeg lurer på om det jeg kjenner er væske i lungene. I går kveld kunne jeg kjenne at det surklet i brystet. Det som er plagsomt er altså at jeg ikke får nok luft, og jeg går og hiver etter pusten, sukker dypt, gjesper og står i, men føler sjelden at jeg får nok luft. Det er svært ubehagelig, og det føles som om det blir verre snarere enn bedre.

Vet ikke helt hva dette kan være. Jeg har ikke hoste, og har ikke astma. Har ikke opplevd noe slikt før.

Takk for forslag.

PS. Dersom noen lurer, prøver jeg selvsagt å finne tid til å gå til legen denne uken.

Gjest østerdøl
Skrevet

Takk for svaret!

Hm, jeg tror jeg er enig i det du sier om at det gjerne ikke er hjertet.

Jeg har ikke kjent noen stikk i brystet, og spilte forsiktig fotball med guttungen i ettermiddag. Fikk ikke vondt noensteds i brystet, men ble ganske så anpusten bare av å stå og sparke en ball mot en vegg. Det er helst om natten jeg kjenner noe, men jeg lurer på om det jeg kjenner er væske i lungene. I går kveld kunne jeg kjenne at det surklet i brystet. Det som er plagsomt er altså at jeg ikke får nok luft, og jeg går og hiver etter pusten, sukker dypt, gjesper og står i, men føler sjelden at jeg får nok luft. Det er svært ubehagelig, og det føles som om det blir verre snarere enn bedre.

Vet ikke helt hva dette kan være. Jeg har ikke hoste, og har ikke astma. Har ikke opplevd noe slikt før.

Takk for forslag.

PS. Dersom noen lurer, prøver jeg selvsagt å finne tid til å gå til legen denne uken.

Hei igjen!

Surklingen i brystet kan være tegn på lungebetennelse,det vil da også følge med stikk i brystet på ulike steder.Du burde straks ta kontakt med lege,da det er viktig med antibiotika tidlig.det er mest vanlig å få feber og bli slapp når man har lungebetennelse,men av og til oppstår "stum lungebetennelse",og du vil da ikke få så mye annet ubehag enn kortpusthet og evt surkling.Fortsatt ikke hjertesykdom,men du bør absolutt få en lege til å lytte på deg,da lungebetennelse krever snarlig behandling.

Du skal ta deg tid til helsa,det er ingen som takker deg for at du ødelegger den !!

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer
Skrevet

Svar til Optimist2005.

Sannsynligheten for at dine stikklignende smerter har noe med hjertet å gjøre er særdeles liten. Du har så godt som ingen risikofaktorer for utvikling av slik sykdom, og det du beskriver av symptomer er likeledes ikke suspekte på koronar hjertesykdom (angina pectoris).

De smerter du beskriver er som regel muskulært betinget.Det er mange strukturer i samme region som kan gi slike fenomèn. Skulle de imidlertid tilta eller forsterke seg, vil det være ønskelig at du fikk utført et arbeids-EKG, d.v.s. en maksimal belastning på ergometersykkel eller tredemølle, under samtidig registrering av EKG.

Slik vurdering kan du få utført mange steder i landet (og utenlands), men foreløpig synes det hele å være av uskyldig karakter og neppe hjerterelatert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...